Hej,
Först, om jag skriver i fel kategori, ber jag på förhand om ursäkt.
Jag har sedan ett par månader flyttat in i en kåk med direktverkande el. Problemet jag har, är, att _ibland_ smäller två säkringar på en trefasgrupp som matar element till två sovrum och ett badrum. Elementet i ena sovrummet är kopplat på L1+L2, elementet i andra sovrummet på L3+antingen L1 eller L2, och elementet i badrummet har jag ingen aning om vilka faser det går på, men det är aldrig påslaget för termostaten är paj. Kan tilläggas att det inte är för många element inkopplade, även om jag stänger av dem när det blir så här så smäller propparna direkt, och de två som används är på blott 700 resp 600W. Säkringarna är 10A. Lösning just nu är att jag får ta ut L3-proppen, så verkar det hålla. Men det känns osäkert. Såklart funkar även bara elementet i första sovrummet när jag har det så.
Vad kan göra att det bara smäller ibland? Första gången jag fick problem var ett par dagar efter vi flyttat in, samma krets fick då jordfelsbrytaren att gå. Efter lite felsökning och utdragande av propparna gick inte jordfelsbrytaren längre. Efter några dagar satte jag i propparna, och då funkade allt, tills någon vecka senare då bägge propparna small. Sedan provade jag byta dem en dag senare, och då funkade allt hur bra som helst. Inatt gick de igen, efter att ha funkat bra i flera veckors tid.
Kan tilläggas att jag inte på nåt sätt är elektriker, så allt eventuellt pulande kommer jag leja bort, men jag är tacksam för tips om vart denna någon borde kolla först. Tog faktiskt även hem en kille som kollade, men just då var det såklart inga problem, han kollade i proppskåpet och mätte lite med sin multimeter och allt såg jättebra ut då, och naturligtvis löste varken jordfelsbrytare eller säkringarna ut när vi kopplade in allt då heller. Enligt Murphys lag kommer jag väl aldrig lyckas tajma in ett elektrikerbesök precis när det smäller..
Vad tror ni, ärade proffs. Känns som att det blir kortslutning mellan två faser. Men jag vet ju inte sånt här. Kan det vara fuktproblem?
Tack på förhand!
/Rickard
Två säkringar på en trefasgrupp, smäller då och då
Re: Två säkringar på en trefasgrupp, smäller då och då
Hej Rickard81
Du har troligen ett isolationsfel i något av elementen eller i ledningarna dit. Enklast är nog att koppla in en isolationsprovare och undersöka var det blir överslag.
Du har troligen ett isolationsfel i något av elementen eller i ledningarna dit. Enklast är nog att koppla in en isolationsprovare och undersöka var det blir överslag.
Tackar!
Är det något man gör själv, gissar inte? Isolationsprovare verkar dyra och lär väl aldrig användas mer än en gång av en vanlig svennebanan.
Kan faserna testas "light" på något enkelt sätt (dvs av undertecknad) utan att behöva öppna proppskåpet? Tänkte om det är en ren kortis nånstans, kan jag mäta det med en vanlig ohmmätare förutsatt att jag kopplat bort alla elementen och dragit ut propparna förstås? Eller ren kortis kanske direkt kan uteslutas när det handlar om ett komma-och-gå-fel..
Jag ska prova koppla bort badrumselementet och se om det gör någon skillnad. Det känns misstänkt. Dels är termostaten paj, dels tror jag det eldar med betydligt högre effekt än vad som är angivet. När vi nyss flyttat in så började jag med att slå på alla element, och efter bara några timmar var det en veritabel bastu i badrummet, trots ett litet skitelement med en effekt på 400W. Med tanke på att termostaten är trasig kan den ju likaväl ha stått och eldat på hur mycket som helst långt innan vårt inträde, och då kanske det inte är helt långsökt att misstänka att kabelisoleringar mm kan ha smält sönder? Eller är jag en lekman som teoretiserar för mycket då kanske...
/Rickard
Är det något man gör själv, gissar inte? Isolationsprovare verkar dyra och lär väl aldrig användas mer än en gång av en vanlig svennebanan.
Kan faserna testas "light" på något enkelt sätt (dvs av undertecknad) utan att behöva öppna proppskåpet? Tänkte om det är en ren kortis nånstans, kan jag mäta det med en vanlig ohmmätare förutsatt att jag kopplat bort alla elementen och dragit ut propparna förstås? Eller ren kortis kanske direkt kan uteslutas när det handlar om ett komma-och-gå-fel..
