
spärrluft och kylning
spärrluft och kylning
Fick för ett tag sedan nog av att försöka bygga mig en frässpindel då jag aldrig blev nöjd med resultatet. Så jag köpte mig en mindre höghatighetsspindel, den kyls via spärrluft vilket visade sig vara mycket tyst och fint
. Problemet är bara att spärrluften ska vara på 2-5bar och enligt mina undersökningar innan skulle den ha 0.2-0.5bar, så jag trodde ju att det skulle räcka med den airbrushkompressor jag redan hade. Enligt vad jag fått fram så räcker luftflödet gått och väl för kylningen men då går kompressorn konstant och verkar kunna bli varm. Så min fråga är hur kommer det sig att man behöver så högt tryck på spärrluften och hur varm vågar man köra en kompressor liknande de i kylskåp inan det är dags att låta den vila? Körde en testfräsning på ca 30minuter och spindeln var inte varm als så där verkar ju inte finnas några problem men kompressorn vart däremot varm.

Re: spärrluft och kylning
Vad menar du med 'varm' i grader C räknat
kylskåpskompressorer eller motsvarande på samma byggsätt med arbetande i oljebad kan gå brännheta i stort sett obegränsad tid - har för mig tillåten lindningstemperatur är 110 grader kontinuerligt och 125 grader kortvarit på den typen av maskiner.
Det du skall titta efter är färgen på din olja - börja den mörkna och bli mörkbrun i din oljenivåglas (har gärna ett färgprov på din olja när den var ny i något litet glas/provrör för att jämföra) - byt. Komperssorolja ala biltema duger och kostar inte så mycket. Oljan mörknar för att den oxideras sakta av luften som komprimeras då luften kan vara mycket het när den pressas ut ur cylindern och oxidationen sker mot oljefilmen i cylindern. (förutsätter givetvis att du har riktig fungerande insugfilter - annars blir inte kompressor av den här typen speciellt långlivad)
Mät lindningsresistansen när den är kall - mät sedan när du tycker att den är för varm - dvs stäng av och mät med så kort tids mellanrum du kan.
Koppar öka i resistans med R2. = R1. + R1. * α(t2. – t1.) där α är =0.0039 för koppar
dvs är lindningen 20 Ohm vid 20 grader så är den vid 110 grader lindningstemperatur = 20 + 20 * 0.0039*(110 - 20) = 27 Ohm
och så länge den inte är över 27 Ohm så är kompressorns lindning inte för varm
dvs. så länger resistansen inte är mer än 1.35 ggr högre värde än det du mäter när den är kall så är den OK
---
fundering:
en sådanhär kompressorn ger oljedimma i sin utloppsluft, hur hanteras detta när man kör airbrush - filter ??
---
kompressorn blir varm av att just komprimera luft rent naturligt - faktum är att all energi som går åt till att komprimera luft blir värme
om man går från 1 bar absolut till 4 bar absolut får man med T2 = T1 *((P2/P1)^((x-1)/x) och där x=1.4 för luft (olika för olika gaser och beror i stort sett på antalet atomer och dess atomvikt i molekylen) och med ifyllda siffror:
T2 = 290K * (4/1)^((1.4-1)/1.4)= 431K
och 431 - 273 = 158 grader C vid 3 bar utloppstryck
när man låter refprop räkna på detta rent isentropiskt så blir det
Notera första och sista värdet vid samma rumstemperatur så är entalpin (den inneboende energin) i stort sett det samma vid 18 Bar som vid atmosfärs-tryck vilket innebär att all energi som kompressorn mödosamt tryckt in i luften blir just värme som försvinner när luften kallnar igen - det enda som säger att något är annorlunda är att entropin är lägre.
Men den isentropiska verkningsgraden är inte 1 i en sådan liten kompressor utan snarare 0.5 vilket gör att när du komprimerar till 3 bar över atmosfärs-trycket så blir temperaturen snarare 290 grader C när det blåser ut genom ventilen i kompressorn och om kompressorn är värmeisolerad, då den tvingas att ta med sig all värme som kompressorn också genererar i form av förluster.
Med andra ord att kompressorn blir varm när den pumpar luft även vid så låg tryck som 3 Bar övertryck är inget konstigt - den värmen måste hitta ut när kompressorns termiska magasin har tagit upp så mycket värme det kan så att det blir balans mellan inmatad energi och utstrålad värme och värmen som följer med tryckluften ut - och det mesta då genom kompressorkapslingen
kylskåpskompressorer eller motsvarande på samma byggsätt med arbetande i oljebad kan gå brännheta i stort sett obegränsad tid - har för mig tillåten lindningstemperatur är 110 grader kontinuerligt och 125 grader kortvarit på den typen av maskiner.
