Vad krävs för en Master i Elektronik? - Hemstudier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Vad krävs för en Master i Elektronik? - Hemstudier

Inlägg av hcb »

>Som jag ser det så är det inte omöjligt att ta en master via hemstudier

Det är fullkomligt omöjligt utan att vara inskriven på ett mastersprogram, och att genomföra ett sådant utan att vara på studieorten är hart när omöjligt, i alla fall i de ämnen jag har arbetat inom.

[gamla Civ. Ing. i förhållande till M. Sc.]
>Jag skulle säga att ingen egentligen bryr sig

Exakt, och som sagt står det uttryckligen i den engelska versionen av mitt examensbevis att jag har en M. Sc. i Chemical Engineering, och mig veterligen har ingen hittills haft några synpunkter på att vi bara läste 4.5 år. Hur det ser ut idag, med program på både 270 hp och 300 hp vet jag inte; min gissning är att det kvittar, men när man ändå är igång tycker jag att man kan läsa kurser motsvarande det halva året om man inte har ett toppjobb som väntar på en efter 4.5 år. Jag har faktiskt inte sett hur examensbevisen ser ut för de program som behållit 4.5-års-utbildningarna.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Vad krävs för en Master i Elektronik? - Hemstudier

Inlägg av hcb »

4kTRB skrev:Läste en tysk artikel i en elektroniktidning skriven av en
Dipl. -Ing.

Har tyskarna ett annat system eller går det direkt översätta till någon svensk motsvarighet?
Det går mer eller mindre att översätta, speciellt i och med de Bolognifierade utbildningarna. Wikipedia säger

"Der Grad Diplom-Ingenieur (Dipl.-Ing.) wird durch ein in der Regel fünf Jahre dauerndes Studium an einer Technischen Universität (früher Technische Hochschule) oder Universität erworben. Das vierjährige Studium an einer Fachhochschule führt zum Diplom-Ingenieur (FH)[10] Die vor der Gründung der Fachhochschulen existierenden Ingenieurschulen führten nach minimal drei Jahren zum Ingenieur (grad). Auf Grund des Bologna-Prozesses haben inzwischen viele Hochschulen auch ihre Ingenieurstudiengänge auf den Abschluss Bachelor oder Master umgestellt. Die entsprechenden akademischen Grade lauten Bachelor of Engineering (B.Eng.) oder Bachelor of Science (B.Sc.) bzw. Master of Engineering (M.Eng.) oder Master of Science (M.Sc.)."

vilket för den ej tyskläsande i korta drag säger att Dipl.-Ing. (där "Ingenieur" är en skyddad titel, vilket den mig veterligen inte är i Sverige) är en grad man erhåller efter en i regel femårig utbildning vid tekniska universitet eller universitet. Fyraåriga utbildningar vid fackhögskolor ger graden "Diplom-Ingenieur (FH)". [...] Många högskolor har ändrat examina till Bachelor eller Master, och de därtill hörande akademiska graderna är B. Eng./B. Sc. resp. M. Eng./M. Sc.
Skriv svar