Batteri & Syra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Batteri & Syra

Inlägg av DeVille »

Tjena,

Jag har ett par nya torrladdade 12V 190A traktor/lastbil battier från Tudor.
När jag öppnar korkarna för att fylla på syra så sitter det en papp/kartong bit där nere i hålet.
Ungefär så som det gör på juice paket ibland.

Ska den pappen tas bort? och isåfall hur? Några förslag?

Batterierna har nåt år på nacken så jag hittar inte nåt på Tudors hemsida.

Hoppas det finns någon "laddad" forumist som kan hjälpa till :-)

/DeVille
sysop

Re: Batteri & Syra

Inlägg av sysop »

Hmm, verkar inte rimligt att det skall lämnas kvar. Ett torrladdat batteri är väldigt känsligt för fukt, så det skulle ju kunna vara någon slags försegling. Är det verkligen papp/kartong? Kan det vara någon silcagel (vad heter det, "saltpåse")

Nä, utan att sett det röstar jag för att det skall bort!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Innan du gör någonting alls - är det underhållsfria batterier? - dvs. när propparna trycks på efter fyllningen så öppnar man dom aldrig igen.

Sådana celler är fyllda med syrefri skyddgas för att dom negativa plattorna med finfördelade blysvampen inte skall oxideras och bli inaktiv (det blir fel sort oxid på ytan på blysvampen som inte kan laddas bort, den matta, gråa oxiden som man ser på batteripoler mm. efter ett tag)

Både batteri med öga och en del AGM batterier har ofta en plasflasksats med rätt mängd syra, som man trycker på och samtidigt perforerar förseglingen, vätskan rinner ned och gasen i cellen byter plats med vätskan, därefter tar man bort flasksatsen och raskt pluggar med medföljande proppraden för att sedan aldrig mer öppnas igen.

äldre torrladdade batterier så var plattpaketet doppad i någon skyddande, av syran nedbrytningsbar hinna samt att en bit av aktiva massan på negativa elektroden var blysulfat (som blev blysvamp när batteriet senare formeringsladdas) - vilket gjorde att dessa inte hade full kapacitet som nyfyllda även om de kunde starta fordon efter en stund - sådana batterier skulle efterladdas något dygn så att plattorna blev formerade korrekt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ring Tudor/Exide och fråga.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Fick tag på nån nisse på Tudor/Exides kundtjänst.. han fattade inte det här med torrladdning alls.
Han sa att man behövde ungefär 1-2liter syra.

Batteriet har plastlock som man kan öppna på gammalt hederligt sätt.

Pappbitarna var en plombering och bara att bända upp med en liten mejsel.
Fixade syra och fyllde på. MEN, det gick på ungefär 12 liter syra 8) . Jag som tyckte det var otympligt utan syran i..

Funkar fint nu. Tackar för svaren.

/DeVille
Skriv svar