X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...
Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver designhjälp se sid 2
Kan tänkas jag har någon enstaka liggande, ska kolla.
Annars har du ju Hong Kong
http://stores.ebay.co.uk/citynight209/_ ... 581&_pgn=2
Annars har du ju Hong Kong

Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver lite tips
Jag har nu jagat runt på nätet efter en axelkoppling(ja eller två då) 1/4"<->16mm med kilspår. OM man plockar lösdelar från Lovejoy så kan man få ihop detta, men de priser jag har sett avskräcker mig rejält. Är det någon som har tips förutom Marchant Dice(som inte har med kilspår)? Det går ju bra med två st av samma typ som är delbara där man kan ta en halva från varje och få ihop det också, alltså en 1/4"<->1/4" och en 16mm<->16mm.
När jag kollade verkade jag hamna på 40$+frakt per komplett koppling, och det känns inte så lockande.
Tandrem och remhjul kan vara en lösning också, det ger mig en fördel i att jag kan vända tillbaka motorn bredvid linjärenheterna, men blir det billigare/enklare? finns det i små storlekar med så stort hål som 16mm med kilspår?
När jag kollade verkade jag hamna på 40$+frakt per komplett koppling, och det känns inte så lockande.
Tandrem och remhjul kan vara en lösning också, det ger mig en fördel i att jag kan vända tillbaka motorn bredvid linjärenheterna, men blir det billigare/enklare? finns det i små storlekar med så stort hål som 16mm med kilspår?
Inga tips på axelkopplingskällor?
För att återigen liva upp tråden så skickar jag in lite blandade bilder från senaste garagesessionerna.
För att återigen liva upp tråden så skickar jag in lite blandade bilder från senaste garagesessionerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JB har axelkopplingar och han plockar ihop halvor så du får rätt mått i respektive ände.
Japp men tyvärr inte i rätt mått. Jag har lite andra "problem" med bygget just nu, men sen blir det väl att börja leta igen.
Nuvarande problem är hur kulskruvsenheten skall fästas på portalbenen på bäst möjliga sätt. T-spåren i enheten är inte direkt standard och nån form av vinkel måste fixas för att få det att lira. Inget omöjligt, men långt ifrån Plug'N'Play. Har ju tänkt på detta tidigare, men tänkte väl "det löser sig".
Nuvarande problem är hur kulskruvsenheten skall fästas på portalbenen på bäst möjliga sätt. T-spåren i enheten är inte direkt standard och nån form av vinkel måste fixas för att få det att lira. Inget omöjligt, men långt ifrån Plug'N'Play. Har ju tänkt på detta tidigare, men tänkte väl "det löser sig".
Står just nu inför valet om jag ska "lägga" linjärenheten ovanpå portalbenen och då bara fästa den med en platta på baksidan i själva benen (plattan är orangeröd i bilden) eller om jag ska gå på min ursprungliga idé att fästa linjären på framsidan av benen mha vinkelfästen mellan portalbenen och baksidan på linjären(vilket är det enda ställe som har nån typ av T-spår på enheten). Utligget blir betydligt mindre med en fästplatta på baksidan, men konstruktionen känns lite vekare.
Vad säger ni? Andra idéer?
Vad säger ni? Andra idéer?
Jag skulle nog välja alternativ två men då måste man även kunna skruva fast linjärenheten i framkanten med pelarna annars finns det risk för att det kan flexa så att det uppstår vibrationer.
Går det att vrida den medsols 90 grader, sen montera Z på ett L-järn?
labmaster, det är nog rätt svårt att fästa i framkant tyvärr, annars är ju det helt klart att föredra. Jag har tänkt på en massa olika lösningar, bland annat nån slags överfall som håller fast enheten ovanpå benen. Jag ska fundera lite mer på hur jag kan få till det.
Zeus, Går och går, det gör det väl, men då blir infästningen svårare. Man skulle ju iofs kunna sätta vinkelbeslag under enheten ut från portalbenen. Men då tror jag faktiskt mer på alternativ 2, utligget skulle nog bli ungefär lika mellan ditt förslag och alternativ två.
OM jag bara kunde komma på ett vettigt sätt att fästa i framkant också så skulle alternativ två vara givet. Dessutom har ju portalbenen bara ett spår på baksidan så fästytan blir ju inte så stor, och en hel aluminiumplatta på hela baksidan av portalen tror jag kostar mycket mer än det smakar.
Zeus, Går och går, det gör det väl, men då blir infästningen svårare. Man skulle ju iofs kunna sätta vinkelbeslag under enheten ut från portalbenen. Men då tror jag faktiskt mer på alternativ 2, utligget skulle nog bli ungefär lika mellan ditt förslag och alternativ två.
OM jag bara kunde komma på ett vettigt sätt att fästa i framkant också så skulle alternativ två vara givet. Dessutom har ju portalbenen bara ett spår på baksidan så fästytan blir ju inte så stor, och en hel aluminiumplatta på hela baksidan av portalen tror jag kostar mycket mer än det smakar.
Här finns en ritning på linjärenhetens aluprofil, kanske kan ge någon idé: http://www.hsb-automation.de/products.p ... 21&type=26
Det är Beta80 SSS jag har.
