X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver designhjälp se sid 2

Inlägg av tecno »

X-IL skrev:Är det någon som har erfarenhet av VXB bearings?
Har köpt därifrån och det var helt OK, nästa gång jag skulle beställa var jag bannlyst :shock:
De besvärar sig inte ens att besvara epost och ge någon sorts förklaring, skumma typer.
Men likväl skickar dom fortfarande erbjudanden vi epost, go figure som dom säger över där.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag ska nog inte lyckas bli bannlyst innan jag handlar ens, men man vet aldrig :P

Men då kanske det blir en liten beställning senare då.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jaha, jag tänkte att jag skulle kolla mina 6205 jag hade liggande till Jula-fräsen, tänkte testa med de istället. Men inte sjutton var de kapslade som jag hade för mig.
Då tänkte jag att eftersom lagren ändå skall bytas i kulskruvsenheterna så kan jag väl pilla bort tätningen, bara av det gick de lättare. Dock fanns det mycket torrt fett i lagren så jag bestämde mig för att testa att tvätta dem och återfetta. Tvätten blev ghetto-ultraljudstvätt, alltså lacknafta i en glasburk med lagren i, sen en oscillerande handslipmaskin under burken. Efter detta rullade de förstås lätt, men det lagret som var bäst innan tickade liksom när man snurrade det. Nå, återfettade och satte på en tätning på vardera lager och vände de oskyddade ändarna in mot varandra inuti lagerhuset.
Jag kom inte längre ikväll, men nästa gång ska jag testa att spänna fast kulskruven igen och se om det blev stor skillnad. Detta är inte tänkt att sitta permanent utan mer som en test för att se att inget annat ställer till det. Jag har visserligen känt på skruven utan lagren och den snurrar ju lätt, men vill ändå testa noggrannare.

Så nu behöver jag alltså åtminstone ett kapslat lager till Jula-fräsen också, så helt plötsligt finns det ett "reellt behov" av 5 st, helst 7.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu har jag beställt de billigaste gummitätade 6205 som fanns hos VXB, fabrikat okänt. I min CNC lär det inte innebära några problem, men till Julafräsen skulle jag helst ha SKF. Nå jag får testa dessa lager och håller de inte måttet får jag jaga bra deal på SKF igen.

EDIT: Skrivfel
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag testade att sätta ihop enheten igen ikväll. Sen kopplade jag upp en av mina nya drivare, mitt egenkonstruerade BOB och en av mina fina NEMA23:or samt ett 24V nätaggregat(vilket är alldeles för lågt). Den enhet som jag gjort rent inuti och smort upp lagren på kunde jag utan problem driva i 18750mm/min :shock: obelastat.

Med tanke på att detta var med en provisorisk axelkoppling, 24V nätdel och att jag höll motorn i handen tycker jag att det är ett väldigt bra resultat. Jag körde med 1/8-steg vilket ger 80 steg per mm (1600 steg per varv, 1varv=20mm). Upplösningen är ju inte den bästa, men hastigheten klagar jag inte på.

Det här kan nog bli bra det, om jag kan köra den färdiga maskin i en tioindel av den hastigheten i snabbtransport är jag nöjd.

En bra kväll på det hela taget.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Film, eller det har inte hänt. :wink:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är svårt att filma samtidigt som ena handen håller i motorn och den andra trycker på tangentbordet. I alla fall utan stativ.

Tilläggas ska väl också att det var MACH3 som begränsade vid 18750mm/min, skulle ha behövt höja kernel speed annars.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hmm, jag tyckte att den andra enheten lät lite illa och gick lite ojämnt jämfört med den som jag tidigare hade gjort i ordning. Så jag tog isär den:
bild.JPG
:shock: :shock: :shock:
Det är konstigt att det överhuvudtaget gick så bra som det gjorde, men vadå, tre kulbanor är ju nästan kompletta... Vad som orsakat detta är väl att det legat en massa metallspånor i botten som vagnen åkt fram och tillbaka över för många gånger, minst sagt.

Så nu vet ni varför jag söker nya vagnar :(

EDIT: Jag måste även besikta skenan, men den verkade ha klarat sig oförskämt bra i jämförelse.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ikväll har jag bytt till lagren jag köpte från VXB, det var hög tid även på den jag inte tidigare hade öppnat och lossat lagren på, där fanns det fullt av nån form av rostig fettoljavattensmörja mellan lagren. :humm:
Den ena skruven var lite mer motsträvig mot att få loss de gamla och att få dit de nya, men avdragare respektive ett lagom stort rör och gummiklubba fixade biffen till slut.
Nu väntar en grundlig rengöring av skena och aluprofilhuset på den havererade enheten, sen är det dags att montera ihop med de nya vagnarna som jag köpte på eBay också. Jag fick förresten i kulorna i dem utan problem och alla fanns.

Nästa problem som måste lösas är vettiga axelkopplingar mellan stegmotorn och enheternas 16mm axel med kil. Får nog försöka svarva något själv tror jag, hittar inte oldham eller liknande med de måtten.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Kolla hos denna säljaren.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hade finbesök i garage och hobbyrum igår, POS hälsade på. Vi klämde och kände på lite delar till fräsen och jag tror att POS håller med mig om att det kan bli något bra det här. Han tyckte även att jag skulle montera Z-axeln med vagnen fast på portalens vagn och "baksidan" utåt, så att motorn följer med upp och ner. Ju mer jag tänker på det desto bättre blir det förslaget, man skyddar automatiskt lite från spån och det blir lättare att fästa spindelns fäste(n).
Nu måste jag verkligen få tag i lite 10-15mm aluplåt så att jag kan börja bygga diverse adapter- och monteringsplattor. På skroten har det mest funnits fyrkantsrör med 10mm väggar, det blir lite krångligt att såga isär och få snyggt. Men jag kom just på att det kan vara perfekt till motorfästen...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är inte helt tvärstopp i detta bygge. Jag har skruvat ihop den renoverade kulskruvsenheten nu, en av de nyköpta vagnarna gick rätt mycket trögre än den andra, men jag misstänker att det helt enkelt var lite mycket fett i den. Tyckte det gick till sig efter ett tag. Ikväll har jag caddat på adapterplattor för stegmotorfästen, nu behöver jag bara hitta material att tillverka dem av också.

Kom just att tänka på att jag inte har gjort någon justermån i adapterplattorna... Cadda om cadda rätt. Jag har ju ingen CNC att skära ut dem i så lite justermån skadar nog inte.

Vad det gäller motorkopplingar har jag fortfarande inte hittat någon som säljer med 6mm i ena änden och 16mm (med kilspår) i andra änden, har stött på oborrade nån gång, får leta mer.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu hittade jag koppling: http://www.ebay.com/itm/x1-SRJ-Coupling ... 48403042d3

Synd att den inte har kilspår bara.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hade tillräcklligt med aluminium hemma för att börja med en liten motoradapter mot THK-enheten som jag köpte här på forumet förut. Ska bli spännande att se om den överhuvudtaget passar mot hålbilderna, jag saknar verkligen DRO på min JULA-fräs, det skulle göra det betydligt lättare att få till bra hålbilder.

Om jag hinner fortsätta med adaptern ikväll så ska jag ta lite bilder om någon är intresserad, bilder brukar ju pigga upp trådar :)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det är ju bara att köra snabbt och smutsigt och sen byta ut delarna efterhand man kan tillverka dem i CNCn...
Skriv svar