behöver tips på hyffsade labb grejjer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

behöver tips på hyffsade labb grejjer

Inlägg av teljemo »

trött på att sitta i tvinna, löda o tejpa sladdar mellan kompinenter o batterier för att testa funktionen...
skulle behöva uppgradera mig till nästa nivå... ;)

Tänker mig att jag skulle behöva nån slags apparat som matar lite el åt mig.. där ja kan välja volt o sånt me lite rattar.. =)
kanske skulle haft nån typ av labb platta.. som man inte behöver löda i.. har sätt en på kjell.. e såna bra..
eller är det bättre med "labb kort"? o isåfall.. vilken typ.. fanns några olika.. med löd öar osv...

tror de e mest nåt sånt ja skulle behöva tips på just nu.. om ingen har nåt att säga om att: "men köp en sån istället.. de e skit bra".. eller "om du ska ha en sån måste du ha en sån"

=)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: behöver tips på hyffsade labb grejjer

Inlägg av psynoise »

Tänker mig att jag skulle behöva nån slags apparat som matar lite el åt mig.. där ja kan välja volt o sånt me lite rattar..
Ett sådant nätaggregat brukar man kalla labbaggregat. Finns i alla prisklasser, viktigast är att du kan ställa spänning samt att det finns någon typ av strömbegränsning. Strömbegränsningen behöver inte vara ställbar sålänge du inte ska ladda batterier eller göra något speciellt experiment.

kanske skulle haft nån typ av labb platta.. som man inte behöver löda i.. har sätt en på kjell..
En sådan platta kallas kopplingsdäck eller experimentplatta.

eller är det bättre med "labb kort"? o isåfall.. vilken typ.. fanns några olika.. med löd öar osv...
Kallas experimentkort eller veroboard. Finns i tre olika utförande, banor, lödpunkter med tre håll eller lödöar. Min personliga favorit är med lödöar, där jag gör banor med löddtenn längskortet eller tunn kopparkabel.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Strömbegränsning är dock bra att ha vid labbande tycker jag. Ställ max-ström på strax ovanför den beräknade förbrukningen av kretsen, så slipper du elda komponenter när du orsakar kortslutning (ja, det händer med jämna mellanrum vid labbande..).
Edit: Samt vid test med lysdioder och liknande är strömbegränsning trevligt, om man tex. vill prova en effekt-LED men inte har riktig drivare etc, då är det bara att ställa strömmen på labbagget.

Kopplingsdäck är bra bra, till rätt kopplingar. Så länge du inte ska laborera med högfrekventa saker (tex. radiosändare/mottagare, switchande spänningskonverterare mm) fungerar det utmärkt. Smidigare än att löda när man vill testa olika kopplingar, och slippa trassel och förstörda komponentben om man tvinnar ihop saker i luften :)

Modell på Veroboard är en smaksak, personligen föredrar jag för det mesta med raka banor. Men det beror även på vad det är för koppling som ska göras.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Hittar ingen info om strömbegränsning på denna.. men den e billig.. :p
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-w-p44415

annars kan nåt av dom andra på kjell va bra.?
http://www.kjell.com/Sok?query=Labbaggregat

eller var kan man hitta ett bra för en "billig" peng??
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Kolla begagnatmarknaden
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag håller med ditt påstående om att andra kan vara bra ("annars kan nåt av dom andra på kjell va bra.") du får dock redigera bort frågetecknet som finns efter ty det går inte att kombinera ett påstående med ett frågetecken i svenska språket.

Mitt förslag är att du köper detta. Då har du ett labaggregat som du kan växa i efterhand som de teoretiska kunskaperna blir allt bättre.

Du behöver även komplettera med universalinstrument och ett oscilloskop. Är du intresserad av elektronik för radio behöver du förutom att komplettera med ett amatörradiocertifikat skaffa dig en Vector Network Analyzer, VNWA. Här rekommenderar jag en DQ8SAQ VNWA från SDR-Kits. Det är också viktigt att du köper ett kalibreringsskit till nätverkaren. Det finns sådana hos SDR-Kits.

Om du vill minimera tiden med lödpennan då du konstruerar elektronik så är det även bra att ladda hem LTSpice som du hittar om du googlar. Två andra programvaror som är bra att ha är RFsim99 och Elsie kompletterar du dessa två med en bra programvara för Smith Diagram typ Smit V3.10 eller senare så är du välrustad för strapatser inom elektronikhobbyns underbara värld.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

se där ja.. jag får skylla på att jag jobbat hela natten.. :P

men tack för att du ville svara på frågeställningen oxå.. =)
de här med oscilloskop e ju jäkligt tufft.. har inte haft nåt behov av nåt ännu.. men de kommer nog säkert.. sett att de finns ett litet smidigt hand hållet oscilloskop på kjell.. men de e ju inte lika hårt som att ha en riktig gammal klassiker med bildrör på arbetsbänken.. :P

får se va man kan hitta..

radio har ja inte några planer på just nu.. har så många andra ideer jag måste pilla med inan jag får för mig att börja med de oxå,..

med universalinstrument menar du typ multimeter då eller?.. =)

gonatt....
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Du får oftast betydligt mera för pengarna om du köper ett beg, tex Tek, Hp... Kolla Tradera eller MJS Electronics
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja ett universalinstrument är samma sak som en multimeter.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

teljemo skrev:Hittar ingen info om strömbegränsning på denna.. men den e billig.. :p
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-w-p44415
Jag har två stycken av ovanstående modell som går bra att använda till dubbel matningsspänning för t.ex operationsförstärkare. Har faktiskt haft planer på att sälja dessa dock, för 500 kr får du båda, finns att hämta i Göteborg.

