Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Trevligt, speciellt att mätinstrumenten finns med :tumupp:

Om du är rädd om tårna så kanske det går att ha tre skenor, två med L-fötter som står precis så brett isär som benen på bordet, och en tredje skena i mitten som inte har L-fot och som "bara" hindrar hyllorna från att svikta för mycket. Om du har genomgående hyllplanskivor mellan alla tre skenorna, speciellt stadiga överst och underst, så går det nog utan L på mittenskenan.

Sen har jag hört att man kan offra en vägg för att skruva upp skenor på väggen. Det blir ju inte snyggt efteråt men å andra sidan kanske du ändå lär ha hyllorna monterade minst en "bli dags att måla/tapetsera igen"-tidsenhet?
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Huset är mitt och bara mitt så den där "bli dags att måla/tapetsera igen"-tidsenheten du nämner känner jag inte till. :wink:

Jag tackar för tipsen, även om de kom ett par timmar för sent. Jag har redan handlat och nu står alla prylar nere i hallen och väntar på att jag ska få ork att börja montera...
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

Håller på med en väckarklocka för den svårväckte. Suttit med multimeter och mätt upp, gjort en liten förstärkarkrets och nu drar ett 12V relä när klockan ska "ringa" :tumupp:
Litet problem bara, tranformatorn ger bara 12V 1A, biltutan går väll på typ 20A? :( Tips? :oops:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En variant kan ju vara ett MC-batteri eller så, som du laddar med 12V-trafon :D
Helst skulle du ju haft lite högre spänning för det dock, strax under 14V...
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

ok, så typ att traffon som driver brytarkretsen står och laddar batteriet hela tiden så att det finns en "buffert" när klockan väl slår morgon? skulle ju vara ganska lättlöst...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Bröt loss glaset på en CCD kamera (skyddsglaset över själva CCDn) och höll en Americium källa från en brandvarna framför CCDn. började snöa med vita prickar på skärmen! :D dom spottar ur sig en hel del dom där gamla brandvarnarna.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Det får du allt ta och göra en video om! ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

zoomyx skrev:Håller på med en väckarklocka för den svårväckte. Suttit med multimeter och mätt upp, gjort en liten förstärkarkrets och nu drar ett 12V relä när klockan ska "ringa" :tumupp:
Litet problem bara, tranformatorn ger bara 12V 1A, biltutan går väll på typ 20A? :( Tips? :oops:
Kompressorhorn, 230V-tryckluftkompressor i källaren och elektromagnetstyrd luftventil som styrs av klockan? :wink: 8)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Biltutan drar väl inte hela 20A heller?? Annars är ju ett datoragg ett billigt alternativ
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy med egen snöeffekt... och ingen lampa behöver han, snart självlysande :shock: :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nu har CCDn i kameran dött. Antar att den inte tycker om att köras öppet. Ska se om jag kan rota fram en till sunkig kamera att modda. då kan det eventuellt bli en video på skapelsen! :)
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

MiaM: A det hade varit något, med då måste jag införskaffa fler grejjer....

kankki: nä det gör den viserligen inte, den gav tillräckligt vid 18VDC 1.5A så det ska nog bli bra det här :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

sådär. Lyckades gräva fram en till CCD kamera att modda.
Här är en liten video på skapelsen
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Kankki: Jag tejpade fast kortet runt om ikring, men visst laminaten är ju tyvärr allt annat än plana så ett välplacerat finger som trycker lite skadar ju inte.
En bild på det färdiga resultatet...

Och enu en lyckad kortfräsning. Där en ATtinny 13 ska mäta spänningen hos LiPo packet som sitter i paramotorn. Och så länge spänningen är ok så ska 2 mosar slå på strömmen till Blixtljuset & 12V uttaget för matning av värme kläderna. & förstås ett par lysdioder för status visning mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Snygga kort, men jag tycker det ser ut som om du fräser onödigt djupt :?:
Skriv svar