Har jag haft otur när jag tänkte... (trafobygge)
-
Har jag haft otur när jag tänkte... (trafobygge)
Jag köpte en 230 till 36V(?) trafo som kopplats till en 24V trafo i centralen. Kopplade denna och fick 6-8V ut. Tillsatte en likriktarbrygga och en glättningskondensator fortfarande "rätt" spänning. Sedan på med en 7805 och helt plötsligt har jag "ingen" spänning alls efter bryggan.
Kan jag ha vänt 7805:an fel eller kan jag inte sätta två transformatorer efter varandra.
7805:an är en TO-220 kapsel. I databladet visas benen i "topview" men vad är "topview"? Blir det som jag tänkt att "bottom" är metalplattan mot bordet och top blir den svarta "plasten" mot mig?
/Erik
Kan jag ha vänt 7805:an fel eller kan jag inte sätta två transformatorer efter varandra.
7805:an är en TO-220 kapsel. I databladet visas benen i "topview" men vad är "topview"? Blir det som jag tänkt att "bottom" är metalplattan mot bordet och top blir den svarta "plasten" mot mig?
/Erik
Senast redigerad av blueint 10 januari 2012, 15:04:10, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Har jag haft otur när jag tänkte...
Nu du belastar trafon kommer du få under 4V ut, och detta går inte att köra 7805an på.
EDIT: Doh, jag hade otur när jag tänkte... Glömde räkna på likriktningen, då får du strax under 6V, vilket inte räcker för 7805an.
EDIT: Doh, jag hade otur när jag tänkte... Glömde räkna på likriktningen, då får du strax under 6V, vilket inte räcker för 7805an.
Senast redigerad av 13th.Marine 10 januari 2012, 11:30:15, redigerad totalt 1 gång.
Vad har du för spänning över glättningskondensatorn då (dvs före 7805:an)?
En 7805 behöver ca 7-7.5 volt minst för att fungera bra.
edit: JAHA, EFTER BRYGGAN SKREV DU ju ... det är ju samma sak som över kondingen...
En 7805 behöver ca 7-7.5 volt minst för att fungera bra.
edit: JAHA, EFTER BRYGGAN SKREV DU ju ... det är ju samma sak som över kondingen...

Senast redigerad av jesse 10 januari 2012, 14:19:53, redigerad totalt 1 gång.
Hej ericbrannlund!
Det blir ofta många kontrollfrågor som kommer tillbaka. Anledningen är att det behövs tydliga bakgrundsfakta innan det går att finna en lösning eller hjälp som leder till en lösning.
Kan du spara detta schema och fylla på med streck hur du kopplat. Radera och rita nya streck om det är några som redan finns som inte är rätt enligt hur du kopplat. Det är viktigt att du ritar noga så att det syns. Rita gärna en prick där två linjer möts om det sitter ihop, ungefär som pricken mellan dioderna där plus och minus är anslutna.
Det vore väldigt bra om ericbrannund hinner svara med en ny bild innan det blir fler frågor till honom så har han en ärlig chans att se schemat som behöver kompletteras. Det blir ju lättare att hjälpa honom på rätt sätt om vi vet exakt hur han kopplat.
Det blir ofta många kontrollfrågor som kommer tillbaka. Anledningen är att det behövs tydliga bakgrundsfakta innan det går att finna en lösning eller hjälp som leder till en lösning.
Kan du spara detta schema och fylla på med streck hur du kopplat. Radera och rita nya streck om det är några som redan finns som inte är rätt enligt hur du kopplat. Det är viktigt att du ritar noga så att det syns. Rita gärna en prick där två linjer möts om det sitter ihop, ungefär som pricken mellan dioderna där plus och minus är anslutna.
Det vore väldigt bra om ericbrannund hinner svara med en ny bild innan det blir fler frågor till honom så har han en ärlig chans att se schemat som behöver kompletteras. Det blir ju lättare att hjälpa honom på rätt sätt om vi vet exakt hur han kopplat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Jag sitter inte på rätt ställe för några bilder och mätandet var lite svårt att komma åt dessutom men jag såg ut att "sakna" spänning även före 7805:an när den var inkopplad. Ska se om jag hinner göra ngn ansats ikväll.
/Erik
/Erik
Finemang, mät inget mera eller prova något nytt. Bara rita och sänd tillbaka schemat i tråden när du har möjlighet så berättar vi var du skall mäta och varför.
Re: Har jag haft otur när jag tänkte... (trafobygge)
Hur gick det med ditt trafobygge, har turen vänt?
-
Jo igår fick jag äntligen tid att mäta lite mer ordnat. Tydligen sjunker spänningen efter trafon ner till lite knappt 6 volt med 7805:an inkopplad så då var det inte konstigt att det inte fungerade. Jag får dra om en del trådar med det ska inte vara ett stort problem.
Någon som vet om det finns någon "konstant" för förhållandet melan belastad och obelastad trafo.
/Erik
Någon som vet om det finns någon "konstant" för förhållandet melan belastad och obelastad trafo.
/Erik
Spänningen före 7805 skall inte sjunka när du kopplat in den då är det ett allvarligt fel någonstans.
Det saknas dock en del information för att det skall gå att ge ett korrekt svar på din fråga utan att gissa. Om du laddar hem det ofullständiga schemat som jag postade ovan och ritar in hur du kopplat den nya trafon och i övrigt komplettarar schemat med sträck så kommer du få bättre hjälp eftersom det då går att se ifall du missat något eller gjort någon felkoppling.
Det saknas dock en del information för att det skall gå att ge ett korrekt svar på din fråga utan att gissa. Om du laddar hem det ofullständiga schemat som jag postade ovan och ritar in hur du kopplat den nya trafon och i övrigt komplettarar schemat med sträck så kommer du få bättre hjälp eftersom det då går att se ifall du missat något eller gjort någon felkoppling.
Labmaster, spänningen sjunker ju för att han belastar. Tomgångsspänningen är ju högre än den under belastning. Eller har jag missat något?
Kan det vara detta du missat X-IL?Jag köpte en 230 till 36V(?) trafo som kopplats till en 24V trafo i centralen. Kopplade denna och fick 6-8V ut.
Kanske, eller inte, 6-8V obelastat antar jag?
Han har kanske glömt kondingar på in-och utgångar vid stabkretsen. Då kan den ju elda upp sig själv.
> Labmaster, spänningen sjunker ju för att han belastar.
Enbart en 78xx ska inte belasta så mycket på tomgång så att
det märkbart påverkar trafon.
En sannan sak, varför inte se till att ha rätt trafo från början ?
Enbart en 78xx ska inte belasta så mycket på tomgång så att
det märkbart påverkar trafon.
En sannan sak, varför inte se till att ha rätt trafo från början ?