Prisvärd Ultraljudstvätt?
Prisvärd Ultraljudstvätt?
Hejsan
Håller just på att flytta in i (mitt högst halvrenoverade) hus igen efter branden,
och om jag ska vara ärlig har byggarna ett iq klart under genomsnittet och den
så kallade saneringsfirman har väl kanske inte världens högsta ordningssinne
eller kompetens på sitt yrke, varför tänker jag inte gå in på just nu men vi är
på den nivån att jag tänker försöka få tillbaka så mycket som möjligt av de
känsligare grejorna som dom har plockat med sig osanerade och rengöra själv.
En av sakerna jag lär behöva är en hyfsad ultraljudstvätt, men då allt runt detta
kostar en hel del så är det inte riktigt så att jag varken vill eller kan lägga 5-10k
på en ultraljudstvätt...
Så nu till frågan, är Kjell & Co's variant vettig och prisvärd, eller finns det någon
eBay-modell för runt 1000kr som fungerar bra, rengöringsobjekten är elektronik
och mindre metalldelar, sånt där det är svårt att rengöra med vanliga metoder
och där jag tror en ultraljudstvätt skulle fungera bra.
Någon med egna erfarenheter?
Håller just på att flytta in i (mitt högst halvrenoverade) hus igen efter branden,
och om jag ska vara ärlig har byggarna ett iq klart under genomsnittet och den
så kallade saneringsfirman har väl kanske inte världens högsta ordningssinne
eller kompetens på sitt yrke, varför tänker jag inte gå in på just nu men vi är
på den nivån att jag tänker försöka få tillbaka så mycket som möjligt av de
känsligare grejorna som dom har plockat med sig osanerade och rengöra själv.
En av sakerna jag lär behöva är en hyfsad ultraljudstvätt, men då allt runt detta
kostar en hel del så är det inte riktigt så att jag varken vill eller kan lägga 5-10k
på en ultraljudstvätt...
Så nu till frågan, är Kjell & Co's variant vettig och prisvärd, eller finns det någon
eBay-modell för runt 1000kr som fungerar bra, rengöringsobjekten är elektronik
och mindre metalldelar, sånt där det är svårt att rengöra med vanliga metoder
och där jag tror en ultraljudstvätt skulle fungera bra.
Någon med egna erfarenheter?
Re: Prisvärd Ultraljudstvätt?
Njae, men flera kompisar har köpt billiga ultraljudstvättar (bland annat på kjell o co) och konstaterat att dom helt enkelt inte håller, dom tvättar okej, men sen pajar dom, man får en ny och den pajar igen osv.
Sen efter ett tag lessnar man och köper en dyrare.
Det har avskräckt mej från att köpa en
Sen efter ett tag lessnar man och köper en dyrare.
Det har avskräckt mej från att köpa en

