Kents källarprojekt 2011-2012
Re: Kents källarprojekt 2011
Pannor är inte en lös apparat. Avståndet är klart kortare än stegavståndet på en kabelstege.
Jag har funderat på om man inte kan lägga golvspån direkt på isoleringen. Jag har inte hittat någon källa på det, men jag tycker att det borde funka. Tänker jag helt fel eller är jag nyskapande?
Jag har funderat på om man inte kan lägga golvspån direkt på isoleringen. Jag har inte hittat någon källa på det, men jag tycker att det borde funka. Tänker jag helt fel eller är jag nyskapande?
Man bör inte ha något organiskt i kontakt med marken, ska man ha spån bör det ligga ovanför som typ ett nivellgolv. Funkar ju såklart jättebra sålänge golvvärmen är på 

Nej tanken var ju att ha samma isolerings upplägg som Kent använt.
Du bör nog ha en ångspärr emellan också, annars är det nog bara att ha tillräcklig densitet på cellplasten.
Ångspärren gör nog ingen skada. Men vilken nytta ska den göra? Hålla cellplasten torr?
Du har cellplast ovanför isodränskivorna, försvinner inte halva poängen med dem då?
Vad har du tänkt för golv i pannrummet eftersom du har gjutit upp till kanten på brunnen? Du måste köpa till en förhöjningsring ifall du ska flyta golvet sen, för det ser väldigt ojämt ut på bilden, men kanske luras man bara av bilden...
Brukar man inte lämna en muff på avloppsrören upp till WC och tvättställ?
Vad har du tänkt för golv i pannrummet eftersom du har gjutit upp till kanten på brunnen? Du måste köpa till en förhöjningsring ifall du ska flyta golvet sen, för det ser väldigt ojämt ut på bilden, men kanske luras man bara av bilden...
Brukar man inte lämna en muff på avloppsrören upp till WC och tvättställ?
Isodränen underst för ett extra dränerande lager. Man vill ju undvika att eventuell markfukt når cellplasten. Inte för att jag tror att de isolerande egenskaperna försämras avsevärt. Gruset finns ju där så Isodränen är en extra säkerhet.
Eller hur tänker du?
Golvet i pannrummet är jag nöjd med. Är stålrivet nu, jämt och fint med lokala fall vid brunnarna. Kan nog kanske kosta på en målning i framtiden
Sedan så är det enklare kapa rören efter gjutning och montera gumminippel i röret för tvättstället. Och en klosettanslutning för toaletten. Än att passa in en muff på rätt höjd innan gjutning.
Eller hur tänker du?
Golvet i pannrummet är jag nöjd med. Är stålrivet nu, jämt och fint med lokala fall vid brunnarna. Kan nog kanske kosta på en målning i framtiden

Sedan så är det enklare kapa rören efter gjutning och montera gumminippel i röret för tvättstället. Och en klosettanslutning för toaletten. Än att passa in en muff på rätt höjd innan gjutning.
Isodränen har ju fördelen att "andas" nedåt för att torka upp betongen, men med frigolit försvinner ju den möjligheten.
Ok, tyckte golvet såg ojämt ut, men det var svårt att se när det var halvblött...
Klossetanslutning och 50/40 gumminippel fungerar också, är bara van med att det sticker ut en muff så man kan köra med en manchett för WC...
Du har gjort ett bra jobb!
Ok, tyckte golvet såg ojämt ut, men det var svårt att se när det var halvblött...
Klossetanslutning och 50/40 gumminippel fungerar också, är bara van med att det sticker ut en muff så man kan köra med en manchett för WC...
Du har gjort ett bra jobb!
Jo lite olika tänk om Isodränen. Bäst hade ju varit att bara köra Isodrän ur fuktsynpunkt. Men samtidigt en kostnadsfråga
Jo golvet där på bilderna är inte superjämt. Där är den aldeles nyutlagd och inte "fixad" med.
Tack!

