hastighetsmätare mellan 2 punkter.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
93ftw

hastighetsmätare mellan 2 punkter.

Inlägg av 93ftw »

Jag tänkte göra en hastighetsmätare i projektarbete nu sista året på gymnasiet men har lite funderingar på vad och hur man ska göra. skulle vara bra om någon kan hjälpa mig lite, då lärarna på min skola inte verkar ha super koll på allt. :doh:

Den ska var byggd för att mäta hastigheten när jag svingar en golfklubba. Så jag har tänkt mig att jag ska ha två sensorer som står ca 1,5dm ifrån varandra och när klubban går förbi den första sensorn så startar en "klocka", och när den passerar den andra sensorn så stannar "klockan". Sen blir lite fundersam hur jag ska få fram hastigheten. Jag hadde först tänkt använda ett PLC, men sen funderade jag på om det ens går att använda matematiska formler i den programmeringen? Det går ju att få fram tiden, men sedan för att dela det på sträckan och på det sättet få fram hastigheten :humm:
Vad finns det för grejer istället för ett PLC man skulle kunna använda till detta? eller går det med PLC?
och vad för sensorer skulle funka bäst med tanke på hastigheten?

Tänkte sedan få fram resultatet på en display, men har inte hittat någon än som jag tycker verkar funka bra (till ett rimligt pris). Så tips på en bra sådan skulle uppskattas också :)

tack på förhand får tips! :)
Användarvisningsbild
Andy

Re: hastighetsmätare mellan 2 punkter.

Inlägg av Andy »

En PIC mcu en display och en handfull annat smått kan lösa problemet.
Bola

Inlägg av Bola »

Det går väl att utföra matematiska funktioner i PLC och ta tid. Iallafall de jag stött på.

Annars går det väl att göra med en mikrokontroller, då gäller det ju dock att börja med att lära sig mikrokontroller och det kansle böir lite tajt att lära sig nu. Om du är intreseerad av det så sök lite här på forumet om mikrokontoller.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

PIC = 15 kr
PLC = 2000 - 20 000 kr
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har byggt en sådan enhet just för att mäta hastighet. Den är baserat på en PIC16F628A, den mäter tiden mellan två punkter, i detta fall med 1m mellan och skickar tiden seriellt via en radiolänk till mastern.

Det används till att mäta hastigheter på bilar, har mätt 248km/t på Karlskoga flygfält, det var en Mercedes AMG som klämde på...

Enklast är om man har en µC med 2 st Capture-enheter som refererar till samma grundklocka, då är det bara att ta skillnaden (Delta) mellan tid1 och tid2 och räkna. Det enkla svaret blir: Konstant / Delta = hastighet.

Värdet på Konstant beror på avståndet mellan mätpunkterna och vilken upplösning man vill ha på resultatet. Inget svårt alls egentligen, det svåra är nog att detektera klubban stabilt och säkert.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kan du inte låta peggen ha en spole runt sig och sedan mäta hur magnetfältet avtar.
I bollen har du monterat en liten järnkula.
?
93ftw

Inlägg av 93ftw »

problemet lite då är att jag ej har arbetat med µC någonting.
men detta verkar ju vara billigare och enklare så får fördjupa mig i detta lite :)

Icecap: vad hadde du för två sensorer (eller capture-enheter). jag har kollat lite på olika men jag är ej riktigt säker om dom hinner påverkas. För klubban har nog hastigheten runt ca 180-200 km/h (tror jag) och jag kan nog max ha capture-enheterna 2dm ifrån varandra.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hastigheten behöver du ju inte förrän i efterhand.
Vad du vill veta är när du slog, tiden mellan två punkter och längden dem emellan.
Så tar du fram allt annat i efterhand!
Eller är det för lätt!
93ftw

Inlägg av 93ftw »

tanken med hela projektet är ju att jag ska få fram hastigheten på en display framför mig.
så ja det är för enkelt att bara få fram tiden :wink:
labmaster

Inlägg av labmaster »

När skall projektet starta och hur lång tid får det ta?
93ftw

Inlägg av 93ftw »

det ska starta för ca 3 månader sedan :vissla:
men tänkte beställa grejer så fort som möjligt och sedan tror jag att det ska vara klart senast i april eller maj. :)
JanErik

Inlägg av JanErik »

Är det inte enklast med Arduino? Bara använda interruptarna och mäta tiden mellan sensorernas aktivering.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Hej en enkel att börja med samt klar med display är ATMEL AVR butterfly, http://www.swcab.nu/cgi-bin/store/comme ... 337205.722

Läs här hur du kan börja ... http://www.smileymicros.com/Quick%20Sta ... ration.pdf

Du behöver ingen programmeringsutrust´ning utan kan ladda direkt via COM port.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Är det inte enklast med Arduino?

Kolla bara upp eventuell "latancy" i Arduinons runtime miljö.
Och att man har tillräcklig kontroll över det hela. Men i princip
så ska ju även det fungera. Jag tror att utmaningen blir att
rent mekaniskt få till sensorerna för klubban..
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kanske är detta det du behöver!
Detta går att bygga in i en liten låda och driva med ett nio voltsbatteri
PICT7563.JPG
Nu har jag två mekaniska brytare, och det finns måmga sätt att kolla tiden mellan två punkter.
Börja med att se till att det är rimligt med 15 cm emellan de två punkterna, börja med rent mekanisk mätning tex två stickor som far all världens väg vid svingen
Så kan vi ta det optiska senare ;-)
Säger Lasp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar