Evodriver en stegmotordrivare med encoder.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Evodriver en stegmotordrivare med encoder.

Inlägg av Terho »

Slösurfade och hittade på Evodrivern....

Är den så bra tro som dom säger tro? :) Något för DIY cnc byggare?

http://evarobotics.com/_product_104227/ ... pper_Servo

Mvh Terho.
thewho

Re: Evodriver en stegmotordrivare med encoder.

Inlägg av thewho »

Imponerande videos dom har där :twisted:
Finns det liknande fast som skulle sitta mellan Pporten och drivarna? Så att man inte behöver köra med just deras drivare, utan istället kunde använda viken som helst
Terho

Inlägg av Terho »

Japp men 9250 kr + tull för tre st är inge vidare.... Men man får ju vad man betalar för om man vill ha feedback på en stegis....
Terho

Inlägg av Terho »

Hittade på http://www.rogersmachine.net/encoderinterface.html

Lite mer överkomligt pris för att få feedback på stegmotorer men hur det funkar i verkligheten skulle vara kul och veta.
H.O

Inlägg av H.O »

Det enda Sound Logics "encoder interface" gör är att med optokopplare isolera enkodern från PC'n. Sen sköter Mach3 resten och vad som händer är att Mach3, via enkodern, monitorerar hurvida motorn är där den borde vara. Om ett fel större än inställt värde upptäcks så nödstoppas systemet - den kompenserar inte på något sätt för.

Du kan flytta maskinen manuellt och använda Mach3 som en vanlig DRO och sedan med ToDRO och LoadDRO knapparna på Settings sidan manuellt "uppdatera" Mach3 om var maskinen är.

Det är absolut inget fel i sig på kortet eller dess funktion (jag har dock inte praktiskt provat det) men min uppfattning är att det där kortet är det mest överskattade och missuppfattade som finns. Det gör inte Mach3 till ett det man normalt kallar closed loop, dvs där det finns en reglerloop som övervakar och "justererar" motorpositionen. Kortet "räknar" heller inga pulser från enkodern eller utför något direkt "arbete" - allt görs av Mach3 och man kan uppnå exakt samma funktionallitet utan det kortet.

Om man har ett servo-system där enkodern matas från servodrivaren kan det vara bra att isolera enkodersignalerna från PC - det är vad kortet gör och det fungerar säkert alldeles utmärkt. Har man ett stegmotorsystem och vill ha enkoderfeedback till Mach3 finns det, enligt min mening ingen, som helst anledning att använda det kortet.

Men EvoDrive är häftig!
Terho

Inlägg av Terho »

Aha är det så :) Då var det kast i papperskorgen med den då.... Priset är ju egenligen rätt satt på EvoDriv tanke på hur mycket billigare det är än riktiga ac servos! Men tycker den är lite klen med sina 3 amper, skulle vart 6 amper och samma pris :mrgreen: Testa faktorn är enorm :roll:
H.O

Inlägg av H.O »

Kom ihåg att man inte behöver överdimensionera drivning på samma sätt som med en open loop stegmotorstyrning. Man behöver inte ha typ 100% säkerhetsmarginal vilket gör att de där 3A räcker längre så att säga.

Sen arbetar de tydligen på en NEMA34 modell, den blir nog bra till lite större maskiner. Det jag är lite skeptisk till är att ha elektroniken monterad på motorn sådär, speciellt på en CNC-maskin med vibrationer, spånor, olja och skärvätska. Så jag skulle nog hellre gå på ST-PCB, hoppas de gör den stora modellen i lös modul också.

Angående priset är det väl OK, ST-PCB kostar typ 50% mer än G251X men kom ihåg att man måste köpa en enkoder också. Det gäller för modulerna man sätter på motorn också - enkoder ingår inte om jag förstått rätt.
Terho

Inlägg av Terho »

Aha okej är det så :) Man kanske skulle beställt en till Värnamon och testa på en axel för att se hur det funkar. Har skyddskåpor till den så den blir väldigt skyddad. Men köper man http://evarobotics.com/_product_104227/ ... pper_Servo för $379.00 så får man väl den komplett lösning?

Håller med att dom borde göra en lös driver i stället man kan ha i ett skåp, synd att de är så några som håller på och utveckla stegmotorer med feedback men många tycker väl inte att det behövs kanske.

Men vadå funkar G251X på samma sätt eller vad menar du?
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, för $379 får du komplett enhet, 1.9Nm (stall torque) motor, enkoder och driver. Jag är tveksam till att den räcker till din Värnamo dock. Men jag hade ju tokfel beträffande ryssen ni gjorde så för all del, go ahead!

