Kompressorn i frysskåpet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nicky6

Kompressorn i frysskåpet

Inlägg av nicky6 »

Hallå.

Detta kanske inte är riktigt rätt forum med jag antar att ni har koll på det ändå. :) Jag har nämligen fått problem med min frys, den la av helt idag. Jag har konstaterat att jag får spänning till kompressorn då jag vrider om termostaten. Kabeln till kompressorn har brun, svart, blå och gulgrön. Brun och svart ger 230V när termostaten är ställd på att kyla, vilket verkar riktigt. Kan jag konstatera att kompressorn gett upp? Eller brukar det finnas någon typ av återställning på sådana? Frysen är en Cylinda och kompressorn av märket Danfoss...

Tack på förhand
metric

Re: Kompressorn i frysskåpet

Inlägg av metric »

Är kompressorn varm?
nicky6

Inlägg av nicky6 »

Den är varken varm eller låter...
nicky6

Inlägg av nicky6 »

Som jag tolkat det så ligger det spänning på brun hela tiden, och svart ger spänning då termostaten släpper igenom. Har ej hittat någon manual men det låter rimligt att det ska vara så?
metric

Inlägg av metric »

Danfoss brukar nämligen ha en clixon inbyggd ifall startrelät pajar.
Det löser på överström och värme och återställer sig själv men ar kompressorn inte varm så är det troligtvis inte det.
Om du drar ut sladden och låter den stå några timmar och sedan stoppar i sladden igen och lyssnar om den försöker starta, gör den inte det har nog driftlindningen bränt.
Då är det kompressorbyte som gäller vilket förmodligen inte är lönt.
nicky6

Inlägg av nicky6 »

Tack för tipsen metric! Då ska jag låta den vara urkopplad under natten så får vi se imorgon. Återkommer. :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är dags att köpa nytt kylskåp!!
nicky6

Inlägg av nicky6 »

Det konstaterade jag också, men det sitter ett litet spöke i mitt huvud som ropar åt mig att fortsätta söka fel :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

om du inte mäter någon spänning över kompressorn när den borde snurra så blir det att leta varför - en god gissning är din termostat vilket brukar vara den vanligaste felorsaken om kompressorn inte startar.

skriv beteckningen på din kompressor/ allt på etiketten - lättare att se vad det är för maskin då. jag gissar att det är en R600a-kompressor då det är den vanligaste köldmediet i vitvaror idag.

man kan säga att det är två felkällor förutom att kompressorn i sig skulle pajat, den ena är termostaten och det andra är startapparaten som är påtryck kompressorns stift. om PTC-motståndet är trasigt så kan inte maskin starta. (här kan man fuska och ersätta startapparaten med en motordriftkondensator - men det tar vi sen)
metric

Inlägg av metric »

Det är riktigt att om ptc motståndet är trasigt kan den inte starta men kompressorn hade försökt att starta hela tiden, ptc ger spänning till startlindningen när den är kall sen när den blir varm blir den högohmig. Driftlindningen har spänning hela tiden via clixon.
xxargs

Inlägg av xxargs »

PTC leder bara några 10-dels sekund ungefär med kraft som skulle hjälpa en start och startar inte kompressorn (eller snarare att den hinner börja rotera lite) under den tiden så står det bara och brummat till klixon eller interna skyddet löser ut, men nu var inte kompressorn varm så förmodligen ligger felet på något annat.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Har du 230V mellan blå och svart?
nicky6

Inlägg av nicky6 »

Tack för alla idéer. Jag tog hem en bekant som håller på med vitvaror och han konstaterade att det var något fel med kretskortet i kapslingen som sitter på kondensator, antar att det är någon startmekanism han menar. Har bara fått ett sms av honom så jag vet inte 100% säkert ännu vad det är. :) Så vi kan väl iallafall denna tråd som avslutad.

Tusen tack för alla som engagerar sig. Trevligt forum!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Berätta gärna (helst med bilder!) vad som var trasigt och hur du/ni löste felet.
nicky6

Inlägg av nicky6 »

Återkommer!
Skriv svar