Villagyr RVK4 reglercentral trasig *LÖST*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Variosboy

Villagyr RVK4 reglercentral trasig *LÖST*

Inlägg av Variosboy »

Jaha ja, då har min RVK4 reglercentral till pannan gett upp, efter lång och trogen tjänst.
Men skam den som ger upp utan strid!

Först ett par bilder, sen felbeskrivning, och till sist ett par frågor:

BILD 1:
Bild

BILD2:
Bild

BILD3:
Bild

Felbeskrivning:

För ett par månader sen så kom jag hem och värmen var då i bott. Mätte på shuntmotorn och konstaterade då att lindningen för "+ temp" hade konstant 230V på sig. Plockade då ur insticksmodulen ovan och tittade och pillade lite på den, stoppade i den igen, och då började shuntmotorn backa tillbaka till rätt läge. Den lagade sig själv den gången, och eftersom det fungerade sen så tänkte jag inte så mycket mer på det.

Igår hände dock samma sak igen, men en skillnad från förra gången, nu är båda lindningarna på shuntmotorn spänningssatta med 230V varvid shuntmotorn står still. Plockade ur kortet igen och tittade och funderade lite, men är för tom i skallen för att förstå mig på hur den jobbar,

I min anläggning finns detta:
-Termostat (inne)
-Utetempgivare
-Givare för stigningstemperatur.

Som ni ser har det gått ganska varmt kring de feta motstånden (BILD 1 och 2), alla är dock hela och håller sig hyfsat nära 120 ohm som de är märkta med..
Likriktarbryggorna är också hela som sitter bredvid..

På bild 3 sitter det som jag gissar är 2 tungelement (de gula runt är väl spolarna!?) som är kopplade i serie med matningarna till shuntmotorn.

Någon som grejat något med dessa reliker, eller som har nåt generellt tips att ge så vore jag tacksam.. Visst kan jag ringa Rinkaby Rör och köpa nya prylar, men dom gamla känns ändå betydligt robustare än de nya i bräcklig å fjantig plast så en lagning vore inte dum tror jag!?

Nå, vad säger ni!?
Senast redigerad av Variosboy 28 september 2011, 20:18:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Villagyr RVK4 reglercentral trasig

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle börjat med att mäta eller byta alla elektrolyterna, sedan kolla efter kortis i halvledarna, börja med dom största först och jobba dig neråt.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Efter mätning och en del lödning kunde jag konstatera att kondensatorer och halvledare var hela, men ett av de två tungelementen hade brunnit ihop, och igår när jag mätte på det och trodde att kontakterna var öppna så var det väl helt enkelt för mycket beläggning där jag mätte så jag trodde att det var avbrott trots att så inte var fallet..

Nåväl, nu ska jagas tungelement!

Tittar på ELFA i detta nu, och av vad jag kan se så är alla tungelement endast specade för DC-spänning, innebär det att jag jag ska gå på minst 315V (likriktad 230V) när jag väljer nya!?
Något annat att tänka på kanske!?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

går det inte att bara pilla ur själva tungelementet ur reläet och byta det?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tänkte just samma om det inte är limmat, tror jag har en drös liknande hemma.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Jo, absolut!

Det är bara själva glasröret som behöver/ska bytas!
Har lött bort det gamla (först då såg man ju "illa" det såg ut vid kontakterna. De är bara instoppade i hålen på spolarna..

Tänkte beställa 2 nya rör, 3 motstånd (de som orsakat brännan på kortet) och samtliga kapacitanser och byta på en gång så borde det funka ett gäng år till!?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ahh okej. så bra. för att hitta hela reläer är nog ingen dans på rosor direkt :P
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Har googlat alla nummer som står på dom, och som du säger så verkar det vara lögn i helvete att hitta dom..
Det är två spolar till varje tunga. Har inte orkat kolla, men misstänker att två olika "system" ska kunna aktivera tungorna.

Har nu hittat tungor på ELFA som tål 265V AC och kostar 22:- styck, borde fungera finfint!?
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Problemet löst!

2 nya tungelement och nu funkar det som det ska igen.

Vilken skön känsla som infinner sig varje gång man lyckas laga något, tack för tips å råd.
csan

Re: Villagyr RVK4 reglercentral trasig *LÖST*

Inlägg av csan »

Jag har samma problem med en Landis & Gyr RVK4. Eller åtminstone likartat.... Började med att den slutade reglera shuntmotorn. Min modell har en glasrörsäkring(500mA) åtkomlig från frontpanelen. Började med att kolla säkringen. Det märkliga är att när jag åter sätter in säkringen börjar shuntmotorn att snurra. Dock bara ett par minuter sedan blir den död igen. Således när den blir spänningslös verkar den resetta sig själv. Jag har grottat vidare i det här och plockat ut kretskortet ur sitt skåp. Nu är jag ingen expert på kretslösningar men har i likhet med trådskaparen bytt ut båda tungelementen. Jag har även bytt ut befintliga kondingar(4 st). Kollat av halvledarna och de verkar(?) fungera. Efter dessa insatser synes den fungera bättre. Klarar att reglera shuntmotorn upp till ett dygn sedan lägger den av. Börjar misstänka att det kan vara värmerelaterat. I likhet med trådskaparens bilder verkar de 3 motstånden gått varma. Kretskortet är svärtat i anslutning till motstånden. Var iväg till ELFA under gårdagen för att hitta ersättare. Dessvärre fanns där inga direkta ersättare. De som sitter på min RKV4 är på 91 ohm, 100 ohm resp 110 ohm, märkta med 1W resp 1%. Motstånden är cirka 20-22 mm långa - rätt stora i förhållande till de som erbjöds på ELFA. Känner mig lite vilsen och är tacksam för alla råd och dåd för att få ordning på reglercentralen.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Hej!

Slutar den helt att reglera, eller gör den som i mitt fall, kör shuntmotorn max åt ena eller andra hållet?

Jag gick till väga såhär när jag felsökte:

Jag testkörde motorn åt båda hållen med en kabel direkt till vägguttaget. Körde fullt fram å tillbaka åt båda håll ett par gånger..

Sen mätte jag utomhusgivarens trådar och kunde konstatera att det fanns ett "rimligt" motstånd där, gjorde detta ett par gånger vid olika utomhustemperaturer och såg att motståndet förändrades, sen gjorde jag samma sak med innetempgivaren..

Sen mätte jag på kortet och kom fram till att ena tungan var ihopbränd och därmed blev det byte..
Har inte bytt mina motstånd, och vet faktiskt inte hur motstånd som blir överhettade reagerar. Mins gissning är dock att dom slutar att fungera helt.. Men det är som sagt en gissning..

Ända fram tills min reglercentral pajade så visste jag exakt vart jag hade bruksanvisningen med tillhörande schema i, men när jag behövde schemat så var det som bortblåst tyvärr..

Vad jag dock minns är att tungelementen (kan) dras utav två separata kretsar, och om jag minns rätt så sköter innetempgivaren den ena och utetempgivaren den andra.. Men jag kan vara ute och cykla här..

När det inte funkar, funkar ingenting då? Motorn går inte åt något håll?

Om inget funkar borde det vara något med matningen som jävlas eftersom det är två separata styrkretsar som sköter tungorna som sagt.. Tror inte att det har så stort värde om du byter till två 100-ohmare.. De gamla lär inte hålla så hög tolerans i alla fall.. Så ta en sväng tillbaka till ELFA du! =)
csan

Inlägg av csan »

Tack för det rappa svaret :) Jag får grotta ner mig i det här igen nu över helgerna.
Skriv svar