Kents källarprojekt 2011-2012

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Kents källarprojekt 2011

Inlägg av Mizzarrogh »

kent, ja, de påminner om den (lastbilsdomkrafter, används för att palla upp släp etc) men har en bultad yttermantel (samt en kuggutväxling och vev iställetför handtaget) och en platta på toppen så att man utöver klacken också kan använda tornets överdel att lyfta med, klarar åtskilliga ton...
tgr

Inlägg av tgr »

Grymmt jobb,
Pappa och jag gjorde samma sak i hela deras hus för 15 år sen.
Har för mig vi grävde ut 80cm från tidigare golvyta. Vi tog ut hela golven i rummen innan vi började med väggarna.
Vi gjöt också ungefär en meter åt gången under gamla muren. Dock så gjöt vi inte upp hela vägen upp utan lämnade en bit som vi sedan gjöt med expanderande betong.
Det huset står på en rullstensås. Under gamla plattan fanns bara sand och enstaka större stenar som legat orörda sedan istiden. Vi använde två hilti bilmaskinser modell större för att gå isär sanden så den gick att köra ut. Huset står kvar än idag utan sättningar.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

S-t-n, domkraftsproblemet är löst. Jag har inte tid! Det får bli en annan sommar... .
Svärfar har en bunt M30+ gängstänger med platta i ena änden och rör med platta i ena. Brickor och mutter, otroligt simpelt.
Enl. honom så kan man smyga upp huset jämnare, ett kvartstag på varje tex.. Lite tyngre och mycket spring, men det kan det vara värt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vilket jobb! :bravo:

Fastigheten jag har lägenhet i är byggd 1946. Ingen platta, utan det är sulor runt om. Sen är det inuti sand upp till "axlarna" på sulorna, och sen bara uthälld betong utan armering som källargolv. Huset har ju självklart sjunkit en del under alla år. Källargolven har dock inte sjunkit lika fort, så där det är lite större golvyta ser golvet ut som en stor kudde. Det är skitbra för de gamla avloppsrören som går där under... bakfall! Var tvungen att bila upp en del av garagegolvet för att det stod kvar vatten i rören. Rostade hål i gjutjärnsböjen rakt under rensluckan. Det blev ju såklart stopp efter ett tag :P
Efter att nya rör sattes dit med rätt fall, blev det bara några cm betong ovanför röret närmast väggen. Tur man inte kommer så nära med bilen. :D
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Kent, hur har det gått med bygget? Det är kul att följa byggen, hoppas att du vill berätta lite (och visa bilder förstås :) ).
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Ska ta och göra en uppdatering :) ska bara ta mig den tiden.

Annars så har jag kommit långt. Golv finns med ingjuten vattenburengolvvärme. Nya pannan är i drift.

Pysslar just nu i garagedelen med lite diverse (element, isolering samt iordningsställande) samt planerar för igångsättande av golvvärmen i den andra delen.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Bespara oss inte de intressanta bilderna, vi vill ju se hur det ser ut ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur ser planlösningsritningen ut före- och efter?

Golvvärmen styrs förstås av någon mikrokontroller? ;)
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Såna här trådar gillas! :bravo:

Min nuvarande granne -som för övrigt ägde huset jag bor i någon gång tidigt 70-tal- gjorde samma sak i vårat hus när dom köpte det för en massa år sedan. Lite komiskt är det, och vad det är som är komiskt kommer jag till längre ner i inlägget..

Förra sommaren var vi över till grannen på en kvällsgrogg varpå det efter ett tag började pratas om huset som vi nu bor i, detta då grannen som sagt var ägare av huset och när han bodde i vårat hus så byggde han huset som han nu bor i..

Han undrade hur det gick för oss, vad vi har hittat på med huset å så eftersom han vet att vi fixat å grejat en del sen vi köpte 2006.

Berättade bland annat att vi höll på att göra i ordning en tvättstuga i källaren och att vi på grund av det hade sadlat ner och sänkt taket ungefär 200mm för att få in alla vatten och värmerör och avlopp ( Och för er som undrar så är konstruktionen sådan att det enkelt går att lossa på taket i sektioner ifall något rör ger upp eller så..)

I samma stund som jag sa: "Sänkt taket" så blev han stoögd och jag såg hur det kom en svettpärla i pannan på honom varpå han utförligt berättade hur han hade handgrävt ut hela källaren ca 500mm och låtit gjuta ett golv (tidigare var det bara jordgolv i källaren).
Lugnade honom med att det bara var sänkt i ett rum å inte så mycket! :D :lol:

Well well.. Ett stor tack till grannen som har sett till att jag nu har 245cm takhöjd i källaren! :vissla: :tumupp:
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Nuså, en liten uppdatering. Har kommit längre, men det är vad jag orkar lägga in just nu.

Bild
Tränger upp vatten på det lägsta stället då marktrycket blivit mindre.

Bild
Gjuter ett stöd för en vägg då jag vart tvungen att flytta dörren för att få ihop planlösningen.

Bild
Första skiften.

Bild
Samtidigt så har jag fått bort alla massorna och fått hem både pellets och grus.

Bild
Samt avloppsrör.

Bild
Massa krökar.

Bild
Färdigmurad.

Bild
Börjar plocka ned vägg för att skapa utrymma att mura upp den andra sidan.

Bild
Form byggd, armerad samt fylld.

