Jag satt idag och sorterade en massa i labbet och kom att tänka på att det vore väldigt smidigt att ha tillgängligt tabeller innehållande korta förklaringar av diverse olika kretsar.
Tex. har jag en massa logikkretsar ur 40-serien, OP-ampar ur LF-serien, diverse kretsar ur LM-serien osv.
Är det någon som sitter på några bra papper man skulle kunna skriva ut och ha liggande i labbet?
Kan ju göra egna sammanställningar, men det är ju onödigt att lägga ner tid på ifall det redan finns (vilket det borde göra).
Vore ju underbart om man kunde se vad det är (tex. "Quad NAND-gate"), kort data (tex. spänning och liknande), Pinout mm.
Tabeller över olika kretsserier?
- Klas-Kenny
Re: Tabeller över olika kretsserier?
Enklast är nog att du tar ELFA-katalogen till din hjälp och gör ett register. För oss som är nostalgiker, och borde ha en sådan, är i stället oftast behäftade med en yrkesskada av att kunna de vanligaste i huvudet. Jag tittade lite på elfa och det går ganska fort att klippa och klistra en sådan i t.ex. word. Tillgången på datablad är betydligt bättre nu än den var på 1970-talet.
- prototypen
Jag har väl motsatt problem, att hitta en krets som löser mitt problem som jag kan köpa in till min komponentlåda.
Men om du köper databöcker för 40 och 74 serierna så har du logiken fixad.
LM är ju så vitt spridda funktioner (halvdigitalt till OP förstärkare) att där har du inte en chans.
Annars så är det väl som vanligt, GOOGLE är din vän.
Protte
Men om du köper databöcker för 40 och 74 serierna så har du logiken fixad.
LM är ju så vitt spridda funktioner (halvdigitalt till OP förstärkare) att där har du inte en chans.
Annars så är det väl som vanligt, GOOGLE är din vän.
Protte
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vad gäller analoga kretsar är det nog inte mycket till ordning alls, utan varje tillverkare hade sina egna serier även om dessa sammanföll med andra tillverkares.
Motorola hade ju redan 4XXX-kretsar när SMOS-kretsarna introducerades varför Motorola fick kalla sina kretsar MC14XXX.
Motorola hade ju redan 4XXX-kretsar när SMOS-kretsarna introducerades varför Motorola fick kalla sina kretsar MC14XXX.