Hade en från Kjell som höll i 5-6 år, har bara konstaterat att den är helt tyst och svart... Nu tittar på en från Automatic Production, http://automatic.jetshop.se/ultraljudst ... 102-1.aspx
Har varit och tittat på dom på AP och kvalitén känns bra.
Har varit och tittat på dom på AP och kvalitén känns bra.
Visst ser dom bra ut men 3500kr känns lite mkt att lägga på den minsta där just nu...
Någon som har erfarenhet av den här eller något liknande?
http://www.dhgate.com/lab-ultrasonic-cl ... 605a6.html
Beror väl på hur ofta man tvättar också, den ena kompisen tvättade patronhylsor (för omladdning) och gjorde det flera gånger i veckan, tvättarna höll bara nån månad eller två.
Något som också kommer vara högst användbart för att få bort lukten är en ozongenerator. Går att bygga själv med ett glasrör (typ provrör eller liknande), två metallnät (ett inuti röret, ett utanpå) och en högspänningstrafo.
Ultraljudtvättar har jag tyvärr ingen erfarenhet av, så där kan jag inte hjälpa. Men en ozongenerator hade vi efter husbranden, la in sånt som stank mycket brandrök och lät ligga över natten. Det mesta av lukten försvann!
Ultraljudtvättar har jag tyvärr ingen erfarenhet av, så där kan jag inte hjälpa. Men en ozongenerator hade vi efter husbranden, la in sånt som stank mycket brandrök och lät ligga över natten. Det mesta av lukten försvann!
Billigaste hos AP från min länk kostar 1050:- ex moms.Meduza skrev:Visst ser dom bra ut men 3500kr känns lite mkt att lägga på den minsta där just nu...
-
Hej!
Tvätta elektronik? Stoppar du ner kretskort i ultraljudstvätten, eller vad?
Vi tvättar en hel del i ultraljudstvätt på jobbet, främst vakuumdelar och liknande.
Har mest kvalitetstvättar av olika modell och storlek. Vad som kan sägas är följande:
- Jag tycker att de allra minsta tvättarna är för klena. Det känns som att man måste upp i 5-10 liters volym innan det blir nåt riktigt drag. Jag vet inte om detta bara är en missuppfattning, men jag upplever att saker ofta inte blir rena i tvätta som bara rymmer 2 liter eller så oavsett hur länge man tvättar dom.
- Ett effektivt sätt att döda en ultraljudstvätt är att köra den utan vätska i behållaren.
- Man gör alltid bäst i att grovtvätta saker innan man stoppar dom i ultraljudstvätten. Ultraljud kan få bort fastsittande smuts, men kan inte åstadkomma mirakel.
- Värme och framförallt nåt lämpligt rengöringsmedel gör en väldig skillnad. Vi brukar slå i en slurk Decon 90 (=kaliumhydrooxid, typ propplösare) och det gör en fruktansvärd skillnad. OBS! Kolla alltid först att rengöringsmedlet är kompatibelt med tvätten och med sakerna som ska tvättas.
Vi har bara haft en tvätt som pajat vad jag minns, på 6-7 år, och våra tvättar går dagligen. Såg ytterligare en av samma märke (Bransonic) i skroten, så dessa är eventuellt lite kortare livslängd på.
Skulle jag köpa en ultraljudstvätt själv så skulle jag sikta på nåt som rymmer lite större delar, både för att kunna tvätta stora saker och för att jag upplever dessa mer kraftfulla. typ 6-7 liter minst skulle jag vilja ha.
Tvätta elektronik? Stoppar du ner kretskort i ultraljudstvätten, eller vad?

Vi tvättar en hel del i ultraljudstvätt på jobbet, främst vakuumdelar och liknande.
Har mest kvalitetstvättar av olika modell och storlek. Vad som kan sägas är följande:
- Jag tycker att de allra minsta tvättarna är för klena. Det känns som att man måste upp i 5-10 liters volym innan det blir nåt riktigt drag. Jag vet inte om detta bara är en missuppfattning, men jag upplever att saker ofta inte blir rena i tvätta som bara rymmer 2 liter eller så oavsett hur länge man tvättar dom.
- Ett effektivt sätt att döda en ultraljudstvätt är att köra den utan vätska i behållaren.
- Man gör alltid bäst i att grovtvätta saker innan man stoppar dom i ultraljudstvätten. Ultraljud kan få bort fastsittande smuts, men kan inte åstadkomma mirakel.
- Värme och framförallt nåt lämpligt rengöringsmedel gör en väldig skillnad. Vi brukar slå i en slurk Decon 90 (=kaliumhydrooxid, typ propplösare) och det gör en fruktansvärd skillnad. OBS! Kolla alltid först att rengöringsmedlet är kompatibelt med tvätten och med sakerna som ska tvättas.
Vi har bara haft en tvätt som pajat vad jag minns, på 6-7 år, och våra tvättar går dagligen. Såg ytterligare en av samma märke (Bransonic) i skroten, så dessa är eventuellt lite kortare livslängd på.
Skulle jag köpa en ultraljudstvätt själv så skulle jag sikta på nåt som rymmer lite större delar, både för att kunna tvätta stora saker och för att jag upplever dessa mer kraftfulla. typ 6-7 liter minst skulle jag vilja ha.
Har en tvätt från LIDL, tvättar kretskort med IPA bra. Kostade 25€
Hade en ebay tvätt, men den small.

Hade en ebay tvätt, men den small.