Mäta RF frekvensavvikelse

thepirateboy
EF Sponsor

Mäta RF frekvensavvikelse

Inlägg av thepirateboy »

Jag behöver mäta frekvensavvikelsen på en radiosändare i produktion hos en produkt.
Normalt försätter jag radiosändaren i testläge (omodulerad bärvåg på ca 900 MHz) och
sedan använder jag en spektrumanalysator för att mäta centerfrekvensen.

En spektrumanalysator av bra kvalitet kostar dock över 100k och jag funderar på om det
finns andra instrument som gör samma jobb.

Skulle en frekvensräknare fungera att mäta radiosändarens frekvens genom att sätta på
en 50 ohms antenn på räknaren? Tyvärr har jag inte möjlighet att fysiskt koppla ihop radiosändaren
och mätinstrumentet.

Skulle t ex denna kunna funka 76-362-70 ?
Nerre

Re: Mäta RF frekvensavvikelse

Inlägg av Nerre »

Frekvensräknaren mäter "medelfrekvensen" så du kommer kanske inte att se om frekvensen fladdrar symmetriskt. En del frekvensräknare har stöd för att även mäta t.ex. frekvensmodulation och då kommer den väl till viss del kunna mäta variationer, men de flesta räknar ju helt enkelt svängningarna under en viss tid och tar ingen hänsyn till att tiden mellan enskilda svängningar kan variera.

Så det beror på vad det är du vill mäta.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag skulle tro att det är "medelfrekvensen" jag vill mäta. Jag aktiverar som sagt testläget
i radiosändaren som sänder ut en bärväg som bör vara helt omodulerad.

Eftersom kristallen till radiosändaren alltid har ett litet frekvensfel vill jag mäta upp detta och
eventuellt kompensera i mjukvaran hos produkten.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Signalhound kostar under $1000 och verkar kunna göra det du vill, men det kanske är för mycket pengar för ändamålet? Jag har för mig att någon här på forumet har en sådan.
Har frekvensräknaren tillräcklig noggrannhet och precision för dina ändamål?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Då kan det nog funka med en frekvensräknare. Den borde ju t.o.m. vara bättre än en spektrumanalysator eftersom du får frekvensen rakt av i siffror (med spektrumanalysatorn måste du väl läsa av visuellt?).

Men den kommer ju inte att ge nån siffra på om frekvensen svajar, men om det är för att justera in en kristalloscillator borde det funka.

Men sen kunde du ju inte koppla in den direkt, så vet jag inte om det kan bli problem... den kanske tar upp en massa störningar som påverkar.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Signalhound såg intressant ut men som Nerre säger så är en frekvensräknare egentligen bättre
då man läser av frekvensen direkt. Vad jag känner till så har också en frekvensräknare bättre
noggranhet än en spektrumanalysator. Frekvensenräknaren har ca 1 ppm fel vilket är bättre än
en spektrumanalysator (minns inte på rak arm vad den har).

Får väl beställa hem en och testa, kanske kan man returnera den om det skulle skita sig.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Har en 76-360-20 som det funkar bra att mäta som du beskriver med.

Har jag en antenn på radiosändaren räcker det med ett gem i uttaget på frekvensräknaren om man är nära,
och det vill man ju vara för att inte mäta någon blandningsprodukt (wlan, dect, gsm osv)

sedan kontrollerar du avikelsen på frekvensräknaren med en
http://www.ebay.com/itm/Thunderbolt-PRE ... 3efbf593c7
:)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Splitta upp signalen från antennen i två och låt gå in i två olika filter/detektorer, ett med gränsfrekvens ovan nominell frekvens och ett under nominell frekvens. Den aktuella frekvensen är då en funktion av kvoten mellan dessa två filtersvar.
Ett ganska enkelt sätt att fixa en produktionskalibrering.
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag har en äldre variant av den mätaren som inte går lika högt i frekvens och kan instämma i att det bör fungera bra om den är nära.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om frekvensräknaren använder en mätperiod som är kortare än svajet så får man min/max värdena också ;)

Annars borde man kunna använda en känd oscillator som mixas med testobjektet. Och där man mäter upp frekvensskillnaden?

Eller köpa sig ur sitsen.. ;)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det går även bra att skala av höljet på en koax och sno ett par varv runt en normal bläckpenna och dutta till lite med lödpennan så att plasten smälter samman. När plasten stelnat så att varven sitter ihop löder du mittledaren till skärmen. I andra änden löder du på en koaxialkontakt och vips så har du en probe som fungerar mycket bra för ändamålet.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Tackar för bra tips, det uppskattas :tumupp:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

brukar annvända frekvensräknarna på det sättet, att bara ha en enkel antenn eller prob för att kolla frekvensen på sändare, funkar nästan alltid bra

ex så dfunkar det med jaktradio på flera meters avstånd med bara en bit kabel i frekvensräknaren
Skriv svar