Billig och bra grafräknare...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

åkej, blandade ihop 86 med 89. Det är alltså Ti89 som är symbolhanterande.
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Det jag saknat i ti83 är att man inte kan räkna med komplexa tal i matriser annars är det en bra räknare. Denna funktion kommer du dock aldrig behöva på gymnasiet.

För övrigt tycker jag att man borde skippa räknare i gymnasiet och lära ut matte istället för knapptryckande. Tror att räknare är ett effektivt sätt att försvåra förståelsen för matte. Dock skall man självklart använda räknare på fysiklektioner och liknande.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Man måste u alltid visa hur man har tänkt iaf, jag brukade mest ha räknaren för tal med många decimaler och för att kolla om det blev rätt i slutet.

Men man hade ibland stor fördel att kunna räknaren ordentligt, som vissa andra inte kunde.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hej

Tror ni denna räknare duger???
Jag kommer nog räkna till matte E...

//Elias
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja den duger nog bra. Men det kna vara en fördel att ha en liknande som resten av klassen. När jag pluggade så körde nästan alla med casio. Det var en fördel.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Jo jag vet...alla i klassen har CASIO FX-9750 men jag tycker de är så fula...
Men de flesta grafräknare har väl ungefär samma funktioner??

//Elias
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det har de. Men användargränsnittet är olika. Det är jobbigt att byta märke.
frejo

Inlägg av frejo »

När jag pluggade på gymnasiet hade nästan alla Casio, kommer inte ihåg modell men det var nån med färg.
Dock var de flesta av nån anledning avundsjuka på oss som inte hade lyssnat på skolan och köpt texas, tror flera upplevde texasräknaren som både snabbare och lättare att hantera.

Sen vet jag inte något om gränssnittet på Sharp, är det som HP kan det vara lite klurigt även om det är väldigt kraftfullt.
Kommer inte ihåg exakt hur det fungera men det var åt att istället för att skriva 12*13 [enter] skrev man 12,13,*,[enter]
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hehe jo farsan har en gammal handdator från HP som man räknar sån omvänd polsk notation tror jag det hette ;)

//Elias
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är lite kaxigt eftersom ingen fattar vad man gör 8)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu är min "tunga" räknare inte så himla grafisk men den kan faktisk plotta lite grafik. Jag använder det dock aldrig.

Jag har en HP42S (mycket gammal modell) med RPN. RPN är "Reverse Polish Notation" och det är jobbigt som fan....tills man har lärt sig, då är det skitsmidigt.

Till vardags har jag även en Casio FX-451 som är en "normal" räknare med lite extra lull-lull i form av metrisk<->amerikansk omsättning, binär - oktal - decimal och hexadecimal inmatning, logiska operationer (AND, OR, XOR mm.) osv.

Men RPN är tungt att förstå men mer effektivt i längden. Jag byter obehindrat mellan de 2 räknare, Casio:n har ju "Texas"-inmatning och HP:n har RPN.

Kort förtalt är RPN så att man matar in ett värde, trucker "enter" vilket pushar det upp i stacken till position 'Y'. Sedan matar man in näste värde (som därmed står på position 'X') och väljer vilken räkneoperation man vill utföra med position 'X' och 'Y'.

Räknesättet blir enklare vid många paranteres, det finns extra plats i stacken att spara mellanresultat osv men man ska förstå matten bättre för att kunna använda det ordentligt.

Att jag valde just den HP beror på dens "solver" funktion, man kan alltså göra en programsnutt som beskriver ohms lag t.ex. (R, U, I) och sedan mata in 2 av värden och begära den 3:dje, skitsmidigt att ha ett program aktiverat till detta oberoende på "vilken väg" man vill räkna.
Senast redigerad av Icecap 29 september 2005, 16:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

frejo: 12,[enter],13,* för att få det rätt. :)

danei: Det är alltid lika kul när någon ska låna ens räknare. :)

Jag har en HP48G+, men en HP49G+ skulle inte sitta helt fel :P
frejo

Inlägg av frejo »

Hittade just min ti-86 som fått samla damm sen jag köpte min ti-89:a.
400:- ink. transport till Nyköping nån dag när det är bra mc-väder ;) ?

http://education.ti.com/us/product/tech ... tures.html
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns det några bra grafritarräknarsimulatorer till pc(win98) att ladda ner?
har alldrig ägt en grafritande tingest och skulle vilja prova bara för skojs skull
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Testade du att söka på våran kära vän google??

Jag hittae ganska direkt denna länk det är en emulator till HPs grafräknare blandannat...

//Elias
Skriv svar