Fel på ett nätagg. Hur felsöka?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mjv

Fel på ett nätagg. Hur felsöka?

Inlägg av mjv »

Tänkte fixa ett litet nätaggregat som inte ger något spänning ut (LitaOn PA-1400-06H. 230VAC till 36VDC).

Tog loss en FET (K2544) och testade genom att sätta 5V mellan Gate och Source och mätte resistansen mellan drain och source, då var resistansen låg. Sedan jordade jag gate och då blev resistansen hög. Det är väl så det ska vara? Är det korrekt sätt att kolla om den fungerar?

När jag nu monterat tillbaka den på kortet och testar så har jag 320V mellan drain och gate, samt 320V mellan drain och source. Mätte DC, och det gick bara att mäta spänning ena vägen (plus på drain, annars blev det 0). Och med AC-mätning blev det över 600V.

Är det rimligt?
Hur ska jag fortsätta min felsökning tror ni?

Edit: Ändrade rubriken och tog bort FET.
Senast redigerad av mjv 21 december 2011, 22:53:21, redigerad totalt 1 gång.
labmaster

Re: Fel på ett nätagg. Hur felsöka FET?

Inlägg av labmaster »

Med de spänningar du mätt fram gäller det att hålla undan fingrarna. Är du verkligen säker på att du har mätt rätt?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske komponenten har nått nedbrytningsspänningen (breakdown) och endast uppvisar felet över vissa spänningar och strömmar?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det låter som att transistorn är hel. Vanligast är nog att det blir total kortslutning i dem.

Mäter man DC på AC-området visar många billiga multimetrar nonsens. Den enkla mätkretsen är inte AC-kopplad utan är endast en halvvågslikriktare och en skalfaktor för att det skall visa rätt när man mäter på sinusformad spänning utan DC-komponent. Att det är 320V DC låter som det skall.
mjv

Inlägg av mjv »

Har kört fast. :(

Verkar ha varit varmt runt de fyra likriktardioderna, men de verkar fungera.

Av någon anledning började den leverera 28V, men det upphörde.
Det sitter en likriktarmojäng där också, en http://www.alldatasheet.com.cn/view_onl ... 231100.pdf, är det något som brukar gå sönder? Fast jag borde ju ha något vettigt på katoden iaf.
I övrigt är det bara några kondingar, dioder, zenerdiod och spolar.

Har någon något lästips typ switchade nätagg for beginners?
blueint
Kontakt:

Re: Fel på ett nätagg. Hur felsöka?

Inlägg av blueint »

Fixa en högupplöst bild på kretskortets komponentsida så kanske det blir lättare att nysta i problemet.

I stort sett så fungerar SMPS för AC/DC så att den likriktar, jämnar ut med kondensator, hackar med halvledare (MOSFET/IGBT etc), transformerar, likriktar, jämnar ut med kondensator. Och ofta sitter det någon kontrollkrets för halvledarna bredvid.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Re: Fel på ett nätagg. Hur felsöka?

Inlägg av Mathias@Åland »

mjv skrev:Tänkte fixa ett litet nätaggregat som inte ger något spänning ut (LitaOn PA-1400-06H. 230VAC till 36VDC).
Testat med eller utan last?
Vissa SMPS vägrar starta utan last.
Skriv svar