Jag ska prova koppla bort badrumselementet och se om det gör någon skillnad. Det känns misstänkt. Dels är termostaten paj, dels tror jag det eldar med betydligt högre effekt än vad som är angivet. När vi nyss flyttat in så började jag med att slå på alla element, och efter bara några timmar var det en veritabel bastu i badrummet, trots ett litet skitelement med en effekt på 400W. Med tanke på att termostaten är trasig kan den ju likaväl ha stått och eldat på hur mycket som helst långt innan vårt inträde, och då kanske det inte är helt långsökt att misstänka att kabelisoleringar mm kan ha smält sönder? Eller är jag en lekman som teoretiserar för mycket då kanske...
/Rickard
- FormerMazda
Kan du säkert (i säkerhetsterm) koppla från elementet helt från nätet så kan du prova att ohm-mäta på elementet.
Mellan faserna ska det vara ett visst motstånd beroende på elementets effekt. Aldrig 0ohm eller nära 0. Prova att "gläpp" med termostaten samtidigt.
Mellan fas och jord ska det vara "oändligt"/ej mätbart. Prova att "gläpp" med termostaten samtidigt.
Men detta är inget garanterat sätt. Mer troligt är att ett element är dåligt, och ibland hoppar värmetråden mot jord = kortis/utlöst JFB.
Har du tur kan detta hittas med isolationsprov om nån som kan hantera den mäter.
Men det är inte så dyrt med nya oljefyllda element.
Mellan faserna ska det vara ett visst motstånd beroende på elementets effekt. Aldrig 0ohm eller nära 0. Prova att "gläpp" med termostaten samtidigt.
Mellan fas och jord ska det vara "oändligt"/ej mätbart. Prova att "gläpp" med termostaten samtidigt.
Men detta är inget garanterat sätt. Mer troligt är att ett element är dåligt, och ibland hoppar värmetråden mot jord = kortis/utlöst JFB.
Har du tur kan detta hittas med isolationsprov om nån som kan hantera den mäter.
Men det är inte så dyrt med nya oljefyllda element.
Med tanke på att du skriver att du inte kan så mycket så skulle jag ringa en elektriker om jag var som dig. Han har alla nödvändiga instrument. Så låt han felsöka dina element så du inte gör något dumt.
Just att det rör sig om 400V gör saken än mer komplex.
Just att det rör sig om 400V gör saken än mer komplex.
Tack för omtanken
jag hade ju även en elektriker hos mig för att försöka få nån styr på det, men han gick bet eftersom felet då inte uppträdde. Jag anser mig dock tillräckligt normalbegåvad för att skilja på jord och faser, så jag känner mig så pass trygg att jag vågar mig på ett element. Även fast jag inte får.
Innan jag sätter igång bryter jag såklart all ström på den här gruppen och dubbelkollar också så att det är strömlöst innan jag tar i någon tåt.
Ett elskåp eller annat större projekt skulle jag däremot aldrig ge mig in i, oavsett hur mycket jag läser på i förväg. Lite hyfs har jag allt.
Hursomhelst: jag har hittat boven i dramat. Det var badrumselementet. Den har fyra tåtar, två faser in, en jord, och en ut för ev slavkoppling.
Det som gjorde just den här inkopplingen lite intressant var att de två inkommande faserna + slav ut på elementet samtliga var kopplade till varsin fas. Så fort termostaten på elementet klickade "TILL", så kortslöts ju därmed två faser. Gått i tron att termostaten varit helt slut för den har inte reagerat hur mycket jag än vridit på den, men tydligen hade den en gnista förmåga kvar. Badrummet renoverades för några år sedan, man kan ju kanske av detta dra slutsatsen att någon icke-elektriker (en sån som jag!) kopplade in det igen. Intressant dock att den vi köpte huset av inte nämnde några problem med elvärmen... Trots att en av propparna i gruppen var utskruvad när vi flyttade in.
Nåja, problem löst och varmt och gott. Tack för era tips!
/Rickard
Ett elskåp eller annat större projekt skulle jag däremot aldrig ge mig in i, oavsett hur mycket jag läser på i förväg. Lite hyfs har jag allt.
Hursomhelst: jag har hittat boven i dramat. Det var badrumselementet. Den har fyra tåtar, två faser in, en jord, och en ut för ev slavkoppling.
Det som gjorde just den här inkopplingen lite intressant var att de två inkommande faserna + slav ut på elementet samtliga var kopplade till varsin fas. Så fort termostaten på elementet klickade "TILL", så kortslöts ju därmed två faser. Gått i tron att termostaten varit helt slut för den har inte reagerat hur mycket jag än vridit på den, men tydligen hade den en gnista förmåga kvar. Badrummet renoverades för några år sedan, man kan ju kanske av detta dra slutsatsen att någon icke-elektriker (en sån som jag!) kopplade in det igen. Intressant dock att den vi köpte huset av inte nämnde några problem med elvärmen... Trots att en av propparna i gruppen var utskruvad när vi flyttade in.
Nåja, problem löst och varmt och gott. Tack för era tips!
/Rickard