Söker tips på kameraövervakning med bildanalys

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Söker tips på kameraövervakning med bildanalys

Inlägg av Göran Nilsson »

För ganska länge sedan när jag hade köpt ett nytt grafikort följde det med ett program som analyserade bilden från en videokamera. När något rörde sig i bilden startade programmet videokamerans inspelning eller det var inspelning på hårddisken, jag minns inte alla detaljer
Det tragiska är att jag då inte trodde att jag hade någon nytta av det programmet och slängde CD:en.

Finns det prylar att köpa till rimliga priser som skulle kunna fixa lite "rörelseanalys". Behöver kamera och program,

Det är min svåger som ska övervaka en stor gårdsplan typ 40x80meter
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om du inte behöver mer avancerad "analys" än att detektera rörelse mot en orörlig bakgrund, så kanske "motion" duger:

http://www.lavrsen.dk/twiki/bin/view/Mo ... onExamples
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Ja, den kanske funkar.
Jag får studerad sidan lite mer noggrant
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

VB prog som visar på handlingsvägar

Inlägg av SvenPon »

Gjorde lite experiment program på temat som du kan kolla
och vidarutveckla.Ämnet är intressant och har stor potential.

http://www.pellesoft.se/communicate/use ... px?tid=873
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... px?tid=874

Om du vill ha mer info och det inte funkar kontakta
svenpon@telia.com

Nu funkar det
Senast redigerad av SvenPon 20 september 2005, 04:17:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Jag gjorde en förfrågan till LOKE AB om att bevaka en yta på 40x80meter, detta svar fick jag. Kommentera gärna !

Det kan vara svårt att få med hela området med en kamera, då objekt långt bort skulle bli väldigt små(även bilar). För det första så blir det svårt att se vad objektet är för något! För det andra så måste rörelsedetektionen ställas så känsligt att många falsklarm skulle uppstå. Det vore därför bra att dimensionera inspelningssystemet för flera kameror.

Så ett min-system kommer att bestå av en kamera och en inspelningsenhet!

Bandspelare klarar bara av en kamera och måste dessutom kompletteras med rörelsedetektion.

Fristående DVR-utrustning har inbyggd logik för rörelseavkänning genom videosignalen och kostar för en 4-ingångars i billigaste utförandet ca 10 000:-

DVR-kort för PC är en lösning som ger mycket prestanda och flexibilitet för pengarna om man är beredd att installera kort samt mjukvara själv i egen dator. Där har vi ett skräpkort för hobbyändamål som kostar 500:-. Det kan vi inte rekommendera för er applikation. För att få skapliga prestanda hamnar priset för ett 4-ingångars kort på 2 500:-
Då ingår programvara för inspelning, rörelseavkänning, Internetkommunikation samt larmutgång (Relä).
Krav P4, 256Mb, 160GbHD.

Utomhuskamera av klassisk modell, std kamera inbyggd i vädertåligt eluppvärmt hus inkl väggfäste 230VAC kostar 4 000:-

Det finns lite enklare CCD kameror typ "Bullet kameror" som har bra prestanda men bör placeras under tak för 1 600:- (Vanliga på bensinstationer)

Sen finns det också riktigt dåliga skräpkameror av C-mostyp som kostar några hundralappar och som på pricken liknar de bättre "Bullet kamerorna". Sådana kameror måste vi tyvärr också sälja men inte till seriösa applikationer. Marknaden har översvämmats med "billiga" CCTV-produkter därför jobbar vi nu med en ny hemsida där vi kommer att reda ut begreppen!
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

För det området behöver du ju flera kameror.
Kamerorna kan du koppla till en multiplexer (blandar ihop alla kameror till en signal)
Inspelning kan då göras på timelapsvideo som oftast bruka ha styr ingång.
sen det här med rörelsedetektorer utomhus är inte så enkelt.
Men det beror ju på villken säkerhet du ska ha.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Man kan alltid överväga möjligheten att använda Bra firewirekameror ist så täcker det bättre. En satans skilnad på 1380x1040 pixlar i upplösning istället för 240 tv-linjer. Dessutom så är Dv-kameror lättare att få in i datorn.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Som vanligt så önskar man sig väldigt mycket från början för att sedan backa på kraven när man får reda på komplexiteten och därmed kostnaden.
80x40meter är ytan men 50x25 kan räcka att bevaka.
Som tur är så är det min svåger som ska betala

Bengt-re
Firewirekameror har jag aldrig hört talas om !
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nu är frågan vad syftet är med övervakningen:
1. Ska man kunna identifiera pesonen?
2. Eller ska man bara kunna starta en industriel göselspridare när denne är i "blast zone"?

Om det är alt. 1 man är ute efter så är det kanske smartare att ha en sensor som upptäcker att någon kommer och trigga en inspelning av dom vägar som finns in/ut området, så att man kan få en närbild på ansiktet.

Om det är alt. 2 man är ute efter så kan det vara värt att lägga lite pengar så att systemet håller kvalite nog för att delta i "dolda kameran"...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är kameror som ist för att använda CVBS-signaler är helt digitala och skickar data enligt IEEE1392 eller firewire i dagligt tal, kallas även för iLink - samma sak olika namn. Det är ungefär som USB-webcam, fast bättre kameror och ett bättre interface med högre bandbredd.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Syftet med övervakningen är inte att identifiera personer däremot ska systemet kunna detektera ett föremål i rörelse i storlek från typ en hund (tax) till en personbil på minst 50meters avstånd, på natten är platsen kontinuerligt upplyst av en strålkastare på 500W. Eftersom det är en stor gårdsplan kan det komma djur och människor från alla håll, fordon har två in/utfart
Vad jag förstått hitentills så verkar det smidigast att laga filmsekvenserna på datorns Hd
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Enklaste jag sett i den vägen är Logitech's web cams med program för just detta. 50m i sig är inget problem, men vilket bildutsnitt ska du ha på det avståndet? Ska du försöka med de vanligaste relativt vidvinkliga optiken som medföljer så har man klara problem att 'se' såna detaljer på 50m avstånd. En tax är ju bara några pixlar stor och sen hänger det mycket på bildkontrasten.

Får detta kosta en slant eller ska det vara nästan 'gratis'?? Har en kollega som jobbar med bildanalys och han har färdiga lösningar med HDD arkivering.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

tecno

Jådå, det får kosta. Någon tusenlapp tror jag nog min svåger tål.
Anledningen till att "jag hjälper" honom är att han begriper ännu mindre än jag. Han har inte ens internet men har förstått att man kan ha nytta av teknik.
MartinSwe
Kontakt:

Inlägg av MartinSwe »

Är du intresserad av övervakningskameror?
Titta in på http://www.swespy.se - Billigast!!!!

Vi säljer allt från robusta övervakningskameror, jätte små spionkameror till Pc baserat övervakningskort. (med rörelse detektor)

Hoppas du finner det ni söker

Har ni några frågor är det bara att skriva.

martin@swespy.se

Övervakning

Bild[/url]
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

jag har fått information från swedspy
Skriv svar