Koppla två skärmar till datorn, seriekopplade?
Koppla två skärmar till datorn, seriekopplade?
En bekant har en ny dator (Win 7) och ny skärm, och datorn har ett grafikkort med två skärmanslutningar.
Han har också en extra överbliven plattskärm från en äldre dator.
I övrigt är han helt okunnig om teknik, han använder datorn som arbetsredskap.
Vi har talat en tid om att även koppla in den gamla skärmen till datorn, och jag skulle komma över vid tillfälle och hjälpa till med det.
Nu hade han kopplat in det själv, och det fungerar bra.
Jag frågade, "Det var väl inga problem att ansluta den nya skärmen, den passar bara på ett ställe bakom datorn."
Han, "Nej...vadå..., jag kopplade den till den andra skärmen."
Han har alltså seriekopplat skärmarna. Jag vet inte i exakt vilken kontakt han använt. Man jag TROR följande:
Datorn är ansluten till nya skärmens DVI-kontakt.
Ny skärmens VGA-kontakt är kopplad till gamla skärmens VGA-kontakt.
Jag har aldrig hört om detta, hittar ej heller något via en snabb Google-sökning.
Man han påstår att det fungerar fint, skärmarna har olika bilder och han kan dra mus och fönster mellan dom.
Nån som vet med om detta, eller har provat själv?
Med reservation för att jag eller min bekant har missat något.
Han har också en extra överbliven plattskärm från en äldre dator.
I övrigt är han helt okunnig om teknik, han använder datorn som arbetsredskap.
Vi har talat en tid om att även koppla in den gamla skärmen till datorn, och jag skulle komma över vid tillfälle och hjälpa till med det.
Nu hade han kopplat in det själv, och det fungerar bra.
Jag frågade, "Det var väl inga problem att ansluta den nya skärmen, den passar bara på ett ställe bakom datorn."
Han, "Nej...vadå..., jag kopplade den till den andra skärmen."
Han har alltså seriekopplat skärmarna. Jag vet inte i exakt vilken kontakt han använt. Man jag TROR följande:
Datorn är ansluten till nya skärmens DVI-kontakt.
Ny skärmens VGA-kontakt är kopplad till gamla skärmens VGA-kontakt.
Jag har aldrig hört om detta, hittar ej heller något via en snabb Google-sökning.
Man han påstår att det fungerar fint, skärmarna har olika bilder och han kan dra mus och fönster mellan dom.
Nån som vet med om detta, eller har provat själv?
Med reservation för att jag eller min bekant har missat något.
Re: Koppla två skärmar till datorn, seriekopplade?
Det låter lite skumt ja.
Kanske är möjligt om VGA och DVI-A pinnarna är sammankopplade i skärmen.
Edit, funkar det så är det bara att köra.
edit2, DDC som är ett info chip i monitorn kör i2c så det lär klara 2 skärmar på samma bus, så länge de är olika fabrikat.
Kanske är möjligt om VGA och DVI-A pinnarna är sammankopplade i skärmen.
Edit, funkar det så är det bara att köra.
edit2, DDC som är ett info chip i monitorn kör i2c så det lär klara 2 skärmar på samma bus, så länge de är olika fabrikat.
Låter ju helfestligt men funkar det så...
Ju mer man tänker på det desto vettigare låter det faktiskt. Men det känns ändå inte helt seriöst. Vad skulle hända om man kopplade in två VGA i skärmen, den ena via en DVI>VGA adapter. Antagligen skulle ena eller båda korten brinna
Ju mer man tänker på det desto vettigare låter det faktiskt. Men det känns ändå inte helt seriöst. Vad skulle hända om man kopplade in två VGA i skärmen, den ena via en DVI>VGA adapter. Antagligen skulle ena eller båda korten brinna
ena skärmen går ju på ren DVI och den andra kör ren VGA. så det är bara en skärm per drivkrets.
kontakten är antagligen en DVI-A med både DVI och VGA i sig.
Edit: kan du inte ta ett foto eller två på uppställningen, helfestligt.
kontakten är antagligen en DVI-A med både DVI och VGA i sig.
Edit: kan du inte ta ett foto eller två på uppställningen, helfestligt.
Jo det förstår jag. Jag menade om man hade två VGA källor kopplade till samma skärm (där den ena ansluts med en DVI>VGA adapter). Så att man kan växla mellan källorna på skärmen, eller ja, man kanske hade tänkt så iaf. innan det började lukta konstigt och ryka om grafikkortet 
Jag skall undersöka detaljerna vid nästa besök.
En händelse, lite osäker på alla detaljer, men han berättade att vid ett tillfälle glömde han att starta båda skärmarna innan datorn startades.
