Problem i hönshuset (fuskäggskonstruktion)
Problem i hönshuset (fuskäggskonstruktion)
Har man höns som är ruvlystna så vill man hålla lite koll på hur säkra de är .
I början kan de vara lite si och så med sånt , även yngre höns kan vara lite osäkra .
Så funderingen är :
Går det att göra ett fuskägg med en tempsensor i och sedan logga till datorn ?
För mycket spring i hönshuset kan störa en höna som lagt sig . Och även andra störningar kan få henne att lämna äggen så de blir kalla och kycklingen dör .
Har man lite koll så kan man se om nåt är onormalt och hinna dit i tid och lägga in äggen i äggkläckaren istället .
Så hur utformar man ett perfekt ägg ?
Det finns i gips som är lätta att fila i , men sedan ? Antenn för att skicka till datorn får inte sticka ut ur ägget och ska ju klara att sända genom både höns och hönshus . Även då tåla lite värme och fukt .
En mottagare i hönshuset som sedan kan vidarebefodra till huset ?
Kom med ideer .
I början kan de vara lite si och så med sånt , även yngre höns kan vara lite osäkra .
Så funderingen är :
Går det att göra ett fuskägg med en tempsensor i och sedan logga till datorn ?
För mycket spring i hönshuset kan störa en höna som lagt sig . Och även andra störningar kan få henne att lämna äggen så de blir kalla och kycklingen dör .
Har man lite koll så kan man se om nåt är onormalt och hinna dit i tid och lägga in äggen i äggkläckaren istället .
Så hur utformar man ett perfekt ägg ?
Det finns i gips som är lätta att fila i , men sedan ? Antenn för att skicka till datorn får inte sticka ut ur ägget och ska ju klara att sända genom både höns och hönshus . Även då tåla lite värme och fukt .
En mottagare i hönshuset som sedan kan vidarebefodra till huset ?
Kom med ideer .
Senast redigerad av blueint 6 januari 2012, 14:41:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: Problem i hönshuset .
Det kan inte fungera med en tempsensor i botten på redet istället? Så du kan se ifall hönan ligger där eller inte.
Blir inte lika tillförlitligt men mycket enklare än en trådlös lösning.
Blir inte lika tillförlitligt men mycket enklare än en trådlös lösning.
Det ska nog gå att göra ett fuskägg, det finns ju redan. Men det ska vara ihåligt och ha plats för batteri och sändare samt en mikroprocessor och sensor.
Jag hade vald en PIC med nanopower-funktion och låtit den "sova" en hel del, kanske 30-60 sekunder åt gången. Ibland ska den "vakna", mäta temperaturen och spara i minnet och "sova" igen. När minnesbuffern är full ska den starta radiomodulen o skicka data och få en kvittens, rensa buffern och börja om igen på det hela.
Detta kan enkelt drivas med ett CR2032-batteri och det borde fungera ganska lång tid på det vis. Med lite klurande kan man även lösa det så att man kan ha fler ägg på samma mottagare utan problem. Det svåraste är nog att hitta ett bra radiomodul, min "exempelreferens" är ShortLink SL4300-X2 som är 12,7 x 37,5 x 3,2mm, det borde gå att hitta ett ägg som den kan ligga i men om man t.ex. använder en helikal-antenn kan man kapa längden ner till 25,4mm (SL4300-X1).
Såklart måste man ha en bra strömstyrning på det hela men omöjligt är det definitivt inte!
Jag hade vald en PIC med nanopower-funktion och låtit den "sova" en hel del, kanske 30-60 sekunder åt gången. Ibland ska den "vakna", mäta temperaturen och spara i minnet och "sova" igen. När minnesbuffern är full ska den starta radiomodulen o skicka data och få en kvittens, rensa buffern och börja om igen på det hela.
Detta kan enkelt drivas med ett CR2032-batteri och det borde fungera ganska lång tid på det vis. Med lite klurande kan man även lösa det så att man kan ha fler ägg på samma mottagare utan problem. Det svåraste är nog att hitta ett bra radiomodul, min "exempelreferens" är ShortLink SL4300-X2 som är 12,7 x 37,5 x 3,2mm, det borde gå att hitta ett ägg som den kan ligga i men om man t.ex. använder en helikal-antenn kan man kapa längden ner till 25,4mm (SL4300-X1).
Såklart måste man ha en bra strömstyrning på det hela men omöjligt är det definitivt inte!
citat eqlazer :
"Det kan inte fungera med en tempsensor i botten på redet istället? Så du kan se ifall hönan ligger där eller inte.
Blir inte lika tillförlitligt men mycket enklare än en trådlös lösning"
Får du inte väldigt stora differanser då ?
Bottnen kommer ju att vara mycket kallare än bland äggen , och hönan vänder dem flera gånger i timmen för att ägget ska hålla jämn temp .
Bottnen kommer att vara flera grader kallare än önskvärt redan från början och äggen kommer att kylas av snabbare än vad tempen höjs i bottnen av redet .
Sedan behöver ju hönan att resa sig då och då för att lämna äggen för att "gå på toa" äta och dricka . Och får man då in den sänkningen bland äggen ? Tror inte det . Vilket senare betyder att man ser för sent om hönan har lämnat äggen och risken att de är för nedkylda blir stor .
Överbevisa mig gärna .
"Det kan inte fungera med en tempsensor i botten på redet istället? Så du kan se ifall hönan ligger där eller inte.
