Bygga steglös spänning/strömreglering till "50 W" powerLED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HHR

Bygga steglös spänning/strömreglering till "50 W" powerLED

Inlägg av HHR »

Hej!

Jag har en DIY ledkonverterad projektor som jag driver med en laptopladdare på 90 W, 19,5 V och 4,76 A.
Ljuset är lite dåligt och potentialen i den min LED finns. Kylningen räcker lite till.

Men man säger ju att man bara ska begränsa strömmen om man ska vara petig, jag har hittills bara testat ett par olika laptopladdare, har även en med 18,5V.

Har totalt kör projektorn nu närmare 500 h så det funkar ju bra, men lite till ljus hade ju inte varit fel.

Så då vill jag bygga en reglering till detta och använda båda laptopladdarna i serie, eller ska jag köra parallellt om det nu är bara strömmen som spelar roll? Har inget kött på benen, jag har ingen aning om hur man begränsar ström och inte volt och vice versa.

Någon som vet där det säljs lämpliga färdiga kitt eller om man kan utgå ifrån en såndan här och bara skala upp...på något vis?

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... -8a-p87184

Tacksam för svar!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bygga steglös spänning/strömreglering till "50 W" powerL

Inlägg av danei »

Vad är det för projektor?
Vad är det för diod?

Man kan inte reglera strömmen utan att påverka spänning eller tvärt om. Men till en diod måste man reglera strömmen. Antagligen strömbegränsar nätdelen som du har nu.
En lampa är resistiv så om man lägger på rätt spänning så kommer strömmen att bli rätt. Eller omvänt, om man lägger på rätt ström så blir spänningen rätt. Men man reglerar nästan alltid spänningen i det fallet. När det gäller dioder så har de en tröskelspänning, när man passerar den så är resistansen väldigt låg. Så man kan inte reglera spänningen och tro att strömmen blir rätt. Man måste göra tvärt om, reglera strömmen så blir spänningen rätt. Så du behöver en drivare som ger rätt ström och klarar att leverera tillräcklig hög spänning.
ToPNoTCH

Re: Bygga steglös spänning/strömreglering till "50 W" powerL

Inlägg av ToPNoTCH »

Om jag tolkat din beskrivning av hur du gått tillväga så låter det som ren tur att du inte valde en större nätdel för då hade du inte haft någon diod kvar.

Det är alltså nätdelens max effekt som just nu begränsar strömmen till dioden.

Om du som danei sagt talar om vilken diod vi talar om, så kan du säkert få en bra rekomendation.

Jag gissar redan i det här läget att det bästa du kan göra är att köpa en färdig drivare på eBay.
Det brukar inte gå att komma undan billigare även om man bygger en själv och dessutom kräver det en del kunskap.

Edit:
I rubriken skriver du steglös spänning/ström reglering.
Det är en viktig input till lämpligt drivsteg om det verkligen skall vara steglöst eller fast, så du får gärna utveckla varför du har det behovet.
Skriv svar