PIC nybörjarhjälp

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ADjust

PIC nybörjarhjälp

Inlägg av ADjust »

Hej!

Hade tänkt mig att göra ett projekt i skolan som är baserat på PIC. Har inhandlat en PIC18f458 och en wisp625 programmerare. Jag har inga som helst förkunskaper om PIC fast jag har viss elektronisk kunskap.

Programmeraren är NOG ihoppsatt bra fast jag misstänker ändå att den är defekt på något sätt.

Jag kopplar in kabel till com-porten och in i programmeraren, sedan så kopplar jag rätt sladd till rätt pinne på PIC:en. Jag startar sedan xwisp2w.exe och försöker föra över en hex-fil till kretsen. Nu får jag ett error som är som följande:
"Sendreciveslow read timeout"
"Failed to activate wbus device".

Skulle behöva lite vägledning så att jag får detta att funka. För de första hur man bara gör en så simpel sak som att föra över till kretsen, men även tips på kompilatorer och andra hjälpmedel.
Jag har alltså inga kunskaper inom ämnet men jag är inte jättetrög så ge mig bra råd och tips om hur jag ska få detta att funka.

/mvh Andreas
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

Tja.
Nu har inte jag hållit på så länge med sånt här, har inte heller en wisp625, men:

Är hex-koden gjord för den picen?
Är du säker på att du kopplat rätt?

MPLAB är en bra kompilator.
Finns jättemycket att läsa på deras hemsida också...
/Klas
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Wisp628...

Hur som helst... :-)

> sedan så kopplar jag rätt sladd till rätt pinne på PIC:en.

Jaha, och hur ska vi kunna kontrollera det ? Du kan ju ha kopplat precis hur galet som helst ! Försök igen med en ny beskrivning av din koppling.
Namnge varje pinne (som är kopplad) och hur den är kopplad. Inte bara till Wisp628 utan matningsspänning, reset, kristall, kondingar m.m. m.m.

> Jag startar sedan xwisp2w.exe...

Hur då ? Kommando !

> försöker föra över en hex-fil

Vad heter den och var kommer den från ? Länkar, referenser!
Detaljer, detaljer...

> tips på kompilatorer

Kompilatorer vet jag inte så mycket om, men du bör nog hur som helst hoppa över kompilatorer tillsvidare och köra MPLAB. Se : http://www.jescab.se/Info_MPLAB.html. Lite tunt än så länge, men kanske till lite hjälp i alla fall...

Så :

- Ladda ner MPLAB och installera.
- Kontrollera Wisp628 m.h.a ett testprogram från http://www.voti.nl/blink/index.html. Välj b452-1.hex till din processor.

Jag *utgår* från att du har plockat ner datablad för processorn och läst det, så att du hittar tillbaka till de olika kapitlen när det behövs (vilken är konstant hela tiden...). Du kommer inte att komma *någonstans* utan att hitta i databladet som i din egen ficka. Ta ett par kvällar till att läsa databladet pärm till pärm. Eftersom du har en USB-PIC, kan du tillsvidare hoppa över allt som har med USB att göra, *om* det inte är just USB interfacet du är intresserad av, så klart.

Vill du köra C så ladda ner "Student Edition" av C18 från Microchip. Det är "full feature" men vissa funktioner (optimering t.ex) stängs av efter 60 dagar. Då installerar du bara om...

När det gäller dina problem, så *gissar* jag att du inte har kopplat in någon 5V...
ADjust

Inlägg av ADjust »

Förlåt sodjan för att jag inte är så bra :(

Det vi vill just nu är att se om programmeraren fungerar och om det går att komma i kontakt med kretsen via datorn. Min fråga då är MÅSTE man ha 5volt kopplat till kretsen för att kunna programmera den? Har kontrollerat kopplingarna på votis hemsida och jag tror dom ska sitta rätt. Gul på pinne 1 osv.

Kommandot jag kör med när jag ska föra över är xwispw2.exe COM1 go filensnamn

Jag suger verkligen på detta, hjälp mig!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Igen fara ! :-)

> "MÅSTE man ha 5volt kopplat till kretsen för att kunna programmera den?"

Ja.
Det underlättar ju även om man vill provköra det som man har "flashat". För det är väll meningen att programmet skall köras ? :-)

Och Wisp628 måste också ha 5V för fungera, vilket normalt sätt kommer via de röda poch svarta sladdarna från målmiljön. Wisp628 fungerar *inte* utan matningsspänning.

