Jakten på billiga och bra servo system :-)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Jakten på billiga och bra servo system :-)

Inlägg av Terho »

Har googlat runt några dagar och försökt fatta mig på cnc servosystem och har bestämt mig och sätta ihop en testrigg om ca 2-3 månader med min syster son men ska börja forska nu så man är förbered. Finns hur mycket som helst ute på nätet som man kan beställa så det skulle vara kul och få så mycket som möjligt för så lite som möjligt, vist man får vad man betalar för men att hitta en bra balans mellan kvalitet och kvantitet :) Servo system börjar bli billiga och det jag inriktar mig på nu är DC servo. Hoppas mitt sökande och testade kan hjälpa fler :)

Har andra frågor om servos så skriv gärna i tråden och fråga så hjälper vi varandra. Hittar ni produkter som är relaterat till tråden så ut med dom, kanske har testat en produkt och kan berätta lite om den? osv osv.

Nya produkter som tillsammans ihop blir ett cnc servo system och retrifiting/cnc konvertering är vad som ska diskuteras i tråden.

DC servo motorer
DC servo drivsteg.
Encoders.
Transformatorer.
Breakout kort.

Något jag glömt för ett komplett system?

Mvh Terho.
Terho

Re: Jakten på billiga och bra servo system :-)

Inlägg av Terho »

DC sevo motorer har alltså två poler + och - och drivsteget vänder dom så motorn kan gå åt olika håll? men finns det några andra typer av DC servo motorer än med två poler?

Jag surfade in på motionking.com och hittade på en DC brushless servo motor med 3 faser.... En DC motor kan väl inte ha tre faser?

Länk:

http://www.motionking.com/Products/Brus ... motors.htm
H.O

Inlägg av H.O »

Du måste skilja på borstade och icke borstade motorer. Det vi normalt kallar DC-motor är en borstad motor med två elektriska anslutningar, "plus" och "minus" om man vill kalla de det.

En borstlös DC-motor har, som namnet antyder, inga borstar som överför energin till rotorn. Här ligger iställer lindningarna i statorn, precis som på en stegmotor. En borstlös motor går inte att driva med ett drivsteg för en borstad motor (om drivsteget inte utryckligen stödjer båda såklart).

Det är vad jag vet egentligen inte mycket som skiljer på "brushless DC" och "brushless AC" mer än vågformen på strömmen som driver motorn.
Terho

Inlägg av Terho »

Tack H.O nu fattar jag precis vad skillnaden är :) Ja eller A och B polerna :mrgreen:

Vad menas med permanent magnet DC-motor? Är det en helt vanlig DC-Motor eller?

http://www.shop.cncdrive.com/index.php?productID=257 Det här drivsteget kan då bara driva borstade motorer lika som Granite Devices.
Då finns det inte mycket eftermarknads drivsteg som klarar borstlösa motorer då?
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, PMDC=Permanent Magnet DC och är det vi vanligen kallar för DC-motor. Men även de borstlösa har ju magneter i sig, till skillnad mot induktionsmotorer - som ju också är borstlösa....

Drivstegen från CNCDrive kan bara driva borstade motorer (PMDC). Granite Devices däremot kan driva både PMDC och BLDC/AC.
Skriv svar