Automatisk dimmer?
-
Automatisk dimmer?
Hej,
Är ganska oerfaren på att bygga egna konstruktioner men skulle nu vilja bygga en automatisk dimmer. Den ska sitta på en vanlig 220V lampa, sladden, och fungera så att när man tänder lampan ska ljuset öka gradvis under en tidsperiod, ex. 30 min.
Vill att den ska fungera liknande som denna gör under slow start:
http://www.vellemanusa.com/common/produ ... &id=351095
Vet inte om man kan modifiera vellemans-produkten. Det står att den ska användas med basenheten.
Någon som har tips eller idéerhur jag bygger denna manick?
Tack på förhand
/S
Är ganska oerfaren på att bygga egna konstruktioner men skulle nu vilja bygga en automatisk dimmer. Den ska sitta på en vanlig 220V lampa, sladden, och fungera så att när man tänder lampan ska ljuset öka gradvis under en tidsperiod, ex. 30 min.
Vill att den ska fungera liknande som denna gör under slow start:
http://www.vellemanusa.com/common/produ ... &id=351095
Vet inte om man kan modifiera vellemans-produkten. Det står att den ska användas med basenheten.
Någon som har tips eller idéerhur jag bygger denna manick?
Tack på förhand
/S
-
-
Där ser man. Skulle vara något precis liknande. Tänkte sätt min enhet i en timer från Clas Ohlson och då kommer den precis fungera som den senare sömnklockan. Ska följa med spänning.
Som danei säjer är det nog svårt att göra analogt. Måste nog knacka lite kod för att få det funka smidigt.
Om man kollar manualen för Velleman enheten finns det ett kopplingsschema. Är dock så pass dålig på att tyda det att jag inte får ut var man ska koppla in 220 resp. få ut det som ska till lampan.
Någon som kan undsätta en nödställd?
/C
Som danei säjer är det nog svårt att göra analogt. Måste nog knacka lite kod för att få det funka smidigt.
Om man kollar manualen för Velleman enheten finns det ett kopplingsschema. Är dock så pass dålig på att tyda det att jag inte får ut var man ska koppla in 220 resp. få ut det som ska till lampan.
Någon som kan undsätta en nödställd?
/C
-
-
Nu börjar jag bli osäker. Är som sagt väldigt oerfaren på högspänningsprylar.
Två frågor:
Är kretsen känslig för var jag kopplar fas och nolla? Måste jag kolla uttaget för vilket som är vad och sedan sätta nollan till 1 och fasen till 3 eller 4?
Ska lampan kopplas till 6 eller 7 samt till nollan? 6 och 7 sitter väl ihop.
Känner mig korkad. Gärna övertydliga förklaringar.
Tack
/SP
Två frågor:
Är kretsen känslig för var jag kopplar fas och nolla? Måste jag kolla uttaget för vilket som är vad och sedan sätta nollan till 1 och fasen till 3 eller 4?
Ska lampan kopplas till 6 eller 7 samt till nollan? 6 och 7 sitter väl ihop.
Känner mig korkad. Gärna övertydliga förklaringar.
Tack
/SP
-