Vad är syftet med dessa "layout-detaljer"?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
H.O

Vad är syftet med dessa "layout-detaljer"?

Inlägg av H.O »

Följande kort är från en nätdel i en LCD-TV. Jag hittade ett par svullna elektrolyter och kommer att göra ett chansbyte och hoppas på det bästa. Men jag såg ett par intressanta detaljer på kortet som jag inte tror jag sett innan och inte kan komma på vad deras syfte lan tänkas vara, så här ser det ut:
PCB_700px.jpg
Som en "ram" runt kortet går chassi-jord. Till vänster om den vita distansen kommer nätspänningen in, fas och nolla genom varsin säkring och sedan varistor, resistor och konding tvärs över L & N. En glimlampa och varistor i serie till chassi. Sen kommer två drosslar i serie med kondingar till chassi samt mellan L & N.

Vad kan syftet med de "taggiga" områdena som ligger "parallellt" med respektive drossel (men även från nätanslutning till chassi) utan lödmask vara? Min första tanke var nån form av potentiellt gnistgap men det känns lite osannolikt, eller?

Efter drosslarna så går ena sidan av nätspänningen genom två serikopplade NTC-motstånd (och sen till likriktaren) och här har man valt att lägga lödmask som i ett rutmönster, tankar om det? Ökad termisk kapacitet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
victor_passe

Re: Vad är syftet med dessa "layout-detaljer"?

Inlägg av victor_passe »

jordkanten är nog ett försök till att sänka EMI.
och de taggiga delarna ska nog vara överspnnings skydd, så höga spänningen slår som gnistor därimellan.
Skriv svar