Trasig membransensor?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
leion

Trasig membransensor?

Inlägg av leion »

Hej
Tvättmaskinen la av på nyårsafton. Kul.

Den fyller på med vatten och tvättar, men vill inte pumpa ut något vatten. Plockade ner den för att rengöra tömningspump och slangar, men allt såg fräscht ut. Nästa tanke var nivåvakten. Det är en sån här, det sitter en liten tryckgivare av membrantyp i den som klickar till när man blåser försiktigt i röret. I tvättmaskinen är den ansluten via en slang till tvättrummans avlopp så att luften i slangen komprimeras när det är vatten i trumman, och membrangivaren slår till.

Nivåvakten har tre kontakter, [5V, GND, OUT]. Jag plockade fram en multimeter och en gammal AC/DC-transformator (5V, 0.7A - mätte att den fungerade). Sen anslöt jag transformatorn till 5V och GND och multimetern till GND och OUT:
- Test1: Spänning. Multimetern mätte 3V, sen blåste jag i röret tills membranet slog till - multimetern stod konstant på 3V. Hade givaren fungerat borde väl spänningen försvunnit när kretsen slöts?
- Test2: Ström. Det var 0A både med och utan tryck på membranet. Hade givaren fungerat borde det väl flutit ström mellan OUT och GND?

Min slutsats är att nivåvakten är paj, en lödning som lossnat e.dyl. Den verkar helt inbrottssäker, så jag får nog beställa en reservdel á 300 spänn.

Verkar tester och slutsats korrekta?

/Leion
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Trasig membransensor?

Inlägg av Variosboy »

Någonting i mätningen stämmer inte!

För du kan inte ha 0 Ampere genom kretsen samtidigt som du har ett spänningsfall.. För att över huvudtaget få ett spänningsfall så måste det flyta ström någonstans i kretsen.

Några bilder på prylen kanske!?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Trasig membransensor?

Inlägg av danei »

Om den fyller som den ska tror jag inte att det är nivåvakten. Nivåvakten verkar ju analog, då borde den inte klicka.
Om det är någon elektronik i den så funkar den nog inte på 3V ac när den ska ha 5V dc.
Skriv svar