Robot navigering? [rookie]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
moggen
Kontakt:

Robot navigering? [rookie]

Inlägg av moggen »

För bara några månader sedan började jag intressera mig för elektronik och robot-byggen. Har nu ett projekt där jag skall jämföra olika navigationssystem för autonoma robotar (dammsugare, gräsklippare, mm) samt reflektera över hur de har påverkat människan osv.

En metod var att navigera med hjälp av IR. Skulle någon kunna vara vänlig och skriva lite kort (eller långt) om hur detta fungerar och vad det finns för fördelar/nackdelar. Kan metoden kombineras med andra metoder för ett bättre resultat. Kostnader?

Skulle vara tacksam om någon orkar ta sig tid :wink:
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Kan inte ge något svar just nu men sök gärna i forumet för detta har diskuterats en del tidigare!
vlad

Inlägg av vlad »

Att navigera med ir kan göras på många olika sätt. Vissa system använder sig av Ir-fyrar som finns utplacerade i omgivningen och mottagare på roboten navigerar efter dessa. Andra system använder sig av både sändare och mottagaren på roboten. Ir ljuset som roboten sänder ut studsar mot omgivande föremål och robotens motagare kan då registrera avstånd och riktning till omgivande föremål. Sedan finns det en hel del del andra system också. Sök runt lite på nätet så är jag säker på att du hittar en hel del.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Är ingen höjdare på IR så det hoppar jag över.
Kan metoden kombineras med andra metoder för ett bättre resultat.
För att uppnå gott resultat skall/bör man kombinera förslagsvis två metoder för navigering för bättre säkerhet.

Om man använder t.ex. ultraljud finns två metoder för navigering som ger dig två olika problem, ett mindre och ett större.
- Trilateration (beräkning av tid = mindre problem)
- Triangulering (beräkning av vinkel = större problem)

För mer info: Where am I?

Eller kolla in vad Johann Borenstein skrivit.

Har ett antal rapporter i ämnet så om du vill kan du skicka ett PM med din e-post så kan jag skicka över ett gäng.
Skriv svar