Då valde Win7 skärm #två som normal-skärm och skärm #ett blev tom.
Så det verkar som om Win7, i kombination med en modern skärm, har lite logik för hantering av seriekopplade skärmar.
Även min bekant har tydligen sin "logik", jag hade ju sagt att om man kopplar in en extra skärm och ställer den här till höger så får du "en bredare skärmyta" att jobba på. Helt naturlig är ju då att "förlänga" skärmen med vanlig seriekoppling.
Ibland skall man inte vara tekniker för att se det uppenbara.
En händelse, lite osäker på alla detaljer, men han berättade att vid ett tillfälle glömde han att starta båda skärmarna innan datorn startades.
Då valde Win7 skärm #två som normal-skärm och skärm #ett blev tom.
Så det verkar som om Win7, i kombination med en modern skärm, har lite logik för hantering av seriekopplade skärmar.
Även min bekant har tydligen sin "logik", jag hade ju sagt att om man kopplar in en extra skärm och ställer den här till höger så får du "en bredare skärmyta" att jobba på. Helt naturlig är ju då att "förlänga" skärmen med vanlig seriekoppling.
Ibland skall man inte vara tekniker för att se det uppenbara.
Nja. Det är nog bara så att de pinnarna i DVI kontakten som har VGA signal är ihopkopplade med rätt pinnar på VGA kontakten inne i skärmen.
Så nån logik tror jag inte på.
Att den ena skärmen inte startades en gång kan bero på att grafikkortet och drivrutinen troligtvis inte är gjorda för att köra både den analoga och digitala bilden samtidigt i DVI kontakten.
Så nån logik tror jag inte på.
Att den ena skärmen inte startades en gång kan bero på att grafikkortet och drivrutinen troligtvis inte är gjorda för att köra både den analoga och digitala bilden samtidigt i DVI kontakten.
Mycket ska man höra innan öronen trillar av! Själv hade jag garanterat aldrig ens kommit på tanken att testa! 
Däremot har jag haft en del problem med "icke-startade skärmar" vid uppstart av datorn. Jag har på en av mina datorer tre skärmar kopplade, eller rättare sagt två skärmar och en TV. Skärm #1, som är "huvudskärmen" är kopplad via DVI, datorchassiets inbyggda pekskärm är kopplad via VGA, och TV'n via HDMI. Om TV'n inte är startad när datorn startar så är det bara att fetglömma att köra TV'n mot datorn. Nicht funktion, nada, njet. Ofta blir den lilla pekskärmen huvudskärm när jag gör det misstaget. Om TV'n är igång när jag startar datorn så funkar det finfint. Om jag senare sätter datorn i vänteläge så går det alldeles utmärkt att starta datorn igen, och sedan slå på TVn. Det är bara vid datorns faktiskta uppstart som det spelar roll om TVn är igång eller inte.
Däremot har jag haft en del problem med "icke-startade skärmar" vid uppstart av datorn. Jag har på en av mina datorer tre skärmar kopplade, eller rättare sagt två skärmar och en TV. Skärm #1, som är "huvudskärmen" är kopplad via DVI, datorchassiets inbyggda pekskärm är kopplad via VGA, och TV'n via HDMI. Om TV'n inte är startad när datorn startar så är det bara att fetglömma att köra TV'n mot datorn. Nicht funktion, nada, njet. Ofta blir den lilla pekskärmen huvudskärm när jag gör det misstaget. Om TV'n är igång när jag startar datorn så funkar det finfint. Om jag senare sätter datorn i vänteläge så går det alldeles utmärkt att starta datorn igen, och sedan slå på TVn. Det är bara vid datorns faktiskta uppstart som det spelar roll om TVn är igång eller inte.
- Electricguy
ska fan ta och rota fram en VGA kabel och testa..! återkommer!
- Electricguy
Nej, min VGA skärm sa godnatt och gick ner i dregla-på-kudden läge.
Men det kan ju självklart ha att göra med hur GPUn är kopplad, om DVI kabeln är fullkopplad (vilket jag tvivlar på att min är) och hur skärmen är kopplad internt. Hade ju varit kul om det hade funkat dock...
Men det kan ju självklart ha att göra med hur GPUn är kopplad, om DVI kabeln är fullkopplad (vilket jag tvivlar på att min är) och hur skärmen är kopplad internt. Hade ju varit kul om det hade funkat dock...
"dregla-på-kudden läge"
Det här är nog undantaget som bekräftar regeln (konstigt talesätt för övrigt).
Det här är nog undantaget som bekräftar regeln (konstigt talesätt för övrigt).