trefas -> enfas , motor , konstiga beteckningar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ljuungan

trefas -> enfas , motor , konstiga beteckningar?

Inlägg av ljuungan »

Skulle vilja koppla om min motor från trefas till enfas, som ska gå enligt infoplattan. Är inte kunnig inom området. Har försökt kolla på tidigare trådar hur man går tillväga men kommer ingen vart då beteckningarna i dosan är okända för mig som ni ser på bilden:
W-V-U
Y X Z
är detta samma som nedan, som är allt jag hittat om i andra trådar?
W2 U2 V2
U1 V1 W1
Någon som direkt ser vad som ska göras för konverteringen? annars får jag läsa vidare på forum :doubt:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Re: trefas -> enfas , motor , konstiga beteckningar?

Inlägg av marvin »

Det är inte enfas som menas, utan att man kan deltakoppla motorn om man har 220v som huvudspänning.
Vi har 400v här.
Enda sättet att få den att rulla på enfas är nog med frekvensomriktare är jag rädd.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Eller med en kondensator.
ljuungan

Inlägg av ljuungan »

aha det är så det ligger till!

ska försöka läsa på mer om omkoppling mha kondensator.
Är dock fortfarande förvirrad över beteckningarna i dosan, vad som är vad ?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

ljuungan skrev:Skulle vilja koppla om min motor från trefas till enfas, som ska gå enligt infoplattan. Är inte kunnig inom området. Har försökt kolla på tidigare trådar hur man går tillväga men kommer ingen vart då beteckningarna i dosan är okända för mig som ni ser på bilden:
W-V-U
Y X Z
är detta samma som nedan, som är allt jag hittat om i andra trådar?
W2 U2 V2
U1 V1 W1
Någon som direkt ser vad som ska göras för konverteringen? annars får jag läsa vidare på forum :doubt:

Bild
Bild
De sex plintarna är anslutningarna till de tre lindningarna som motorn har. 2st anslutningar per lindning. Det är rätt uppfattat som du skrev med de andra beteckningarna.

Av motorplåten kan du utläsa att motorn går på 220/380V trefas. Den är nu kopplad för 380V trefas dvs. Y-kopplad. Det ser man på bygglingen mellan W-V-U.

För att köra den på 230V trefas ska den D-kopplas. Då måste du ta bort bygglingen för Y-kopplingen. Sedan byggla W-Y med en bygel, en annan bygel mellan V-X, och en tredje bygel mellan U-Z. Eftersom du har 400V trefas i ett vanligt trefasuttag kommer du att bränna upp den om du ansluter den D-kopplad till ett vanligt trefasuttag.

Vill du nu koppla den så att du kör den på enfas 230V så kopplar du (med motorn D-kopplad) t.ex. in fas på W, nolla på U. Mellan V och W (eller U) sätter du en motorkondensator. Motorkondensatorn har jag för mig ska vara 60-80 uF/hk. För den motorn du har bör runt 20uF fungera. Kom ihåg att kondensatorn ska vara avsedd för minst 250V AC.

Det finns flera bra ställen på internet som beskriver detta.
Skriv svar