Det du skall titta efter är färgen på din olja - börja den mörkna och bli mörkbrun i din oljenivåglas (har gärna ett färgprov på din olja när den var ny i något litet glas/provrör för att jämföra) - byt. Komperssorolja ala biltema duger och kostar inte så mycket. Oljan mörknar för att den oxideras sakta av luften som komprimeras då luften kan vara mycket het när den pressas ut ur cylindern och oxidationen sker mot oljefilmen i cylindern. (förutsätter givetvis att du har riktig fungerande insugfilter - annars blir inte kompressor av den här typen speciellt långlivad)
Mät lindningsresistansen när den är kall - mät sedan när du tycker att den är för varm - dvs stäng av och mät med så kort tids mellanrum du kan.
Koppar öka i resistans med R2. = R1. + R1. * α(t2. – t1.) där α är =0.0039 för koppar
dvs är lindningen 20 Ohm vid 20 grader så är den vid 110 grader lindningstemperatur = 20 + 20 * 0.0039*(110 - 20) = 27 Ohm
och så länge den inte är över 27 Ohm så är kompressorns lindning inte för varm
dvs. så länger resistansen inte är mer än 1.35 ggr högre värde än det du mäter när den är kall så är den OK
---
fundering:
en sådanhär kompressorn ger oljedimma i sin utloppsluft, hur hanteras detta när man kör airbrush - filter ??
---
kompressorn blir varm av att just komprimera luft rent naturligt - faktum är att all energi som går åt till att komprimera luft blir värme
om man går från 1 bar absolut till 4 bar absolut får man med T2 = T1 *((P2/P1)^((x-1)/x) och där x=1.4 för luft (olika för olika gaser och beror i stort sett på antalet atomer och dess atomvikt i molekylen) och med ifyllda siffror:
T2 = 290K * (4/1)^((1.4-1)/1.4)= 431K
och 431 - 273 = 158 grader C vid 3 bar utloppstryck
när man låter refprop räkna på detta rent isentropiskt så blir det
Kod: Markera allt
Temperature Pressure Density Enthalpy Entropy
(°C) (MPa) (kg/m³) (kJ/kg) (kJ/kg-K)
20,000 0,10133 1,2043 419,14 3,8611
82,815 0,20000 1,9566 482,30 3,8611
126,31 0,30000 2,6141 526,24 3,8611
160,19 0,40000 3,2114 560,65 3,8611
188,31 0,50000 3,7679 589,34 3,8611
212,53 0,60000 4,2940 614,17 3,8611
233,91 0,70000 4,7963 636,19 3,8611
253,12 0,80000 5,2791 656,05 3,8611
270,60 0,90000 5,7456 674,19 3,8611
286,67 1,00000 6,1981 690,94 3,8611
301,57 1,10000 6,6384 706,53 3,8611
315,47 1,20000 7,0679 721,12 3,8611
328,52 1,30000 7,4878 734,87 3,8611
340,83 1,40000 7,8990 747,87 3,8611
352,48 1,50000 8,3023 760,21 3,8611
363,55 1,60000 8,6985 771,98 3,8611
374,10 1,70000 9,0879 783,22 3,8611
384,18 1,80000 9,4713 794,00 3,8611
393,85 1,90000 9,8489 804,35 3,8611
20,000 1,90000 22,709 414,90 3,0067
Men den isentropiska verkningsgraden är inte 1 i en sådan liten kompressor utan snarare 0.5 vilket gör att när du komprimerar till 3 bar över atmosfärs-trycket så blir temperaturen snarare 290 grader C när det blåser ut genom ventilen i kompressorn och om kompressorn är värmeisolerad, då den tvingas att ta med sig all värme som kompressorn också genererar i form av förluster.
Med andra ord att kompressorn blir varm när den pumpar luft även vid så låg tryck som 3 Bar övertryck är inget konstigt - den värmen måste hitta ut när kompressorns termiska magasin har tagit upp så mycket värme det kan så att det blir balans mellan inmatad energi och utstrålad värme och värmen som följer med tryckluften ut - och det mesta då genom kompressorkapslingen
Re: spärrluft och kylning
xxargs vem är du egentligen?
