Har lite funderingar kring de signaler som fionns på CF/PATA gränssnittet.
Har konstaterat att standarderna inte är så tydliga.
Det första jag funderar över är Resetsignalen, kan inte hitta i standarden hur länge den skall hållas för att få en reset.
Googlade runt och hittade siffror på 62 ms, dock framgår det inte hur detta är i förhållande till spänningstillslag osv.
Nästa fundering, fick för mig att IORDY indikerar att till exempel initieringen efter en HW-reset är klar, och att man på detta sätt kan detektera att disken/kortet är klar för att jobba.
Efter att ha läst en massa (förmodligen för mycket) så visar det sig att det inte verkar vara så, utan att det är en frivillig handskakningssignal som inte alltid finns tillgänglig på en del CF-kort.
Om man studerar vidare kan man dock på den uppfattningen att kortet/disken sätter ett IRQ när den är klar för jobb.
Eller................
CF/IDE/PATA signaler och funktioner.
Re: CF/IDE/PATA signaler och funktioner.
Problemet är väl att interfacet har utvecklats utan att någon först gjort en ordentlig spec.
Från början är det i princip bara en adressavkodad utskarvad ISA-buss fast med vissa signaler bortskalade (främst de flesta adressledningar).
Ska du använda CF/PATA-disk i eget bygge? Om du inte är ute efter megaprestanda så är det rätt mycket man inte behöver bry sig så mycket om, t.ex. tror jag att "alla" diskar och CF-kort är snabba nog att hinna med utan att man behöver räkna på timing i ett enkelt långsamt mikrokontrollerbygge.
Bonus-vetande eller nåt är att just CF-korten har ett 8-bit-läge som IDE/PATA-diskar (normalt) inte har, vilket gör det smidigt att köra dem mot 8-bitars mikrokontrollers och gamla 8-bitars hemdatorer. Exempel: http://piters.tripod.com/zx.htm
IORDY var väl till för att förlänga ISA-busscykler, eller så minns jag totalt galet...
Från början är det i princip bara en adressavkodad utskarvad ISA-buss fast med vissa signaler bortskalade (främst de flesta adressledningar).
Ska du använda CF/PATA-disk i eget bygge? Om du inte är ute efter megaprestanda så är det rätt mycket man inte behöver bry sig så mycket om, t.ex. tror jag att "alla" diskar och CF-kort är snabba nog att hinna med utan att man behöver räkna på timing i ett enkelt långsamt mikrokontrollerbygge.
Bonus-vetande eller nåt är att just CF-korten har ett 8-bit-läge som IDE/PATA-diskar (normalt) inte har, vilket gör det smidigt att köra dem mot 8-bitars mikrokontrollers och gamla 8-bitars hemdatorer. Exempel: http://piters.tripod.com/zx.htm
IORDY var väl till för att förlänga ISA-busscykler, eller så minns jag totalt galet...
Re: CF/IDE/PATA signaler och funktioner.
Är fullständigt medveten om all det där, det är just otydligheterna kring RST linan och vad som händer sedan.
Beträffande hastighet, så kör jag i princip interfacet på 40 MHz, så det blir en massa waitstates att beräkna, i alla fall i början.
Inte helt osannolikt att det i slutändan blir DMA33 eller 66.
Kör 16-bitars IF.
Beträffande IORDY så verkar det vara just det, dvs förlänga buscykler, och inte som jag (miss)uppfattat det en riktig IORDY signal, dvs att kortet är klart för kommunikation.
Beträffande hastighet, så kör jag i princip interfacet på 40 MHz, så det blir en massa waitstates att beräkna, i alla fall i början.
Inte helt osannolikt att det i slutändan blir DMA33 eller 66.
Kör 16-bitars IF.
Beträffande IORDY så verkar det vara just det, dvs förlänga buscykler, och inte som jag (miss)uppfattat det en riktig IORDY signal, dvs att kortet är klart för kommunikation.