Angående dyrare labbaggregat tycker jag som vanligt att det är prylhysteri här på forumet. Många medlemmar med knappa teoretiska kunskaper sneglar både på det ena och det andra när det är böcker i bolhyllan som hade gjort störst skillnad enligt mig. Dock handlar det egentligen om vad man vill göra, gillar man att laga apparater och sitta timmar framför lödkolven kan kvalite löna sig, men för oss som gillar att konstruera egna kretsar tror jag att man gör bäst att köpa efter behov och inte framtiden.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag håller helt med dig psynoise att böcker är bättre än en massa lyxiga prylar på hyllan. I mitt labb står ett labaggregat anno 1979. Trafon som är på 24V och 49A med strömbegränsning och variabel spänning gör att jag inte har växt ur det än idag trotts att det gått 32 år sedan jag byggde det för cirka 100 kronor.

Hur mycket trafon väger vet jag inte men det blir märken i korkmattan, som egentligen inte är en korkmatta, där den står på golvet. I bokhyllan får den inte plats så golvet är den enda plats som är lämplig för trafon trotts problemet att det blir märken där den står.

Det dyraste instrument jag har är en DG8SAQ VNWA för cirka 400 Euro. Det imaginära värdet på en sådan tingest motsvarar en medelstor villa i en landsbygdskommun om man värderar vad den klarar att mäta i förhållande till VNWA:s från Aligent och R&S.

Universalinstrument, oscilloskop och ett par hembyggda signalgeneratorer finns naturligtvis också på instrumenthyllan utöver lödpennan som står direkt på labbänken som egentligen inte är en bänk utan mera ett bord.

Nu skall jag byta lampor i julgransbelysningen som inte vill lysa och naturligtvis kopplar jag in slingan på VNWA:n så slipper jag gissa vilken lampa eller vilka lampor som är trasiga. Som sagt man kan ha mycket nytta av bra instrument.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Min personliga åsikt är att http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 702-p48263 skulle vara ett bättre köp än det dyrare.

Två kanaler så att man kan få positiv och negativ matning (tex. förstärkare, OP mm), eller helt enkelt två olika spänningar om man tex. har en krets där lite 5V-prylar ska styra en belastning med högre spänning osv. Och då strömbegränsning på båda kanalerna.
Vill man ha ut mer är 3A men bara en spänning går det ju parallellkoppla kanalerna och vips kan man få ut 6A.

Betydligt mer mångsidigt än ett enkanaligt agg som fixar 10A.

Känns som ett bättre val än som psynoise säger med två sådana små, 200:- mer så får du dubbla spänningen på varje kanal, 1A högre ström per kanal, strömbegränsning samt båda två i samma låda. Känns klart mer prisvärt IMO.
Om du nu inte köper de båda för 500:- av honom, då kommer det ju i ett annat läge.

Och sen ja, mätinstrument vill man ju ha, ju fler ju bättre :D
Åtminstone standardutrustningen, oscilloskop, signal/funktionsgenerator (inget mätinstrument, men ja..), ett gäng multimetrar (Jag förespråkar att man ska ha minst fyra multimetrar för att vara nöjd) varav åtminstone någon kan fixa lite kapacitansmätning, induktansmätning mm.
Och pysslar man med µC och så är en logikanalysator inte dumt.
Sen finns det ju hur mycket häftiga instrument som helst, men det är väl kanske inte så mycket man "behöver", mer att det kan vara bra att ha :D

De där handhållna oscilloskopen ger jag inte mycket för dock - om man inte behöver just ett handhållet dvs. Får bra mycket mer för pengarna med ett riktigt som står bäst på bänken.
Och behöver man inget nytt lyxigt digitalt finns det ju de gamla bildrörshäckarna som fungerar utmärkt. Jag använder mitt gamla Tek 422 flitigt fortfarande, trots att jag även har mitt Rigol DS1052e. De kompletterar varandra så att säga.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tips är att kolla på lite äldre kvalitetsaggregat, själv har jag två labbagg, ett nytt kina-agg köpt i ett samköp här på forumet och ett gammalt B&O SN16A

Bild

Kan ju säga att jag använder B&O-agget 90% av tiden, linjärreglerat, passivt kylt, analoga skalor och mjuka rattar
har helt klart sin fördel trots att agget inte kan prestera varken spänning eller ström som det nya agget ;-)

Det är helt enkelt trevligare att använda, trots att B&O-agget nog är 20-30 år äldre :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast att få tag i äldre kvalitstslabbagg, speciellt med dubbla matningar, är oftast inte speciellt lätt, jag har budat på ganska många på tradera, brukar gå dyrt, samma sak med de som går högt i spänning eller ström.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Har en logikanalysator från Saleae. Med tanke på kostnaden för den så beställde jag en klon via AliExpress för 18$ som kom i mellandagarna för att ha i reserv :roll: , funkar perfekt och kan modifieras så att man kan använda USBee istället enligt Saleae Logic Analyser Clone Teardown and Reprogramming, vilket jag redan har testat :D :D

/// Marcus
Skriv svar