Det är sådana här uttömmande svar som gör att jag gillar EF så mycket. Riktigt kul att läsa att en del verkligen tar sig tid att hjälpa andra.
Stort tack! (även om jag inte behövde just den här hjälpen)


Det är sådana här uttömmande svar som gör att jag gillar EF så mycket. Riktigt kul att läsa att en del verkligen tar sig tid att hjälpa andra.
Stort tack! (även om jag inte behövde just den här hjälpen)
Re: spärrluft och kylning
Oj! tack för ett mycket informativt svar
Jag har aldrig kört kompressorn varmare än att den fortfarande varit behaglig att värma fingrarna på när man fryser, m.a.o. så har jag fegat rejält. Ska lägga det där med oljebyte på minnet, och tar och beställer ett nytt insygsfiltet med en gång då det inte bytts mig veterligen.
När jag använder den till min airbrush har jag dels ett filter som tar bort fukt och sen sitter det en klump på slangen som ska ta bort partiklar (tror jag). Jag har antagit att då den såldes som en airbrushkompressor så var olja i utluften inget att oroa sig för och jag har aldrig upplevt några problem som kan härledas till att olja kommit med luften vi airbrush-arbete.
Jag fantiserade ett tag om att bygga en vättskekyld annordning som kyler utluften också men väntar ser, finns ju ingen anledning till det om inte spindeln blir varm ändå.
Kompressorn är även försedd med en liten tank för att jämna ut trycket så att luften ut inte pulserar, kände på tanken också och den var nog endast något varamare än rumstemperatur.
återigen tack för svaret

Jag har aldrig kört kompressorn varmare än att den fortfarande varit behaglig att värma fingrarna på när man fryser, m.a.o. så har jag fegat rejält. Ska lägga det där med oljebyte på minnet, och tar och beställer ett nytt insygsfiltet med en gång då det inte bytts mig veterligen.
När jag använder den till min airbrush har jag dels ett filter som tar bort fukt och sen sitter det en klump på slangen som ska ta bort partiklar (tror jag). Jag har antagit att då den såldes som en airbrushkompressor så var olja i utluften inget att oroa sig för och jag har aldrig upplevt några problem som kan härledas till att olja kommit med luften vi airbrush-arbete.
Jag fantiserade ett tag om att bygga en vättskekyld annordning som kyler utluften också men väntar ser, finns ju ingen anledning till det om inte spindeln blir varm ändå.
Kompressorn är även försedd med en liten tank för att jämna ut trycket så att luften ut inte pulserar, kände på tanken också och den var nog endast något varamare än rumstemperatur.
återigen tack för svaret
Re: spärrluft och kylning
jo, du har nog varit väldigt försiktigt med tempen på kompressorn - sådana kan med fingrars mått gå riktigt varma utan att det är någon fara - snarare normal driftvärme.
Efter en halvtimmes drift så bör kompressorn nästan nått temperaturbalans - dvs temperaturen stiger väldigt långsamt med tiden och ger du den en halvtimme till så blir det nog inte mer än kanske 5-10 grader till och sedan blir det inte varmare oavsett hur länge du kör.
sedan är det också bra att kompressorn håller sig varm, 30% Rh luft vintertid börja kondensera ut vatten redan vid lite över 2 Bar övertryck vid samma rumstemperatur och vill man inte riskera ha vattenånga/fukt kvar i kompressorn vid senare förvaring (och riskera rost) så bör den vara betydligt varmare. Låt den gärna också pumpa fri luft utan hinder en kort stund innan den stängs av - speciellt om kompressorn inte hunnit blivit speciellt varm.
Efter en halvtimmes drift så bör kompressorn nästan nått temperaturbalans - dvs temperaturen stiger väldigt långsamt med tiden och ger du den en halvtimme till så blir det nog inte mer än kanske 5-10 grader till och sedan blir det inte varmare oavsett hur länge du kör.
sedan är det också bra att kompressorn håller sig varm, 30% Rh luft vintertid börja kondensera ut vatten redan vid lite över 2 Bar övertryck vid samma rumstemperatur och vill man inte riskera ha vattenånga/fukt kvar i kompressorn vid senare förvaring (och riskera rost) så bör den vara betydligt varmare. Låt den gärna också pumpa fri luft utan hinder en kort stund innan den stängs av - speciellt om kompressorn inte hunnit blivit speciellt varm.