Manual till frekvensomformaren finns här:
Pekskärmen och PLCn får jag att kommunicera via Modbus. Det kanske inte är så konstigt då de är från samma leverantör. Jag får däremot inte till kommunikationen med frekvensomformaren. Tyvärr har jag inget oscilliskop så jag kan inte kolla på signalen.
Det är ju en hel del parametrar att ställa in på frekvensaren så jag misstänker att jag inte fått till alla som de ska.
Någon som har erfarenhet av att styra Mitsubishis omformare via Modbus?
Jag har ställt in följande på frekvensaren:
Kollar man sen på sida 6-235 och sida 6-236 så verkar det som att man ska skicka 0x0001 till 0x0008 (register 40009) för att starta motorn medurs. Skickar man ett värde till 0x000D (register 40014) så borde man sen sätta frekvensen om jag har förstått det rätt.Pr. no. 79 till 6 för switch over operation mode
340 till 10 (Starta i Network mode och tillåt övergång till PU-mode)
77 till 2 tillåt parameterändringar när som helst)
160 till 0 (extended mode parameters) så att kommunikation kan användas
549 till 1 för att välja Modbus
117 till 2 för slavnummer 2
118 till 384 för 38400 baudrate
119 till 0 för 1 stopbit
120 till 0 för att inte ha paritetskoll
(Se skillnad på sida 6-223 och sida 6-198. Olika för Mitsubishis protokoll och Modbus?)
(Är det egenligen två stopbitar? Har testat båda inställningarna på pekskärmen.)
121 till 9999 för att inte få felmeddelande vid kommunikationsmiss
122 till 0 för att tillåta RS485?
Det händer ialla fall ingenting när jag försöker skicka kommandon till frekvensaren. Jag har heller aldrig lyckats få nåt felmeddelande från frekvensaren att kommunicationen inte funkar etc. Pekskärmen säger däremot till att kommunikationen misslyckats. Frekvensaren står i läge "NET" vilket indikaras med en lysdiod.
Nu har jag hållt på ett bra tag utan att komma framåt. Jag har tillgång till en vanlig multimeter men det går ju inte att mäta så mycket med den. Mäter man mellan + och - på Modbuslinorna så får man utslag mellan ca 0 och 2 V. Jag har även lekt runt med parametrar som antal databitar, stopbitar och paritet etc utan framgång.
Det känns som att jag har missat nån inställning på frekvensaren...
Hur gör jag för att felsöka? Nån som sysslat med Mitsubishis omformare som har lite koll?