iPhone eller iPad som operatörspanel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MrXSweden
Kontakt:

iPhone eller iPad som operatörspanel

Inlägg av MrXSweden »

Tja!

Sitter och funderar på ifall det finns någon lämplig app till iPhone/iPad för att kunna använda den som remote operatörspanel mot t.ex. Beijers E1000-serie av paneler?

Så här vid en första anblick så tycker jag att det ser rätt smidigt ut att styra en PLC med en E1000-serie op-panel och bara koppla in en wifi-accesspunkt till op-panelen så man kan ansluta trådlöst via t.ex. en iPhone. Då funderar jag på ifall det finns några bra appar för detta endamål, har nämligen inte hittat några :(

Andra förslag på lösningar?
Jag vill alltså ha en op-panel som styr en PLC, t.ex. en FX3U, Beckhoff eller liknande, jag har inte bestämt mig för något specifikt styrsystem än men det ska vara så billigt som möjligt och behöver inte vara jätte-stort(typ 24st DI, 12st DO och 4st AO) Sen ska man via wifi kunna ansluta till och styra op-panelen med en iPhone.

Tacksam för svar.

MVH//Tommy
DeeJayPA2

Re: iPhone eller iPad som operatörspanel

Inlägg av DeeJayPA2 »

Nu har jag ingen koll på dom tillverkarna du nämner. Men siemens paneler kan man köra VNC mot. Det kan man säkert göra med andra tillverkare också. Ett annat alternativ är att välja en PLC med "webserver" då kan du styra via en webläsare. Då behövs ingen op heller.
MrXSweden
Kontakt:

Inlägg av MrXSweden »

Tjena!

Har hört att siemens är krångliga och dyra.. fast det kanske inte stämmer?

Det måste vara en OP-panel och möjlighet till att styra från iPhone/iPad så det var därför jag tänkte använda en Beijer E1000-panel, den har ju inbyggd web-server och kan dessutom användas med flertalet av de stora tillverkarna av PLC. Men hur kommer det bli om man speglar E1000-panelens bild direkt i iPhonens web-läsare?

MVH // Tommy
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag vet inte hur beijer har löst web-access, men jag vet att många tillverkare löser det med hjälp av java eller activex.
Dvs det är inte alls säkert att du kan fjärrstyra HMI't via iphone bara för att du kan göra det med en webläsare.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Finns det någon form av web API för produkter så kan man alltid bygga en egen frontend med hjälp av jQuery Mobile t.ex. Givetvis inte lika trevligt som native applikationer, men de duger i vissa fall.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Men då kör du en VNC viewer på äpple-apparaten och aktiverar VNC-servern i panelen.
Det är möjligt att ansluta, spegla och kontrollera E1000-seriens operatörspaneler från din PC genom att använda Virtual Network Computing-programmet Remote Access Viewer (freeware) tillsammans med den inbyggda VNC-servern (Remote Access Function) i panelen.

Bilden uppdateras med jämna tidsintervall eller på begäran. Panelspeglingen har samma funktion som den verkliga panelen. Det är möjligt att påverka panelen genom att klicka med musen på tangenterna i panelbilden eller via tangentbordet. På en panel med touchdisplay klickar du direkt på skärmen med musen.
MrXSweden skrev:Tjena!

Har hört att siemens är krångliga och dyra.. fast det kanske inte stämmer?
Nej det stämmer inte :D
Smaken är som baken..
Skriv svar