Ny i forumet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rashad

Ny i forumet

Inlägg av Rashad »

Hej gott nytt år på er,
Tänkte ställa min första frågan här hoppas att någon kan hjälpa mig,
en släkting till oss har kopplat våran baby gunga med en annan adapter mycket högre amper då rökte upp baby gunga ( det luktade mycket ).
Nu har jag tagit isär allting och vad jag kan se att allting ser som den ska förutom en sak som jag kunde inte identifiera det är inga siffror kvar på den?
Bild
http://www.ladda-upp.com/bilder/62108/elektronik
Vad tycker ni att jag ska göra ? är det värt att reparera om det går förstås?
Tack ska ni ha
Pajn
Kontakt:

Re: Ny i forumet

Inlägg av Pajn »

Först och främst, Välkommen!

Det var inte amperen som skiljde (eller jo det kan det förstås också ha varit) då en enhet inte kan få för mycket ampere.
Det var troligtvis volten, polariteten eller att den nya var växelspänning eller likspänning.

Kom gärna med mer fakta så blir det kanske enklare :)
Och bilden funkar inte så det är lite svårt att se något fel :wink:

EDIT: Nu funkar bilden.
Det ser ut som en ytmonterad kondensator. Om de är en sån är det en enkel och billig fix om du kan löda.
Om du inte kan löda finns det säkert någon forummedlem i din närhet som kan hjälpa dig.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hej och välkommen! :waving:

Har den blivit inkopplad till en adapter som ger ut samma spänning (Volt) men högre ström (Ampere) så ska det inte kunna skada apparaten, strömstyrkan angivet på adaptern är vad den KAN lämna ut, sen bestämmer kretsen själv exakt hur mycket den ska dras, så för hög ström angiven på adaptern är ofarligt.

Men, det kan ha varit en tillfällighet att den gick sönder just då. Den uppbrunna komponenten är en kondensator av Tantal-typ, och dessa är kända för att kunna gå sönder lite när som helst, så det kan vara en tillfällighet.
Exakt värde på denne är omöjligt att få reda på utan att se beteckningen eller ha ett schema där det står, men har du tur är det inte så noga (troligen är det inte så noga).

MEN, om det kopplats in en adapter som ger för hög spänning är det väldigt stor risk att någonting annat också är sönder. Jag skulle rekommendera dig att löda loss denna trasiga kondensator och resistansmäta med en multimeter mellan + och - på ingången, så kan du se om någonting annat är kortslutet. Får du ingen kontakt alls så leta säkringar innan du blir för glad.

Verkar det inte som någon kortslutning hade jag provat att koppla in den utan kondensatorn, då BORDE den gå igång, jag har svårt för att tro att en tantalkondensator har en så viktig roll att maskinen är stendöd utan denne.

Tillägg: Om du inte har tillgång till multimeter och lödkolv så ange gärna var i landet du bor, så kanske det finns någon snäll forumist som kan komma över och kika på det emot en kopp fika eller så :)
Senast redigerad av Klas-Kenny 8 januari 2012, 21:12:46, redigerad totalt 1 gång.
Rashad

Inlägg av Rashad »

Tack ska du ha om du klicka på länken under bilden så ser man den.
vad menar du med mera fakta? jag ser ingenting mer än det ni ser på bilden plus att orkinal laddare ska ge 5V 1 A, medan den som min släkting kopplade var 16V 900mA.
mvh
Rashad

Inlägg av Rashad »

Tack ska ni ha
Jag har en multimeter ska kolla på engång samt lödning har jag gjort innan inga problem.
MVH
Rashad
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Uj uj. Har du kopplat in en adapter med 16V i en krets avsedd för 5V har troligtvis flera saker gått sönder även om det inte syns på dem.

Personligen tror jag inte det är värt ett försök att laga den. Speciellt inte med tanke på dina elektronikkunskaper.
Borre

Inlägg av Borre »

Då är det spänningen (volt) och inte strömmen (ampere) som var för hör. En väsentlig skillnad då högre ström inte gör någon skillnad eftersom saken drar den ström den drar, medan högre spänning kan förstöra allt.

Det som gått sönder är en tantalkondensator. Det skulle såklart kunna vara endast denna som gått sönder, men jag tvivlar på att allt annat höll för den högre spänningen.
Senast redigerad av Borre 8 januari 2012, 21:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Om orginal gav 5V och den nya gav 16 volt så är det inte konstigt att saker gick sönder. Men det handlar inte så mycket om strömstyrkan som att den inkopplade trafon har en spänning som är mer än tre gånger så hög som orginalladdaren.
Rashad

Inlägg av Rashad »

Hej på er ,
först det var inte jag som kopplade den, vi haft släktingar under jul och nyårs en av släktingarna har försökt att koppla den utan att fråga om vilka laddare som går till vad hon har bara satt den dit och boff all rök komm på en gång.
jag ska kolla med multimeter nu jag åter kommer strax.
Jätte tacksam
Rashad

Inlägg av Rashad »

Hej igen,
nu har jag mätt,
det finns tre kablar som ge ström en röd kabel plus från battari lådan
en gul och orang från laddare,
när jag mäter mellan gul orang får jag ingenting ettan , medan mellan orang och röd så får jag värde.
tack
willmans

Inlägg av willmans »

Bredvid den gula sladden så sitter ett ytmonterat motstånd eller säkring, det står F1 på kretskortet.
Den säkringen kanske är trasig, mät den. Om den är bränd så kan du löda en liten sladd över säkringen. Löd samtidigt bort den brända kondensatorn.
Testa med rätt adapter!
Har du tur så funkar det, om det funkar så kan du sätta in en ny säkring på 1 ampere (eventuellt lite högre), och en ny kondensator, prova med 220 - 1000 uF 10V.
Skriv svar