Det är Beta80 SSS jag har.
Caddade ihop en liten ritning på hur jag tänkte att plattorna som fäster linjären på portalbenen ska se ut. Alltså den röda/orangea biten i tidigare inlägg. Just nu ritad som 10mm tjock, vet inte om 15mm skulle ge mig någon fördel?
Fick hem lite muttrar till spåren i linjärenheten igår, det blir tyvärr lite bearbetning tror jag innan jag kan använda dem. Plattorna i inlägget ovan är utsågade och dimensionsfrästa, nästa gång i garaget blir det att borra hålen. Sen får vi se om det funkar tillräckligt bra med bara den infästningen.
Jag har även jagat skruv till Bosch "Bolt connectors" men har inte hittat rätt nånstans. Just nu står mitt hopp till att använda IKEA-skruv med väldigt låg skalle (men då finns det bara som M6, vill ha M8), att bearbeta M8 insex på något vis så de passar eller att använda M6 insex med bricka.
Lättast är såklart att använda M6 med bricka, men då får jag köpa på mig M6-muttrar till Bosch-profilerna, har ett gäng M8 som jag helst vill utnyttja.
Här finns en bild på hur fästena ser ut och där syns även skruven: https://www.boschrexroth.com/mtcatint/p ... 109529.gif
Jag har även jagat skruv till Bosch "Bolt connectors" men har inte hittat rätt nånstans. Just nu står mitt hopp till att använda IKEA-skruv med väldigt låg skalle (men då finns det bara som M6, vill ha M8), att bearbeta M8 insex på något vis så de passar eller att använda M6 insex med bricka.
Lättast är såklart att använda M6 med bricka, men då får jag köpa på mig M6-muttrar till Bosch-profilerna, har ett gäng M8 som jag helst vill utnyttja.
Här finns en bild på hur fästena ser ut och där syns även skruven: https://www.boschrexroth.com/mtcatint/p ... 109529.gif
Det är svårt att förstå varför du gör det så svårt för dig. JB säljer ju borschprofiler, varför beställer du inte muttrar, skruvar och andra fästelement av honom? Då passar de ju direkt utan extra bearbetning och annat mankemang.
Beträffande infästning av Y-axeln med det där plattjärnet så finns det mycket stor risk för vibrationer. Det är bättre att använda ett par profiler istället för plåtbitarna. Sedan häller du Epoxygranit i profilerna så blir det stumt och vibrationssäkert. Åtminståne vibrationssäkrare än med plattjärnen.
Beträffande infästning av Y-axeln med det där plattjärnet så finns det mycket stor risk för vibrationer. Det är bättre att använda ett par profiler istället för plåtbitarna. Sedan häller du Epoxygranit i profilerna så blir det stumt och vibrationssäkert. Åtminståne vibrationssäkrare än med plattjärnen.
Det finns ett par anledningar att jag inte handlat av JB ännu, varav de två viktigaste är :
- Han har inte det jag söker
- Priset
Sen får du tycka vad du vill om det, alla bygger vi på olika sätt efter olika budgetar. Denna fräs börjar bli "dyr" nu, har nog gått över 5000kr. Arbetet ser jag som ren terapi efter en arbetsdag framför datorn med kodknackande eller framförallt dokumentskrivande.
Ja att använda en profilbit som fäste i stället är ju klart ett alternativ, fastnade lite i mitt tankesätt. Nu har jag ju snart fästen klara, bara tolv hål att borra (eller 6 om jag samborrar dem) så jag ska nog testa det först. Att profilerna skulle ge mindre vibrationer köper jag inte riktigt, det är ju en sån liten del som kan fyllas, jag hoppas dock att jag har fel
Om man bortser från vibration utan man tänker enbart på böjning, vilket är styvast; en 45x45-profil eller en 45x10-aluplatta?
Jag uppskattar verkligen all input jag får, tror jag skrev det förut med. Nu kom den lite sent och jag hade hunnit en bit på min lösning redan, men om min lösning inte hålle rmåttet har jag något annat att testa.
- Han har inte det jag söker
- Priset
Sen får du tycka vad du vill om det, alla bygger vi på olika sätt efter olika budgetar. Denna fräs börjar bli "dyr" nu, har nog gått över 5000kr. Arbetet ser jag som ren terapi efter en arbetsdag framför datorn med kodknackande eller framförallt dokumentskrivande.
Ja att använda en profilbit som fäste i stället är ju klart ett alternativ, fastnade lite i mitt tankesätt. Nu har jag ju snart fästen klara, bara tolv hål att borra (eller 6 om jag samborrar dem) så jag ska nog testa det först. Att profilerna skulle ge mindre vibrationer köper jag inte riktigt, det är ju en sån liten del som kan fyllas, jag hoppas dock att jag har fel

Om man bortser från vibration utan man tänker enbart på böjning, vilket är styvast; en 45x45-profil eller en 45x10-aluplatta?
Jag uppskattar verkligen all input jag får, tror jag skrev det förut med. Nu kom den lite sent och jag hade hunnit en bit på min lösning redan, men om min lösning inte hålle rmåttet har jag något annat att testa.