SMD knapp med knappen nedåt? finns det?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Matte

SMD knapp med knappen nedåt? finns det?

Inlägg av Matte »

Hej,

Jag håller på med en design som förhoppningsvis ska produceras i några tusen enheter. Jag har nu byggt ett PCB gjort för reflow lödning och bara kretsar på ena sidan. Problemet är att jag behöver en tryck knapp som ska trycka på från kretskortets baksida.

Det jag söker är egentligen en tryck knapp där benen är böjda lite uppåt så att den kan reflow lödas uppochned så att "pinnen" går i ett hål igenom kretskortet och up på baksidan.

Har någon sett något liknande?

MVH
Mattias
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: smd knapp med knappen nedåt? finns det?

Inlägg av Klas-Kenny »

En spontan tanke är att det skulle frästa lödningarna mycket, många tryck där all kraft läggs på lödningarna, på "fel" håll. Skulle väl kunna lösas genom att forma "chassit" så att det håller emot knappen dock.

Skulle det inte gå med vanliga hålmonterade? Eller de kanske inte fungerar med den tänkta monteringsprocessen?

Annars så GÅR det väl med helt vanliga SMD-knappar, sen hur vida smart det är i tusentals enheter vet jag inte :roll:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du får väl montera brytaren på baksidan, eller använda en membran/gummibrytare på baksidan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har sett knappar som kan "klämmas" ner i ett hål och lödas, just för den funktion som önskas. Det borde väl gå att ta en vanlig ytmonterat knapp och göra ett hål som är stor nog så att den kan hänga på pinnarna under lödningen men precis som Klas-Kenny skriver blir påfrestningen på lödpunktarna ganska stor om knappen inte har en låg betjäningskraft.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Just knappens betjäningskraft är nog inte det stora problemet utan att få användaren att sluta trycka när betjäningskraften är uppnådd... :vissla: Finns det plats på undersidan är det bästa lösningen, det finns ju riktigt tunna knappar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: SMD knapp med knappen nedåt? finns det?

Inlägg av Icecap »

Så sant så, därför är det nog nära ett krav att knappen har tactile feeling, alltså knäpper till när den byter läge.
Matte

Inlägg av Matte »

Tack för alla svar,
Klas-Kenny: jo drag krafterna kan vara ganska stora men knappen ska endast användas under installation typ 0-10 ggr, en knapp designad för ändamålet skulle chassit även kunna lödas till jordplanet för stabilitet. Ett vanligt FR-4 har en peel strength av ~1-1.5N/mm kan du löda en 5x5mm knapp runt alla kanter skulle den alltså gissningsvis klara ~20-30N. vilket skulle räcka för mig.

TomasL: jo det skulle helt klart vara fördelaktigt att bara montera en vanlig SMD knapp på baksidan men det betyder att det troligen är billigare att handlöda denna och monteringen är inte lika snygg (slät baksida annars), dock ett av de bättre alternativen just nu.

Icecap: det är nog precis vad jag letar efter. problemet med att ta en vanlig strömbrytare och vända den upp och ned är då dels att den ligger tejpad åt fel håll = hand placering(inget stort problem), ett fyrkantigt hål behövs i kretskortet (Milling = dyrare) och med en vanlig strömbrytare blir kraften fördelad på ganska liten yta (paddarna), strömbrytaren jag tänker mig sitter antingen fast i kortet eller löds till jordplanet för att sitta fast. Har dock tänkt i samma banor.

Lite förvånad att det inte finns bättre/mer alternativ för detta, jag juh inte bara vara jag som har det här problemet.
Matte

Inlägg av Matte »

Eftersom jag är så J*** tjurskallig har jag hittat dennahttp://www.farnell.com/datasheets/1443640.pdf och gjort en design där den sitter vänd uppochned så knappen är mitt i ett hål i PCB. knappen är lödd i ganska stora koppar ytor så får vi se om relow når upp till benet samt om det håller.

Håller det inte finns motsvarande print på andra sidan så då får jag väll ge mig......

Någon som vill slåvad?

Uppdaterar hur det gick om några veckor.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ska det användas enbart ett fåtal gånger, och inte frenetiskt av slutanvändaren kan det ju mycket väl hålla. Jag tror ju inte knappen kommer ramla bort vid första trycket.

Jag är mest rädd för sådant som med tiden uppdagar sig i glappkontakt på massor med enheter och resulterar i många förbannade kunder.. :)
Men nu var det ju inte så.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Matte skrev:Eftersom jag är så J*** tjurskallig har jag hittat dennahttp://www.farnell.com/datasheets/1443640.pdf och gjort en design där den sitter vänd uppochned så knappen är mitt i ett hål i PCB. knappen är lödd i ganska stora koppar ytor så får vi se om relow når upp till benet samt om det håller.

Håller det inte finns motsvarande print på andra sidan så då får jag väll ge mig......

Någon som vill slåvad?

Uppdaterar hur det gick om några veckor.
Den måste väll hur som helst monteras manuellt, eller är det vanligt med pick and place-maskiner som vänder på komponenten när den plockat det från rullen?

Edit: En annan typ är ju sådan enkel membranknapp som tejpas fast på baksidan av det dubbelsidiga kortet http://www.coleandswallow.com/products/ ... tches.aspx nr 2 eller 3 . Fast det kräver antagligen också ett manuellt moment. Fast man slipper ju löda manuellt i alla fall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En gummiknapp, mot kopparpaddar på baksidan
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ucts_id=44

Denna skulle man väl kunna montera upp och ned om man ger sig f** på det.
går ju också bra med ett runt hål i kortet.

Swech
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Köpte självhäftande tactilemembran från farnell för något år sedan. Krävde iofs guldpläterade ytor. Byggde ca 0.5mm på höjden. Har för mig att dom kostade mellan 4&5 kronor för 25 st.

Ps behöver du hjälp med montage?
//stefan
Matte

Inlägg av Matte »

Jo, jag kommer nog inte klara mig från all handpåläggning men kan jag få så att knappen faktist fäster i pastan så att den kan reflow lödas så är det fortfarande enklare än att handlöda den på fel sida.

Polsman, låter faktiskt väldigt intressant du råkar inte veta vad membranen hette? har sökt runt lite på farnell men inte hittat något.

TomasL: samma där, mycket intressant. Jag har sett sånna lösningar men vad heter de? "kortslutande gummi plutt" gav inte så många träffar :-)

MVH
Mattias
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Kollar frammåt em, kv.
Skriv svar