Blir inte lika tillförlitligt men mycket enklare än en trådlös lösning"
Får du inte väldigt stora differanser då ?
Bottnen kommer ju att vara mycket kallare än bland äggen , och hönan vänder dem flera gånger i timmen för att ägget ska hålla jämn temp .
Bottnen kommer att vara flera grader kallare än önskvärt redan från början och äggen kommer att kylas av snabbare än vad tempen höjs i bottnen av redet .
Sedan behöver ju hönan att resa sig då och då för att lämna äggen för att "gå på toa" äta och dricka . Och får man då in den sänkningen bland äggen ? Tror inte det . Vilket senare betyder att man ser för sent om hönan har lämnat äggen och risken att de är för nedkylda blir stor .
Överbevisa mig gärna .
Senast redigerad av sorry 6 januari 2012, 14:44:28, redigerad totalt 1 gång.
Kul grej. Men blir inte bönan störd om du lägger dit ett fuskägg?
Annars kanske en IR-sensor ovanför varje rede kan fungera? Som registrerar när hönan är på plats. Enklare och mer underhållsfri lösning.
För är hon väl på plats så är det väl inga problem? Eller kan dom ruva fel så att äggen inte blir varma nog?
Annars kanske en IR-sensor ovanför varje rede kan fungera? Som registrerar när hönan är på plats. Enklare och mer underhållsfri lösning.
För är hon väl på plats så är det väl inga problem? Eller kan dom ruva fel så att äggen inte blir varma nog?
-
- EF Sponsor
Jag säljer dessa radiomoduler som borde vara lämplig för uppgiften.
Dom konfigureras för att vakna upp vid ett visst tidsintervall och skicka t ex temperatur till en mottagare.
Plats finns för CR2032 batteri på baksidan. Antennen kan enkelt ersättas med en bit kabel och yttermåtten
blir då 25x42 mm men hörnen kan rundas ganska mycket för att göra det mer anpassat för ett ägg.
Dom konfigureras för att vakna upp vid ett visst tidsintervall och skicka t ex temperatur till en mottagare.
Plats finns för CR2032 batteri på baksidan. Antennen kan enkelt ersättas med en bit kabel och yttermåtten
blir då 25x42 mm men hörnen kan rundas ganska mycket för att göra det mer anpassat för ett ägg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En "enklare/snabbare" lösning kan vara att köpa en färdig trådlös in/ute termometer och slakta för montering i fuskägget.
Eller införa obligatorisk "Motiveringsträning för höns på första pinne" i hönsgården. Det är ju kompetensutveckling...
mjv skrev:Kul grej. Men blir inte bönan störd om du lägger dit ett fuskägg?
Hönan blir inte störd om man kan lägga dit ägget när hon har paus .
och har man då otur så kan en annan höna lägga sig på äggen som kanske inte är mogen för uppgiften . Då kommer hon att lämna redet och äggen kan ha blivit förstörda . De ska ju vändas med jämna mellanrum och det är inte säkert den nya hönan bryr sig i . Så att bara mäta höna eller inte är inte tillförlitligt .
Bästa lösningen hittills .Icecap skrev:Det ska nog gå att göra ett fuskägg, det finns ju redan. Men det ska vara ihåligt och ha plats för batteri och sändare samt en mikroprocessor och sensor.
Och lycka till med att träna motivationen bland en massa kacklande virriga hönshjärnor

Re: Problem i hönshuset (fuskäggskonstruktion)
Montera ett RFID-chip i hönorna och registrera dem i en databas. Sätt en mottagare under boet som skickar data till styrsystemet.
Ska då vara i kombination med tempgivaren men inte ensamt .
Det är ju tempen i ägghögen som jag vill åt .
I redet ligger ju ett mjukt material , halm , hö spån etc som flyttas om tillsammans med äggen . Så ovanpå det kommer inte funka då hönan krafsar runt bland äggen då dessa vänds och en sensor där kommer förmodligen att rensas ut .
En sensor i botten kan både skadas av klor och näbb förutom att den hamnar under olika mycket bäddmaterial som kommer att isolera för exakta tempvärden .
Så ett ägg som ligger mitt i tillsammans med övriga är säkrare .
I redet ligger ju ett mjukt material , halm , hö spån etc som flyttas om tillsammans med äggen . Så ovanpå det kommer inte funka då hönan krafsar runt bland äggen då dessa vänds och en sensor där kommer förmodligen att rensas ut .
En sensor i botten kan både skadas av klor och näbb förutom att den hamnar under olika mycket bäddmaterial som kommer att isolera för exakta tempvärden .
- prototypen
Men går det inte att använda passiv RFID så man sänder en strömförsörjning pulsskur under redet och får tillbaka temperaturen från taggen.
Protte
Protte
Men om rätt höna är på rätt plats, kan det bli så mycket fel då? Du kan ju logga statistik och klassa hönorna efter resultat.sorry skrev:Ska då vara i kombination med tempgivaren men inte ensamt .
Finns det ingen risk att den petar bort ett ägg som inte är äkta? Det skulle jag gjort direkt om jag vore höna.
Och så sätter man en tagg utanpå ett riktigt ägg!prototypen skrev:Men går det inte att använda passiv RFID så man sänder en strömförsörjning pulsskur under redet och får tillbaka temperaturen från taggen.
Protte
Bra lösning.