Avståndsmätning - hjälp med uppsättning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
fireas

Avståndsmätning - hjälp med uppsättning

Inlägg av fireas »

Hej!

Jag håller på med ett litet projekt där jag har ett stort solid objekt som mha av avståndssensorer runt om ska avgöra var ens hand är när man tar på objektet.

Ex. delar in objektets längd i 3 delar - 3 avståndsintervall.

Men då man ska ta på objektet och känna på den, oroar jag mig över att avståndssensorerna får väldigt lite spann att röra sig i.

Ex. 40 cm till objekt rakt fram mot botten, tar jag handen i vägen så är det plötsligt 37 t.ex. Rör jag handen upp så kanske det är 40 igen då den är 43 + min hand---avstånd 40 igen.

Jag vet inte hur jag ska göra så att utan någonting så kommer mitt mikrochip göra en sak. Kommer handen i vägen (rör objektet) ska den reagera på ett sätt, rör den sig uppåt til mitten ska den göra en sak osv.

Några ideer?

Bild
Gustav180

Re: Avståndsmätning - hjälp med uppsättning

Inlägg av Gustav180 »

Jag vet inte om detta kan vara till hjälp då jag egentligen vet för lite om ditt problem.

För att hitta en viss yta på föremålet måste du nog ha flera avståndsmätare som täcker samma område från olika vinklar. Det kan liknas vid hur man pejlar in en sändare med tre eller flera mottagare från olika platser. Skillnaden är att du måste göra det i 3D och det ställer krav på flera sensorer i olika riktningar. Tänk dig att ditt föremål ligger mitt i ett klot som du delar in i flera olika kuber. Det blir väl lite kantig yta på klotet, men strunt i det nu. Varje kubs placering går att fastställa med minst tre avståndsmätare som kan titta in i klotet från olika håll. När du sträcker in handen i klotet, så kommer den att "passera genom" ett antal kuber vars position redan är definierade. Du kan då se om handen rör vid föremålet, föremål och hand delar samma kub, eller är en bit ifrån.
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Det jag är ute efter är helt enkelt att veta i vilket mätområde man är i.

Lättare att använda någon sorts sensor som märker om någonting är i en sensors väg? Kommer dock inte på någonting
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Kan laserdiod och fotodetektor fungera?
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

tänkte på det men det blir istället att avståndsmätarna får vara vertikala (mäter upp från botten)
Skriv svar