Konflikt mellan IR sändare/Mottagare
Konflikt mellan IR sändare/Mottagare
Har "uppfunnit" ett litet problem,
Har en satellit mottagare samt en luftvärmepump, när man ska ändra något med fjärren till LV-pumpen och sat mottagaren är på
så hänger sig sat mottagaren och man måste göra norsk reset på den.
det är bara åt det hållet problemet ligger, inga fel eller problem när man zappar kanaler eller nått sånt på sat mottagaren.
har haft mina funderingar kring detta men eftersom det bara är åt "ett håll" så får jag nog få lite feedback från er, om det finns nått man kan göra åt det hela..
avståndet mellan dessa 2 är ca 3meter,
det fungerar bra om man håller fjärren till LV-pumpen precis framför ögat och håller handen runt om.
Har en satellit mottagare samt en luftvärmepump, när man ska ändra något med fjärren till LV-pumpen och sat mottagaren är på
så hänger sig sat mottagaren och man måste göra norsk reset på den.
det är bara åt det hållet problemet ligger, inga fel eller problem när man zappar kanaler eller nått sånt på sat mottagaren.
har haft mina funderingar kring detta men eftersom det bara är åt "ett håll" så får jag nog få lite feedback från er, om det finns nått man kan göra åt det hela..
avståndet mellan dessa 2 är ca 3meter,
det fungerar bra om man håller fjärren till LV-pumpen precis framför ögat och håller handen runt om.
Re: Konflikt mellan IR sändare/Mottagare
Man skulle inte kunna tänka sig att sätta ett extra motstånd i serie med IR dioden i LV fjärren? Eller riktar man fjärren mot satelitmottagaren när man ska ändra LV pumpen?
Vill man inte modda fjärren kan man ju tänka sig något typ av filter över dioden istället för att dämpa lite.
Frågan är om satelitmottagaren hänger sig pga att den misstolkar ett kommando eller blir bländad. Blir den bländad kanske det räcker att skärma av den lite, misstolkar den kommando kan man ju hoppas det finns en uppgradering till den.
Vill man inte modda fjärren kan man ju tänka sig något typ av filter över dioden istället för att dämpa lite.
Frågan är om satelitmottagaren hänger sig pga att den misstolkar ett kommando eller blir bländad. Blir den bländad kanske det räcker att skärma av den lite, misstolkar den kommando kan man ju hoppas det finns en uppgradering till den.
Sat mottagaren misstolkar kommandot verkar det som,
Senario1:
Höjer temperaturen på LV-pumpen, fjärren riktad 90Grader från satmottagaren.
Sat mottagaren hänger sig. Drar ut nät adapter för att återställa satmottagaren.
Samma vid sänktning av temp eller annat kommando till LV-pumpen..
Senario2:
Sickar kommando till LV-pumpen, Nu håller jag fjärren 10cm från LV-pumpen, samma händelse som senario1..
Senario3:
Sickar kommando till LV-pumpen, nu håller jag fjärren nästan emot ögat på LV-pumpen med handen "runt"
Detta fungerar utan problem.
Verkar vara bra skjut i LV-pumpens fjärr..
Senario1:
Höjer temperaturen på LV-pumpen, fjärren riktad 90Grader från satmottagaren.
Sat mottagaren hänger sig. Drar ut nät adapter för att återställa satmottagaren.
Samma vid sänktning av temp eller annat kommando till LV-pumpen..
Senario2:
Sickar kommando till LV-pumpen, Nu håller jag fjärren 10cm från LV-pumpen, samma händelse som senario1..
Senario3:
Sickar kommando till LV-pumpen, nu håller jag fjärren nästan emot ögat på LV-pumpen med handen "runt"
Detta fungerar utan problem.
Verkar vara bra skjut i LV-pumpens fjärr..
Jag skulle tro att någon kod som skickas till VP får SAT-mottagaren att gå i ett Service-läge. Alltså inte misstolkning men i test-läge eller liknande.
kan vara så som Icecap skriver, men det spelar ingen roll vad det än är för kommando man skickar.
Jag hade testat att kontakta tillverkaren av SAT-mottagaren och förklara problemet och fråga om det finns en lösning.
Du skriver att avståndet mellan de två IR-mottagarna är ca 3meter och att du riktar luftvärmepumpens IR-sändare 90 grader i förhållande till SAT:ens IR-mottagare.
Kan du göra en skiss och posta den i tråden? Du ritar in de bägge IR-mottagarna och var IR-sändaren befinner sig i förhållande till IR-mottagarna då SAT:en hänger sig. Det är viktigt att du även ritar in avstånden.
Kan du göra en skiss och posta den i tråden? Du ritar in de bägge IR-mottagarna och var IR-sändaren befinner sig i förhållande till IR-mottagarna då SAT:en hänger sig. Det är viktigt att du även ritar in avstånden.
-
Fick du inte tips på Swec om detta?
Hur är det om man tex sätter ett litet plaströr på LV kontrollen över ir-dioden så man måste hålla den mer exakt mot LV enheten för att den ska ta emot signalerna?
Fult och fungerande men Billigt och bra.
Hur är det om man tex sätter ett litet plaströr på LV kontrollen över ir-dioden så man måste hålla den mer exakt mot LV enheten för att den ska ta emot signalerna?
Fult och fungerande men Billigt och bra.