Den lever! (förförstärkare med tonkontroll)

Berätta om dina pågående projekt.
mickelinman

Den lever! (förförstärkare med tonkontroll)

Inlägg av mickelinman »

Ett litet projekt som jag fått liv i idag. En förförstärkare med tonkontroll. Den är designad av Rod Elliott och jag köpte kortet från Elliott Sound Products i Australien.
I början använde jag TL072 opampen som var rekomenderad men efter att jag lyssnat igenom lite musik så bytte jag till OPA2134 som var ett strå vassare tycker jag.
Är det nån ide och leta vidare efter ytterligare operationsförstärkare som kan vara bättre?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 25 december 2011, 23:36:24, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Tekko

Re: Den lever!

Inlägg av Tekko »

LM4562.

Ska detta bli ett försteg eller en komplett integrerad ?
Användarvisningsbild
Andy

Re: Den lever!

Inlägg av Andy »

Är det 230 på röd & grön krokodil klämma? :)
mickelinman

Re: Den lever! (förförstärkare med tonkontroll)

Inlägg av mickelinman »

Det är ett rent försteg som är planerat.
Jag har ett kort till ett slutsteg också som jag skall knåpa ihop från samma ställe men det blir nog i separata lådor tror jag.
Ja det är 230 på klämmorna som kommer via en vridtrafo.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Vridtrafon är den sparlindad?

Jag gillar din jordning av den stora svarta lådan (med vit krokodil kabel). :tumupp: :wink:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Den P3A med dubbla MJL4281 och MJL4302 per kanal kan vid 2x35V matning och en 840VA trafo lämna 200W i 2 ohm innan "safe operating area" överskrids enligt mina simuleringar och kalkyleringar.
mickelinman

Inlägg av mickelinman »

Hahaha ja den jordningen är fin. :roll: Då jag inte är någon expert på området så undrar jag vad sparlindad är för nåt?

Jag kör PA3:an med 2*25 v trafo ca 100w lämnar den då enligt spec.
Tekko

Inlägg av Tekko »

2x25vac trafo = 2x35VDC efter likriktning. Hur många VA trafo kommer du köra ? med 300VA trafo kommer du bara att nå ca 50-75 watt konternueligt per kanal i 4 ohm, vilket räcker mer än väl.

Btw varför inte bygga en komplett integrerad i en låda ist för separat försteg och slutsteg?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Spartrafo kan enklast beskrivas som att det bara är en enda spole med flera uttag. De (få) vridtrafos jag har sett har varit sådana, och då bör man ha en isoleringstrafo före ifall man på ett säkert sätt vill ta ut lägre spänningar eller liknande.

Du kan lätt kolla genom att dra ur 230V in till trafom och ohmmäta mellan 230V-stickproppen och utgångarna, om du får relativt lågohmig kontakt så är den sparkopplad.

Det farliga med en sparkopplad transformator är att om du ställer den på t.ex. 50V ut så kan du antingen få 0V och 50V relativt jord på utgången, eller så kan du få 230V och 180V relativt jord (230-180=50) på utgången.

Såhär i efterhand kan jag konstatera att jag hade tur när jag var ung och dum och provkörde nån snabbtelefonväxelgrej som skulle ha 50V från en vridtrafo som var sparkopplad.

Om din trafo är sparkopplad och du inte har någon isoleringstrafo så mät gärna upp vilket håll stickproppen ska vara vänd för att den fasta polen på utgången ska vara kopplad till nolla och inte till fas, och märk uttag och stickpropp med åt vilket håll de ska vändas. Det är inget idiotsäkert skydd men det är klart bättre än att ha otur och köra åt andra hållet.

Fast här kör du väl ändå 230V in så just i det här fallet kvittar det. Jag skulle nog ha lött på en vanlig nätsladd provisoriskt på trafon för provkörning, men det är väl en smaksak.
mickelinman

Inlägg av mickelinman »

Jag har en trafo på 500 VA och det känns som om det kvittar om steget lämnar 60 eller 100w det är nog som du säger Tekko det räcker nog till. Och vad jag har kunnat utläsa av en del recensioner på nätet så är ljudkvaliten tydligen alldeles utmärkt och det är det jag mest är ute efter. Är det sen lite tryck i grejona också så är inte det tråkigt det heller.Vi får se när det är igång.
Anledningen till att jag vill ha grejorna i separata lådor är att jag håller på med flera försteg och tänkte använda slutsteget som nån form av teststeg till dessa.

Nu är jag med på vad du menar MiaM och som du säger det kan ju gå illa :oops: . Nu när jag är uppmärksammad på detta så blir det att märka upp kontakten så att nollan hamnar där den skall. Nu kör jag som sagt 230v in så det går ju bra ändå. Jag tackar för tipset :D .
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

föresten hur mycket kostar i regel en enkel vridtrafo?
Tekko

Inlägg av Tekko »

För mycket :?
click

Inlägg av click »

@agfamatic:
Från 500:- ungefär. Kolla på tradera där brukar det alltid ligga minst en iallafall (bara för det låg där ingen nu :P ).
Jag är också rikigt sugen på att införskaffa en sån.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ETA-auktionen verkar vara en bra källa för vridtrafos... eller var det isolertrafos de ropade ut en hel del i år? (Jag minns inte, jag har tillräcklig mängd av båda varianterna så jag la inte det på minnet)...
mickelinman

Inlägg av mickelinman »

Jag gav 1140:-
Skriv svar