Hjälp en gröngöling i blåsvädret
Re: HJÄLP EN GRÖNGÖLING I BLÅSVÄDRET
Eller så kan man sitta och lukta på sina lödningar, lödrök från klassiskt 60/40 med lite hartsfluss i luktar ju gott 

- Klas-Kenny
En liten datorfläkt eller dylikt som blåser lite lätt över skrivbordet funkar bra det med.
Bara man inte sitter och sniffar den fina röken så klarar man sig nog utan att drabbas av allvarligare defekter.
Att bli beroende av att känna lödrök på morgonen är ingen defekt.. det är en feature.
Bara man inte sitter och sniffar den fina röken så klarar man sig nog utan att drabbas av allvarligare defekter.
Att bli beroende av att känna lödrök på morgonen är ingen defekt.. det är en feature.
-
Jag har en egen arbetsyta i vardagsrummet som är ganska så stort och jag råkade faktist ha en liten bordsfläkt också som jag kan kanske använda vid tillfällerna jag lödda det bode vell fungerar?
Ja det funkar fint det. Man tar vad man har typ 
Man behöver ju ingen orkan direkt.. bara att röken inte stiger rakt upp i näsan på en.
Lågvarv och på behagligt avstånd så det inte blir dragigt blir hur bra som helst.

Man behöver ju ingen orkan direkt.. bara att röken inte stiger rakt upp i näsan på en.
Lågvarv och på behagligt avstånd så det inte blir dragigt blir hur bra som helst.
-
det tror jag med vänta ivrigt på att prylarna ska komma hem så man kan sätta i gång snart
efter denna byggsatsen ska jag bygga en egen ficklampa fundera för fullt
hur den ska fungera
den ska inte ingå i serie kopplingen
http://www.upplyst.se/product_info.php? ... ucts_id=43
fundera på denna powerleaden
då ska jag köpa till reflektior som passa i den
ska jag borra ut 4 små hål i reflekton som jag då ska sätta in
den här dioden
http://www.upplyst.se/product_info.php? ... cts_id=231
dessa ska seriekopplas
troligt vis bli det en annan vippbrytare så jag kan köra i 2 lägen ett läger för halvkapaciten vilket bli 4 dioderna fullkapacitet med
powerleden och dioderna tillsammans.
ficklampa bli i nått äldre slag med dom där tjocka batterierna.
Tror ni att det är genomförbart??
efter denna byggsatsen ska jag bygga en egen ficklampa fundera för fullt
hur den ska fungera
den ska inte ingå i serie kopplingen
http://www.upplyst.se/product_info.php? ... ucts_id=43
fundera på denna powerleaden
då ska jag köpa till reflektior som passa i den
ska jag borra ut 4 små hål i reflekton som jag då ska sätta in
den här dioden
http://www.upplyst.se/product_info.php? ... cts_id=231
dessa ska seriekopplas
troligt vis bli det en annan vippbrytare så jag kan köra i 2 lägen ett läger för halvkapaciten vilket bli 4 dioderna fullkapacitet med
powerleden och dioderna tillsammans.
ficklampa bli i nått äldre slag med dom där tjocka batterierna.
Tror ni att det är genomförbart??
-
Re: Hjälp en gröngöling i blåsvädret
Då har man lokaliserat ut några ficklampor få se om det bli invenstering i dom
-
det blev affär 3 ficklampor för 58kr på tradera XDXDXD
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Visst är tidigare nämnda genomförbart!
Glöm inte bort strömbegränsning till lysdioderna. Särskilt till en effektLED kan det vara lite speciellt då ett vanligt motstånd inte är lämpligt som till vanliga lysdioder. Det finns motstånd som är effekttåliga nog för en effektLED, men det är onödiga förlusteffekter i en ficklampa. Det enklaste där är att köpa en billig switchande konstantströmdrivare.
Jag har ett par billiga från Kina liggande Såna här, om du vill kan du få en sådan för 20:- +brevfrakt. Eller så beställer du själv en ifrån Dx, blir några kronor billigare för dig men hyfsat lång väntetid (uppåt en månad är inte ovanligt). De finns även att köpa lite här och var i Sverige, men betydligt dyrare.
På de drivarna kan du även passa på att lära dig lite om lödning och elektronik då det går att modifiera dem för att öka effektiviteten. Detta genom att montera bort några dioder (dioderna har ett spänningsfall som då går bort i ren värme, vilket är onödigt) och bara brygga förbi dem istället.
Glöm inte bort strömbegränsning till lysdioderna. Särskilt till en effektLED kan det vara lite speciellt då ett vanligt motstånd inte är lämpligt som till vanliga lysdioder. Det finns motstånd som är effekttåliga nog för en effektLED, men det är onödiga förlusteffekter i en ficklampa. Det enklaste där är att köpa en billig switchande konstantströmdrivare.
Jag har ett par billiga från Kina liggande Såna här, om du vill kan du få en sådan för 20:- +brevfrakt. Eller så beställer du själv en ifrån Dx, blir några kronor billigare för dig men hyfsat lång väntetid (uppåt en månad är inte ovanligt). De finns även att köpa lite här och var i Sverige, men betydligt dyrare.
På de drivarna kan du även passa på att lära dig lite om lödning och elektronik då det går att modifiera dem för att öka effektiviteten. Detta genom att montera bort några dioder (dioderna har ett spänningsfall som då går bort i ren värme, vilket är onödigt) och bara brygga förbi dem istället.
-
okej men det är jag intresserad av hur många har du av dom??