Hacka väderstation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av tecno »

Min gamla väderstion sa upp bekantskapen så jag åkte till klas-i-sjön och införskaffade mig en 36-3242 som alla här har beskrivit. Uppsatt och fungerande.
Den förra var manuell men nu då man har denna som kan kopplas mot PC så dyker givetvis frågor upp.

1. Vilket OS? Tanken är att koppla en mini PC med 8" Touch TFT skärm som en 'köksbords dator' med presentation av väderdata.
2. PC:n som enklare server för väderdata, vad behövs i programväg? Tanken är väl att ha datat tillgängligt ute på webben men om jag ska hosta själv eller någon väderdata hostning?
3. Eventuellt utöka med temperatur och energi övervakning av huset
4. Eventuellt koppla upp en web kamera 'live'

Tips och lite råd om var man ska börja rota i detta. Känner mig mera som Windows användare än Linux men måste vara öppen för alla vettiga lösningar.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Satte igång med mina prylar 2008, har en sådan "Classe-station" fast köpt i Ullared och har den PC-ansluten i ett system som har blivit ungefär det du är ute efter.

Jag kör en Windows XP-maskin med följande program:
- Weather Display (för väderstationen) http://www.weather-display.com/index.php
- Apache (webserver)
- PHP (för att kunna köra php-websidor)
- MySQL (databas för diverse tempdata)
- EventGhost (styr Tellsticken)
- MSure 0.9.4.0 (för mitt 1-wiresystem)

Kan rekommendera att kika i min tråd här (lite varning att gå in där, finns mycket kul i det forumet också :D)
http://www.beyondmeasure.se/forum/index ... 273.0.html
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Intressant, skall läsas lite mera på.

Fråga, vad tror man om att modda en Linksys WRT54GL att plocka in data från väderstationen och sedan ha trådlös anslutning till en server?
Det ska väl gå att få till en USB port på en sån?
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Inte en aning om det med Linksysen...

Lite offtopic, men ändå inte...
Här är bra länkar om man vill köpa hårdvara till sitt 1-wiresystem, jag har handlat av alla 3 och det har gått lika bra varje gång.
http://www.hobby-boards.com/ (USA)
http://www.homechip.com/ (England)
http://www.m.nu/ (Sverige)

Svågern har precis byggt färdigt sitt "pannhus" med vedpanna och 3900liter acc-tankar och han har ju sett mitt system i flera år och har nog tyckt att det är lite nördigt och onödigt. Men nu har han redan insett att det inte går att klara sig utan det, så jag har fått en "order" på att bygga ett likadant system till honom. :mrgreen:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

tecno skrev:Intressant, skall läsas lite mera på.

Fråga, vad tror man om att modda en Linksys WRT54GL att plocka in data från väderstationen och sedan ha trådlös anslutning till en server?
Det ska väl gå att få till en USB port på en sån?
Usb är inte så enkelt. Däremot finns en 3.3volts serieform inne i lådan. Funderade ett tag på samma lösning som du, och kom fram till att använda en Arduinoklon som brygga. Arduinon kopplas till routerns serieport, sen kan man koppla in rf-moduler, 1-wire, RS485 eller vad man vill till router/Wifinätet.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Linksys WRT54GL har ingen möjlighet att modda in en USB enligt OpenWRT TOH, här finns alla enheter som går att använda OpenWRT på + dom som inte går att uppgradera.

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Vill man använda linux så kan man använda [urlhttp://code.google.com/p/pywws/]pywws[/url] att samla in data och presentera den. fowsr kan skicka data till pywws som då sparar den och presenterar. Sedan kan man ha en billig Kina-padda på 8" som bara visar html-sidan med väderdata där man även kan visa receptsamling mm i köket.

/// Marcus
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Detta med WRT54GL var ju ett litet bakslag beräffande USB, men om jag har föstått det hela rätt så borde man få denna att hantera 1-wire data över trådlöst nät.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja det ska gå att koppla en DS2480 direkt på serieporten. Eller så får man ha en krets emellan för att få 5volt ut på 1-wirenätet. Kostnaden för en Arduinoklon byggd på ett breadboard blir ungefär samma, men det blir mer flexibelt. 1-Wireprylar kan ju kopplas direkt på Arduinon.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, så kortfattat gäller en moddning av wrt54gl så man får en rs323 port sen hakar man på en arduino som i sin tur hanterar 1-wire.

Dåså, nu gäller det bara att verifiera att min wrt54gl är OK efter åsksmällen som tog med sig både det ena och det andra.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

tecno: Vill du köra OpenWRT kan du försöka få tag på en gammal Netgear WGT634U, router med USB och WIFI, hanterar USB-hubb utan problem. Snabbsökning ger ett exemplar på eBay för $20/120 SEK, men skickas bara inom USA. Borde gå att hitta någon annatstans också.

Annars finns klassikern Linksys NSLU2 med två USB-portar, som "alla" har hackat och fått att göra nästan vad som helst. eBay har flera, en i tyskland, ligger också kring $10-15.

Tyngre och mer kraftfullt alternativ är något av PCEngines Alix-kort, jag har själv en Alix 2D13 som jag köpte från Gooze.eu som jag tyckte verkade ha bra pris och som helt klart hade bra service. Just 2D13 är nog mest lämpad för Linux och liknande, inte Windows, eftersom det inte finns stöd för bildskärm eller tangentbord/mus, men de har andra modeller som är mer Windows-vänliga.

Kan du vänta lite kan ju Raspberry Pi vara perfekt, skall prel släppas i januari. Kreditkortsstort kort för $25, kör Linux, har USB, Ethernet, video med mera.

lond: Hur bygger man en åskräknare? Jag har också funderat på hur man mäter snömängd och andra parametrar vintertid, tror det att din tanke går att implementera?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tack för tipsen Johan.

Har råkat ut för att min vindmätare har frusit fast, det var ju häftigt regn för ett drygt dygn sedan och sen kallt på det och sen nattens frost gjorde inte saken bättre.
Kunde knacka lite lätt och fick väl bort det mesta men nåt är kvar då den är 'trög'. Så nu har man inte vinddata tills det töar upp.

Funderar på att fixa till värmare för vind och regnmätaren så man slipper avbrott i mätningarna. Någon som gjort nåt sådan till clasisjön stationen?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Har även planer på att montera in motstånd i mina sensorer, har inte haft tid att göra det. Skall nog passa på att göra det snart då displayen varnar för lågt batteri i sändaren.
Min fundering är att använda en LM56 (73-268-06) som termostat som i sin tur styr ett par FET:ar som driver ett 3 eller 4 effektmotstånd som avger värme.

Beskrivning på åskdetektor som jag har finns cachad som pdf på denna sida Basic Stamp Lightning Activity Monitor då originalsidan inte finns längre, mina modifikationer i konstruktionen är att 9V-batteriet är nerflyttad till optokopplaren för att det skall vara lätt att byta och istället för BASICstamp-modulen så är den kopplad till en 1-wire räknare som datorn hämtar data ifrån. Detektorn visar att det händer något i närheten inte exakt hur många nedslag som sker.

Vill man verkligen mäta åska så kan man bygga en sådan här enhet och sedan ansluta sig till deras mätnät.

/// Marcus

edit: fixade en länk
Senast redigerad av lond 31 december 2011, 23:09:22, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Sådan här har jag:
http://www.hobby-boards.com/catalog/pro ... ts_id=1551

Har dock inte kopplat in den än.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Exakt samma schema som min förutom att jag har en diod extra som skydd.

/// Marcus
Skriv svar