Jag funderar på att bygga en liten väderstation

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
GrymmeMannen

Jag funderar på att bygga en liten väderstation

Inlägg av GrymmeMannen »

jag har lite planer på att bygga en väderstation någon som har tips om hur man ska gå till väga?
eller ska man skita i det och köpa en vanlig väderstation i stället??
labmaster

Re: Jag funderar på att bygga en liten väderstation

Inlägg av labmaster »

Oj, det var ingen lätt fråga att svara på eftersom det inte framgår vad du har för baskunskaper inom ellära och elektronik med tillhörande matematikkunskaper.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

jag är en gröngöling så jag har ingen jätte stor efarenhet men jag håller på att lära mig utrustning för löddning kommer i nästa vecka
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

Med tanke på att din lödutrustning kommer i nästa vecka, så låter det som att en väderstation inte är lämpligt som första projekt.
Med detta sagt så innebär det inte att du ska ge upp tanken på att bygga din "egen" väderstation, utan bara skjuta upp det ett tag.

Det finns massvis med enkla byggsatser som är lämpliga för nybörjare.
Börja med någon/några sådana, dessa brukar vara väldigt pedagogiskt uppbyggda/utformade.

Lycka till.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Väderstation = köp en Clas-i-sjön variant med USB anslutning och fixa och trixa med uppsamling och presentation av datat på en hemsida.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

nää det ska vell inte bli mitt första projekt direkt möjligt vist mitt tredje projekt men nja kanske ta mig vatten över huvudet XD

det var bara tanke som for upp får vell vänta lite med det kanske är lättare att kamma hem en komplett i stället på tradera för någon 50 lapp i den stilen och bygga en lite längre fram i stället
men om det är någon som har byggt någon väderstation eller någon enkel som man mäter inomhus temp och utom hustemp
får gärna slänga upp lite bilder på det bygget och få gärna beskriva lite hur man bygger en i såna fall
bara för att se om det är nått att bygga på inom det närmaste året. 8) 8) 8)
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

Väderstation = köp en Clas-i-sjön variant med USB anslutning och fixa och trixa med uppsamling och presentation av datat på en hemsida.

Tjäna Techno vad inne fatta det för nått beskriv mera
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men tjena GM, hur skulle det vara att titta in på clas-i-sjön och deras sortiment på väderstationer och bilda sig en egen uppfattning?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Gör som Tecnos säger, kvista in till Clas och kolla på en väderstation så slipper du stjäla tid av foruments medlemmar för detta.

Nåväl, mot bakgrund av dina grundkunskaper i ellära och elektronik föreslår jag att du startar med att lära dig att löda på en spikplatta. Spikplattan finns beskriven i andra trådar så du kan söka på spikplatta.

När du lärt dig löda skall du köpa en motståndsats hos Clas Ohlson, ett lämpligt batteri på säg 4,5 volt eller ett 9V batteri samt ett universalinstrument, det brukar även kallas multimeter.

Med hjälp av Ohms lag som du redan nu kan lära dig att räkna med konstruerar du en enkel krets med batteriet och motståndet som du spikar upp på en spånplatta. Det är bra om instrumentet du köper även kan mäta ström. När du räknat och spikat upp kretsen på spånskivan tar du fram instrumentet och börjar mäta samt jämföra med de beräkningar du gjort. Du skall alltså mäta både spänning, resistans och ström.

I byggsats nummer två konstruerar du en krets som består av två parallellkopplade resistorer som du spikar upp på plattan. Innan du spikar skall du naturligtvis ha beräknat kretsens totala resistans samt strömmen genom varje resistans. Här får du nyttja mattematiken för parallellkopplade resistorer samt Ohms Lag och Kirchhoffs Lagar.

När bygget av byggsats 2 är klart skall du givetvis kontrollmäta kretsen du konstruerat så att de beräknade värdena stämmer överens med de beräknade.

I byggsats 2 konstruerar du med hjälp av Ohms Lag och matematiken för seriekoppling en krets som innehåller spänningsdelning. Även denna spikas upp på spånskivan och kontrollmäts.

När du konstruerat och byggt dessa tre byggsatser har du fått en god förståelse för spänning, resistans och ström. Du har även lärt dig matematiken omkring Ohms Lag sant matematiken för parallell- och seriekoppling av resistanser. Förhoppningsvis har du även lärt dig tillämpa Kirchhoffs Lagar.

En kunskap som man bör ha med sig i bagaget när man skall lära sig ellära och elektronik är att man behöver kunna en del matematik. Känner du dig lite osäker på matematiken bör du starta med att repetera den. För ovanstående byggsatser bör det räcka med nians mattematik men för att kunna hantera Kirchhoffs Lagar behöver man lära sig en del om linjära ekvationssystem som jag inte tror ingår i grundskolematten.

Lycka till med din resa in i ellärans och elektronikens värld.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

Labmaster

Tack för tipsen ska testa detta på labbplatta har jag fått i bidrag av en här på sef.
Så då ska jag prova dina kopplingar multimeter beställd lödkolven hämtas ut idag oms lag och dom andra spänningarna hur man räkna ut dom hämtas ut info på nätet om elektronikböcker låna på bibblioteket allt om om elektronik tror jag boken heter som folket här har rekommenderat mig. Även beställt byggsats som också hämtas ut i dag
kommer nog en del prylar hem denna vecka och nästa vecka. Kommer nog att lägga upp bilder på min lilla labbhörna sen och bilder på mina nybörja projekt sen. 8) 8)
Skriv svar