Nej, G251X funkar inte alls lika dant, det är en helt vanlig stegmotordrivare. Jag menade bara att det inte blir SÅ mycket dyrare med ST-PCB kontra G251X jämfört med vad man får för de extra slantarna. Men återigen, enkoder tillkommer och den måste ha minst 2048 linjer (8192ppr).
Terho

Inlägg av Terho »

Skrev till dom nu och frågade om dom inte skulle ta fram något som passar nema 34 :mrgreen: Får se vad man får för svar.... Kul och veta iaf :wink:

Ja dom är i minsta laget kom ja på nu då motorerna som sitter på nu ligger på ca 2.82Nm isf måste ja göra någon typ av utväxling.... Men såg de finns nema 34 (34HS8803) som ger 3nm under 3 amper http://www.motionking.com/Products/Hybr ... degree)%20

Kanske går och spika på drivern på den ist :mrgreen:
H.O

Inlägg av H.O »

Du måste inte gå upp till en 34'a för att kunna få 3Nm, här har du en med 3Nm hållmoment vid 2.8A, nackdelen är högre induktans vilket gör momentkurvan brantare - om nu inte den här drivaren har nått speciellt knep förstås. Sen är den motorn jag länkar till inte en "äkta" NEMA23 utan 60mm så det är inte säkert att drivaren passar rent mekaniskt - jag har inte kollat hålbilden.

Om du testar MÅSTE du rapportera!
H.O

Inlägg av H.O »

Satt och ögnade igenom manualen och fick syn på
Maximum pulse frequency 30KHz
Det kan ju vara en begränsning om man vill ha hög upplösning. Låt säga att man vill utnyttja den fulla upplösningen som enkodern med 8182ppr ger, då blir max hastighet med steg och riktning 30000/8192*60=220rpm....

På tal om enkoder så är standard-enkodern de använder en AMT102 som finns på Digikey för typ 20USD - men då utan den fina blå aluminiumbiten såklart.
Terho

Inlägg av Terho »

Förstår inte din uträkning där men jag har inte hållit på så mycket heller men iaf 220rpm är ju inte mycket och hurra för men från andra sidan 1100mm matning på en 5mm kulskruv är ju tillräckligt om man ska fräsa i metall?

Läser på lite här om encodrar http://www.dynapar.com/uploadedFiles/Pr ... ndbook.pdf :wink:

Aha okej ist kan man få ner priset en hel del för den blå alubiten är ju inget och bry sig i :mrgreen:
Terho

Inlägg av Terho »

Fick ett mail av EvoDrive i dag :)

Hi Terho,

Thanks for your interest in the EvoDrive ST-34 and for your feedback.

The ST-34 is definitely in development and should handle at least 6A (possibly 8A). It will be intended for large scale CNC automation.
I can’t give you a release date at this point, but the newsletter (which I see you have subscribed to) will contain any updates.

For smaller CNC setup’s, we have many customers who have replaced their existing Frame 34 motors with our ST-23. The reason being that while the ST-23 is ‘rated’ for less torque than the ST-23 it actually performs better. Many Frame 34 motors are rated for high stall torque but when they reach even low speeds the torque reduces dramatically. The ST-23 starts with less torque, but it holds that torque for a more usable speed range. I hope that makes sense.

If you have any specific comments, requirements, or questions regarding either the ST-23 or ST34, please don’t hesitate to contact us again.

All the best
H.O

Inlägg av H.O »

Härligt, ska bli intressant att se vart priset hamnar.

Uträkningen.... Enkodern producerar 8192 pulser per varv (2048 linjer, läsning på alla flanker). För varje steg-puls flyttar drivaren motoraxeln en enkoder-puls vilket alltså 1/8192 varv. Om max stegfrekvens är 30000 så blir 3.66 varv/sek eller i runda slängar 220rpm.

Nu måste man ju inte använda "hela" upplöningen, det går ju att säga åt den att flytta motoraxeln 4 enkoderpulser för varje steg-puls varpå max hastighet blir 880rpm, uppenbarligen får det motstående effekt på upplösningen som då "bara" blir 2048 steg per varv.

Som du säger, 1100mm/min är kanske OK för fräsning med lite större grejjer men jag skulle inte orka ha det så långsamt. Jag menar, vad har du för slaglängd på X-axeln, 600-700mm? Då tar det ju över en halv minut att köra från ände till ände - som att titta på färg som torkar...
Skriv svar