Det finns uttag på Wisp628 (tre extra hål på mönsterkortet) för att ansluta en separat 5V, men jag har inte ens tänkt tanken, eftersom den PIC som man skall programmera i alla fall redan har 5V...

Jag måste nog lägga till en TYDLIG markering om detta på min Wisp628 sida...

> xwispw2.exe COM1 go filensnamn

Verkar väll OK, om Wisp628 är ansluten till COM1, men det har du väll kollat... :-)

Skaffa fram 5V till målmiljön så ordnar det sig nog.

> Har kontrollerat kopplingarna på votis hemsida och jag tror dom ska sitta rätt. Gul på pinne 1 osv.

OK, ange gärna kompletta web adresser i sådana här fall, så att det går att kontrollera. Observera att om du tittar på www.voti.nl, så stämmer färgerna kanske om du har köpt din Wisp628 direkt från VOTI. Kommer den från mig (JESCAB), så stämmer färgerna överens med denna sida : http://www.jescab.se/ICSP.html. Wouter van Ooijen bytte av någon anledning ut en kabel när han skickade batchen till mig...
ADjust

Inlägg av ADjust »

Nejdu. Funkar inte. Nu kopplade vi in 5 volt till programmeraren också. Inget hände. Det kommer bara inte åt programmeraren, helt dött. Nån krets kan ha brännts när vi lödde ihop den, för lödkolven var trasig och aldeles för varm.
Nu köper vi en färdigbyggd från Kjell&company :P

Tack för all hjälp iaf sojdan!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Säljer Kjell Wisp628 ? Eller en fördigbyggd vadå ?

Varifrån kom Wisp628'an ? Från mig ?
I så fall skulla jag vilja titta på den !!

Om den kom från mig skulle jag vilja att du mailar
mig på jan-erik -dot- soderholm -at- telia -dot- com.

Jag vill inte ha trasiga Wisp628 "flytande runt"... :-)

/Janne.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

ADjust: Jag hade också problem i början. Finns en lång tråd som visar min väg till en fungerande Wisp628. Kan säga direkt att det inte berodde på programmeraren utan en bugg(?) i XWisp2w. Läs mer här: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... sc&start=0

Aningen utanför ämnet, men:
Jag var med om en grejj idag som kunde slutat olyckligt: Lampan över mitt labb-bord rasade ner rakt över labbplatta med PIC-krets, Wisp682 utan skal mm! En svag rökstrimma kom från Wisp'en. Snabbt som ögat drog jag ut alla sladdar. Undersökte programmeraren och såg att en kretskortsbana mellan jord (vid de tre hålen för "extramatning") och 15-polsDSUB-kontakten hade bränts av!

För att göra en lång historia kort så mätte jag Wisp'en och testade COMporten i datorn. Lagade kretskortsbanan, och:
ALLT FUNGERAR!!
Den tunna kretskortsbanan fungerade som en säkring helt enkelt! 8)

Behöver väl inte tillägga att jag nu alltid kör med ett skal till Wisp'en...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Japp, det var en bugg i XWisp2 som berodde på att det är olika returkoder i OS/2 resp Windows från systemanrop för "Success" eller "Error". Sen var det en himla otur att du (och en till var det väll) råkade köra igång just under de dagar då denna version låg ute !

Visst kan man fixa en lite låda om man vill.
En del bygger in den i en större "pulpet" låda där man även har labbplattan fastskruvad ovanpå...
ADjust

Inlägg av ADjust »

Jag blir lite osäker på om jag använder den gamla 1.7-versionen. Måste hem och kolla.

En Velleman vm111 är på väg från kjell.com. Antaligen lite mer nybörjarvänlig, och så slipper jag förstöra genom att löda själv :P

jag och min far försökte felsöka programmeraren igår men utan att lyckas. Kan vara så lätt att vi använder fel version av wisp. Kollar när jag kommer hem och meddelar då. Det jag har hört är att nt-versioner av windows har disabelat direct hardware access, men jag antar att xwisp ska fixa så det funkar ändå. Får kolla på den lite mer, sen kan jag ju skicka den till dig sojdan så kanske du kan ta dig en titt på den, vore roligt om man fick igång den.

/mvh Andreas
Skriv svar