Passande bärbara datorer till CNC
Passande bärbara datorer till CNC
Jag vill skapa en tråd där man kan dela med sig om vilka bärbara datorer med parallell-port som är bra för att driva sin CNC fräs.
Jag själv har provat minst 10 bärbara datorer de senaste åren, tyvärr minns jag inte alla modeller.
Jag brukar köra EMC2 med gecko g540 drivare. Jag hade nästan aldrig några problem oavsett bärbar dator jag använt.
I alla fall efter att jag stängt av "disabling SMI" och andra störande processer i backgrunden.
Jag rekommenderar en Dell D610 eller Dell D600.
Dell d600 har ett separat grafikkort och är mycket kompatibel med Ubuntu 8.04 "Hardy Heron"LTS. Det kan vara lite problem
med Ubuntu 10.04 "Lucid Lynx" LTS.
Dell d610 har ett integrerat grafikkort och fungerar med alla Ubuntu. (Min favorit)
Om du vill köpa en begagnad dator så köp gärna en pentium moblie processor från 1.4Ghz och uppåt.
Om man använder gecko g540 med en 1.4 Ghz processor får man ungefär räkna på en hastighet 4000 mm/min,
1,6Ghz ger dig runt 6000 mm/min, 1.8Ghz ger dig runt 8000 mm/min och min Dell D610 med 2Ghz processor kan ge mig
en hastighet på runt 10 000 mm/min.
Observera också att allt beror på acceleration i dina inställningar.
Jag vet inte varför men jag försöker undvika pentium IV processorer. Hellre köper jag en dator med en celeron än en med en pentium IV processor.
Jag har haft tre bärbara datorer från IBM med en pentium mobile processor och de kan starkt rekomenderas. Dock vet jag inte vilka modeller det är.
Så om du använder själv en bärbar dator att driva din CNC fräs, skriv gärna vilken modell och drivare det är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av boris 22 december 2011, 06:31:23, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Passande bärbara datorer till CNC
Tecno---->Det behövs inte.
Man kan köra även Mach 2,3, eller Kcam med en bärbar dator.
EMC
Något som får mig fundersam är att hastigheten är så beroende av processorns frekvens. En extern kontrollbox med en dedikerad processor borde göra underverk. Dessutom så slipper man då villkoret att man måste ha parallellport.
Intel Pentium P4 har hög frekvens men gör få instruktioner per klockcykel dvs den värmer mest din datorlåda.. en riktig måndagsdesign.
Något som får mig fundersam är att hastigheten är så beroende av processorns frekvens. En extern kontrollbox med en dedikerad processor borde göra underverk. Dessutom så slipper man då villkoret att man måste ha parallellport.
Intel Pentium P4 har hög frekvens men gör få instruktioner per klockcykel dvs den värmer mest din datorlåda.. en riktig måndagsdesign.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
boris skrev:Tecno---->Det behövs inte.
Du ska inte vara så kategoriskt i dina uttalanden, så länge Machsupport inte rekommenderar användandet av en laptop så är det vad som gäller.
Att det sen finns vissa lappisar som fungerar det vet jag men det är ett fåtal.
Så var nu så vänlig och ändra rubriken, om inte annat så hoppar väl rubrikbytarnisse in och ändrar då den är felaktig!
Det finns flertal program som man kan köra med Windows på en bärbar dator.
I första inlägget är det bara min erfarenhet.
Jag vill bara att andra ska skriva om sin erfarenhenhet.
Jag tycker inte att det är något fel på trådens namn.
Jag hoppas att du inte kommer och förstör min tråd.
I första inlägget är det bara min erfarenhet.
Jag vill bara att andra ska skriva om sin erfarenhenhet.
Jag tycker inte att det är något fel på trådens namn.
Jag hoppas att du inte kommer och förstör min tråd.
Jag har låtit ämnesraden vara eftersom jag inte ser att en laptop skulle vara sämre att styra en CNC med MS-Win jämfört med BSD/Linux. Men det är förstås inte skrivet i sten.
Så skriv gärna om erfarenheter från båda miljöerna. Också jämförelse emellan kan i sig vara intressant.
Så skriv gärna om erfarenheter från båda miljöerna. Också jämförelse emellan kan i sig vara intressant.
- Klas-Kenny
Det är väl just det som är poängen med tråden, att hitta/dela med sig av just vilka det där fåtalet är?tecno skrev:Att det sen finns vissa lappisar som fungerar det vet jag men det är ett fåtal.

Jag har kört en gammal version av Mach3 felfritt på en Acer Aspire 1360.
Det fungerade inte med en nyare version av Ubuntu-Emc2 då dom kräver 512mb RAM för att kunna installeras från Live CD.
EDIT: Datorn har integrerat grafikkort.
Det fungerade inte med en nyare version av Ubuntu-Emc2 då dom kräver 512mb RAM för att kunna installeras från Live CD.
EDIT: Datorn har integrerat grafikkort.
Jag har glömt att skriva att jag känner folk som inte vill ha en stor stationär dator som annars tar mycket plats i ett enkelt boende
Därför tycker jag att det är bra att ha ett hum om vilken dator man kan skaffa sig då man nuförtiden kan köpa en på Blocket eller Ebay för billig peng.
Därför tycker jag att det är bra att ha ett hum om vilken dator man kan skaffa sig då man nuförtiden kan köpa en på Blocket eller Ebay för billig peng.
Om man kan köra både MS-Win och BSD/Linux styrprogram på samma bärbara dator vore ju rätt bra om utrymmet är litet.
Cano------> Kan du berätta vilken processor det är i din Acer Aspire 1360. Ibland är det
olika processorer på samma modell. Det kan säkert underlätta för någon att leta och jämföra
på nätet innan ett eventuellt köp.
olika processorer på samma modell. Det kan säkert underlätta för någon att leta och jämföra
på nätet innan ett eventuellt köp.
- ghost_rider
å andra sidan så rekomenderar inte tillverkaren en processor under 1GHz, jag kör med min gamla förvisso stationära på 800MHz o det funkar kalas.
Mobile AMD Sempron(tm)boris skrev:Cano------> Kan du berätta vilken processor det är i din Acer Aspire 1360. Ibland är det
olika processorer på samma modell.
Processor 2800+
1.60 GHz, 192 MB of RAM
Riktigt kraftpaket!

Datorn är ca 7år.