Bild
Börjat att lägga avloppet.

Bild
Här har jag murat upp en avgränsning för att kunna gjuta golvet i pannrummet före allt det andra.

Bild
Avlopp för toalett samt handfat. Samt nedkommande ifrån kök och badrum.

Bild
Avlopp dusch till höger samt avlopp till badkar till vänster om man skulle önska.

Bild
Sähär vart väggarna och den nya dörröppningen.

Bild
Annan vinkel på handfatsavlopp.

Bild
Rör för ho i tvättstuga.

Bild
För avlopp i pannrum och förberett för avlopp i den delen som jag inte grävt upp 8)

Bild
Vy rör i tvättstuga.

Bild
Avlopp för varmvattenberedare samt nedkommande ifrån de två toaletterna.

Bild
Anslutning betongrör. Stack in plaströret ca två meter för framtida bruk.

Bild
Säkrade rören med betong under så de ej skulle flyttas vid återfyllning och packning.

Bild
Här har det hunnit blivit återfyllt samt gruset är inkört. Körde in ca 8ton. Väger av med laser.

Bild
Höger, avlopp i bastu. Vänster för toalett.

Bild
Vy ifrån bastun.

Bild
Vy emot toalett.

Bild
Körde bensindrivet inne.... inte att rekomendera.

Bild
Där ska bl.a varmvattenberedaren sitta.

Bild
Sågar isolering.

Bild
100mm Isodrän

Bild
100mm cellplast.

Bild
Närbild Isodrän.

Bild
Isodrän i botten & cellplasten ovanpå.

Bild
Ett rum isolerat.

Bild
Går åt en hel del.

Bild
Skenor för armering samt 1" avdragsbanor.

Bild
Gammalt gjutjärn.

Bild
Mysiga rör.

Bild
Isolering.

Bild
Översikt.

Bild
Hämtat gjutsand.

Bild
Börjat gjuta pannrumsgolvet.

Bild
Översikt armering samt avdragsbanor.

Bild
Betong utlagt grovt i pannrum.

Bild
Utlagt grovt där varmvattenberedaren & förråd ska vara.

Bild
Golvet har brunnit några dagar och nya pannan ditsläpad.

Bild
Måttar för rökröret som måste justeras för att passa.

Bild
En kik ner i pannan och turbulatorerna. Med spaksotning sotar man här smidigt.

Bild
Funderar här hur jag ska lösa det med dragbegänsaren. Återanvänder ett gammalt rör ifrån den adra pannan.

Bild
Armerat var det här och golvvärme utlagt.

Bild
Det gula röret är för elkablen till bastuaggregatet.

Bild
Valde en 20mm slang.

Bild
Översikt.

Bild
Översikt.

Bild
Avdragsbana. Justerade in allt med laser.

Bild
Provtrycker här den ena slingan.

Bild
Jag la två stycken slingor på vardera ~50m.

Bild
Ny el till pannan.

Bild
Ny undercentral.

Bild
Kommer bli skönt att duscha här sedan när det är klart :)

Bild
Översikt förrum.

Fortsättning följer en annan dag när jag orkar lägga in mer.
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

JohnGalt skrev:Kent, hur har det gått med bygget? Det är kul att följa byggen, hoppas att du vill berätta lite (och visa bilder förstås :) ).
toffie skrev:Bespara oss inte de intressanta bilderna, vi vill ju se hur det ser ut ;)
Hoppas att det stillar begäret :D
blueint skrev:Hur ser planlösningsritningen ut före- och efter?

Golvvärmen styrs förstås av någon mikrokontroller? ;)
Ska lägga upp lite ritningar vid tillfälle.

Tyvärr blir det ingen mikrokontroller. Tänkte köra med två shuntar som är styrda av pannan.
Variosboy skrev:Såna här trådar gillas! :bravo: :
Tack!
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Underbart Kent!
Det du gör nu är bara en dröm för en annan, men om ett par år så kanske man har
möjlighet att skaffa sig ett hus och få leka lite som du och många andra har fått göra här på forumet.

Har du någon utbildning i någon av delarna eller är det andra som gör de "riktiga" jobben, dvs el och vvs?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag satt precis och funderade om inte man borde köra mjuk kabel mellan arbetsbrytaren/brytaren och matningen till pannan :roll:
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

toffie skrev:Underbart Kent!
Det du gör nu är bara en dröm för en annan, men om ett par år så kanske man har
möjlighet att skaffa sig ett hus och få leka lite som du och många andra har fått göra här på forumet.

Har du någon utbildning i någon av delarna eller är det andra som gör de "riktiga" jobben, dvs el och vvs?
Kan bli rätt så tröttsamt att göra ett sådant här stort projekt. Man ska nog fundera igenom det noga först

Elen tar jag hjälp med, men vvs bangar jag inte för.

PeterH skrev:Jag satt precis och funderade om inte man borde köra mjuk kabel mellan arbetsbrytaren/brytaren och matningen till pannan.
Fundering, eller vet du att det ska vara så? Tänker ju mig att pannan inte ska röra sig allt för mycket. Gör den det så har jag ju andra problem med mina rör :?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag *vet* inte att det skall vara så men har för mig att "min" elektriker en gång sa åt mig att allt som kopplas "i luften" (dvs. från väggfast till lös apparat) skall vara mjuk kabel. Någon elektriker här vet säkert mer... :idea:
Skriv svar