Hur lagar man en MIG svets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mak1

Hur lagar man en MIG svets?

Inlägg av mak1 »

Hej.

Min migsvets har lagt av och jag har googlat lite på nätet för att försöka bli klokare... Svetsen är en gammal "Kemppi Migomat 160", eftersom den är så gammal så verkar det inte finnas några scheman mm. på nätet. Eftersom jag är novis på elektronik så tänkte jag se om någon vänlig själ kan ge mig lite vägledning.
Som jag förstått det när jag tittar i svetsen så är det inte någon rymdteknologi vi pratar om (tror jag;-)).

Alla funktioner verkar ok (kontaktorn drar som den ska, motorn för trådmatning går att reglera mm.) MEN där finns ingen "ork" i den... Har svetsat med den tidigare och den har varit helt fantastisk, vill därför ge det en chans att laga den.

Har provat lite enkel felsökning (kollat att jag jordat ordentligt, att faserna kommer in osv). Antar att något i elektroniken alt. tyristorer eller liknande lagt av och därför har den tappat orken.
Som jag nämnde tidigare så "fattar jag nada" och hade varit tacksam om någon klok kan säg var/hur jag bör börja felsöka.
Bifogar lite bilder:

Tacksam för alla svar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Hur lagar man en mig svets?

Inlägg av konig7070 »

Kolla så att alla dioderna är hela i likriktaren, vanligt fel när svetsen känns orkeslös.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eftersom jag är novis på elektronik så tänkte jag se om någon vänlig själ kan ge mig lite vägledning.
Hej mak1!

Den vägledning jag ger är som följer:

Dra sladden ur väggen och skruva omedelbart på plåtarna på svetsen igen och kontakta någon kunnig som kan komma och hjälpa dig att felsöka. Det som finns innanför skalet kan orsaka stor skada ifall du stoppar fingrarna på fel ställe.
mak1

Inlägg av mak1 »

@ "Konig": Kan du med vägledning av bilderna gissa var likriktaren sitter?
@ "labmaster": Tack för din omtanke. Tyvärr är jag nog för dumdristig/nyfiken för att inte vilja lösa problemet "själv" och på så vis bli lite klokare...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1. Kontrollera att säkringarna i elcentralen är hela.

Protte
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan du med vägledning av bilderna gissa
Innanför plåtarna som du skruvat upp :mrgreen:

Näe men allvarligt, ser ut att du har 0 kunskap om detta så jag och många fler instämmer med vad labmaster sagt = skruva igen skiten och sök hjälp för din egen del!
mak1

Inlägg av mak1 »

Japp har kollat säkringarna. Samtliga faser kommer in.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Det är den du kallar för "6 aluminiumplattor med tyristorer", det är två plattor med 6 dioder på, två för varje fas. Var noga när du tar ut/isär den och kom ihåg hur alla plastbrickor sitter.
mak1

Inlägg av mak1 »

Det var väl det jag trodde :D ... Nej, allvarligt talat, tack för tipset. Antar att det är väl bara till att baxa ut hela "limpan", försöka ta reda på benämningen på dioderna och (om de inte är snordyra) byta alla 6... Sen baxa tillbaka limpan och hoppas på det bästa... Kan det vara så att dioderna lägger av pga. ålder eller kan det endast bero på att ngt annat e kass (typ kortslutning i slangpaket osv)... Har för mig att min storebror varnade mig (när jag var liten och lånade hans svets) för att svetsa med munstycket fullt med svetssprut då detta kunde orsaka kortslutning och paja något inne i svetsen... Det är 30år sedan nu, så jag har glömt...
Tack för tipset. Ska bli spännande det här!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag skulle FÖRST mäta att det finns spänning när man håller inne knappen mellan de röda muttrarna på bild 6 eller 7, det blir 3 st mätningar ska vara lika inom en volt och 20-30 volt.

Att börja riva likriktaren på måfå....nja.
Kommer de spänning ur trafon så kan man fortsätta med likriktaren.
Kommer det inte så kan man väl misstänka kontaktorn som är en elektromekanisk pryl som slits om man punktar mycket.

Att mäta är att veta.

Sedan gäller regeln, en hand på ryggen, går inte det så ska man tänka genom vad man ska mäta och hålla reda på båda händerna.

Protte
mak1

Inlägg av mak1 »

Tackar för tipsen "protte", det hjälpte mig en bit vidare. Var ute som hastigast i garaget o mätte. Ser ut som att det kommer knappt 100V ut från de tre transformatorernas sekundärsida. Mäter jag utgången på likriktarbryggan (är inte helt säker att jag mätte rätt) så blir den endast 3-4Volt när jag trycker in knappen. Kontaktorn ser sliten ut, men verkar leverera spänning som den ska. Känns som det är dioderna som är kass. Ska mäta ordentligt imorgon innan jag fortsätter.
Haha, en hand på ryggen är ett bra tips:-)!
mak1

Inlägg av mak1 »

Funderar på en sak.... Kan man mäta en diod "rakt av" där den sitter (under svetsning), eller måste något kopplas bort...?
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

mak1: Om du skriver i vilken stad du bor, så finns det faktiskt folk som hjälper till i rent intresse. Är alltid lättare om man får se maskinen framför sig
mak1

Inlägg av mak1 »

Bor i Halmstad...
svanted

Inlägg av svanted »

ingen ork säger du.
om den finns spänning öht i tråden men den har för låg effekt kan jag se 3 möjligheter:
1: den ger full kraft ut från likriktaren men effekten försvinner på vägen:
knappast, då skulle flera kilowatt försvinna i maskinen och då blir det en ljusbåge där det händer.
2: att den inte ger full kraft efter likriktaren.
det är mera troligt, mao så är felet antagligen avbrott i ngn likriktardiod, så att den bara går på en eller två faser.
man borde kunna koppla loss två av likriktarna för att mäta om den tredje ger ngt ut?
eller om det är steglös reglering av strömmen, då kan det vara drivningen till tyristorn/erna, den driver inte fullt ut...
då är det ngn komponent i drivsteget som är problemet.

3: den saknar en fas på primärsidan p.g.a. avbrott i trafo/kablar.

MEN VAR FÖR F-N försiktig, vi vill inte få veta att du avlidit!!!!!!!!
Skriv svar