Jag håller som sagt på att bygga om en rebreather och behöver lite fler tips. Ämnet var uppe ett tag i en tidigare tråd för ett tag sedan. Jag tänkte diskutera vidare här eftersom jag kommit fram till att ni som hade synpunkter på mitt system har väldigt rätt och att min konstuktion borde modifieras till det lite mer säkrare

Systemfunktionen för mitt system skall se ut ungefär enligt följande:
En flödesventil släpper ett konstant flöde av syrgas motsvarande ca 0.6l/minut. Detta gör att även om elektroniken totalhavererar så finns det tillräckligt med syre för att man skall överleva.
Beroende på belastning av kroppen under dyket kommer kroppen kunna dra mer syre. i vissa fall upp till 2.5l/minut. För att kompensera detta tänkte jag ha en elektronisk dosering av ytterligare syrgas. Det vill säga att jag har hela tiden ett konstant flöde på 0.6l/minut, men om det behövs mer syrgas så öppnas en magnetventil som släpper på ytterligare syrgas in i systemet.
elektronikens vitala funktioner som alltid måste fungera är följande:
*mäta syrgashalten med hjälp av 2 skillda syrgas sensorer.
*mäta trycker med hjälp av 2 olika trycksensorer.
*beräkna om någon syrgas behövs doseras.
*kontrollera att stegsvaret vid eventuell dosering och varna ifall inget händer vilket betyder att antingen syrgasen är slut, magnetventilen inte fungerar eller att något är fel på syrgassensorerna.
*Dosera syrgas
jag har ingen erfarenhet av livsuppehållande utrustning och skulle behöva läsa in mig väldigt mycket på det. Finns det någon literatur eller information på nätet om just detta? vanligt förekommande kopplingar och hur man kontrollerar sin funktion på ett säkert sätt?
Jag hade nämligen tänkt lösa det med 2 separata exakt lika enheter i varsin behållare med separat strömförsörjning.
Eller är det overkill att ha 2 separata behållare och separata batterier här det med tanke på att det trotts allt finns ett konstant flöde?
Jag har utvecklingsverktyg för PIC processorer. Finns det några väl beprövade picprocessorer (gärna någon i 18 serien men absolut ej nödvändigt) som har använts i liknande system? Finns det några C-kompilatorer som är väl utprövade och lätta att få tag på för just "life supporting systems"
kan man på ett enkelt sätt kontrollera om magnetventilerna fungerar? jag hade tänkt mig en återkoppling till processorn så att om man sätter sin logiska transistor som skall styra magnetventilen till 1, så har man kopplat ena polen på magnetventilen till processorn så att man kan mäta om den får en ström eller inte. Är detta en tillförlitlig lösning eller krävs det mer?
En ytterligare kontroll hade behövt göras. Det är att magnetventilen absolut inte får fastna i öppet läge. Det borde finnas någon form av extern elektronik som stänger av flödet om det är öppet längre än en viss tid. Men även detta systemet behövs övervakas och på något stätt kontrolleras att det fungerar.
Jag läste ett tips (i den tidigare tråden) om en liten krets med en spole, xor grindar och 2 transistorer och en summer. Denna kretsen skulle göra att summern börjar pipa automatiskt om en transistor, xor krets eller en processor skulle failera.
Jag skulle även vilja bestämma själv när summern skall pipa eftersom jag gör beräkningar och kontroller mjukvaumässigt. behöver jag då en extra summer eller går det att ordna med ytterligare lite komponenter?
Problemet här är nästan samma på magnetventilen som till summern. jag vill styra en 1a eller 0a och verkligen veta att jag det fungerar. Om t.ex transistorn pajjar vill jag veta detta och inte "tro" att summern piper (eller att jag doserar syrgas) när den i själva verket inte får någon ström.
Jag har även hört att man skall bestämma slumpmässigt vilken krets det är som styr det hela. Hur brukar man lösa det? eller har man en "master" och "slave" ?
Många frågor, hoppas jag får svar på någon av dem

Utöver doseringen så skall jag även ha 2st oberoende syrgasmätare som visar syrgashalten i gasen jag andas, som extra säkerhet.
Men det projektet har jag mycket mer koll på.