Jo golvet där på bilderna är inte superjämt. Där är den aldeles nyutlagd och inte "fixad" med.
Tack!
Isodrän är kapillärbrytande, vilket cellplasten inte är. Har man tvättad singel under kan man gå på direkt med cellplast om man vill. Mer än ett lager isodrän behövs inte. Cellplasten andas också en del, och kommer inte att utsättas för kapillärt fukt. Mot väggarna bör man kanske ha isodrän hela vägen upp.
Valde att inte ha isodrän emot innerväggarna då jag isolerade utsidan av grunden vid dräneringen.
Innerväggarna står väl på marken, vilket gör att de kan suga fukt kapillärt, vilket kan gå över i cellplasten. Jag tror inte att det är något problem. Men det var så jag resonerade.
En dum fråga:
Med tanke på att en bastu håller sig en bit under vattens kokpunkt, och du verkar installera en vedpanna, vore det inte läge att sätta in ett riktigt fett vattenburet element med egen slinga från pannan, så att man kan värma bastun vattenburet?
Jo, jag inser att man måste basta rätt mycket för att det ska löna sig att göra en sån installation, men själva konceptet tilltalar mig
Med tanke på att en bastu håller sig en bit under vattens kokpunkt, och du verkar installera en vedpanna, vore det inte läge att sätta in ett riktigt fett vattenburet element med egen slinga från pannan, så att man kan värma bastun vattenburet?
Jo, jag inser att man måste basta rätt mycket för att det ska löna sig att göra en sån installation, men själva konceptet tilltalar mig

Frågan är om man tjänar in den kanske ~100kr en elbastu drar per år (vid normal användning) 
Uppvärmningstiden på en bastu är egentligen MEST väntan på att stenarna ska bli varma. När de väl är varma tar det kanske 10 sek innan själva bastun är varm

Uppvärmningstiden på en bastu är egentligen MEST väntan på att stenarna ska bli varma. När de väl är varma tar det kanske 10 sek innan själva bastun är varm

Tänkte visa hur det vart med pannan nu när den är inkopplad och funkar fint. Visst skulle man kanske behöva justera med instrument för det extra lilla. Men askan är fin.

Ariterm Biomatic 20+

Har kopplat in dubbla shuntar. Den vänstra sköter elementkretsen. Och den högra kommer att ta hand om golvvärmen i källaren framöver. Valde att dra rören bakom pannan för att underlätta för sotning av turbulatorer. Planerat och gjort allt själv. Första panninstallationen.

Kvar att fixa är isolering runt rören. Men nu är det den enda värmen i källaren

Modifierat rökrör med urtag för lambdasond samt rökgastemperaturmätare.
Sedan ovanför har jag monterat dragbegränsaren. Inställd på ~13Pa.

Förberett för golvvärme.

Tog ett litet kort på golvet i framtida tvättstugan. Klinker ska på i framtiden.
Lite vad jag pysslat med idag. Har putsat en vägg. Var tvungen att putsa den innan jag kan bygga upp väggen imellan pannrum och tvättstuga. Sedan så ska golvvärmefördelaren monteras på den.

Utgångsläge.

Monterade dragbanor i lod.

Vart mycket nöjd med resultatet.
Ariterm Biomatic 20+
Har kopplat in dubbla shuntar. Den vänstra sköter elementkretsen. Och den högra kommer att ta hand om golvvärmen i källaren framöver. Valde att dra rören bakom pannan för att underlätta för sotning av turbulatorer. Planerat och gjort allt själv. Första panninstallationen.
Kvar att fixa är isolering runt rören. Men nu är det den enda värmen i källaren

Modifierat rökrör med urtag för lambdasond samt rökgastemperaturmätare.
Sedan ovanför har jag monterat dragbegränsaren. Inställd på ~13Pa.
Förberett för golvvärme.
Tog ett litet kort på golvet i framtida tvättstugan. Klinker ska på i framtiden.
Lite vad jag pysslat med idag. Har putsat en vägg. Var tvungen att putsa den innan jag kan bygga upp väggen imellan pannrum och tvättstuga. Sedan så ska golvvärmefördelaren monteras på den.
Utgångsläge.
Monterade dragbanor i lod.
Vart mycket nöjd med resultatet.