Jag är ny här på forumet, tänkte detta kunde vara ett ypperligt ställe att få lite tips och idéer till mitt projekt.
Jag har tänkt bygga en modell av en svensk brandbil i skala 1/24. Jag tänkte utrusta modellen med massa lysen, såsom fram- och baklyktor, blinkers, blåljus, med mera. När jag planerar för detta projekt dyker förstås en del frågor upp, eftersom jag inte är så jättehaj på det här med elektronik. Följande frågor har jag än så länge, som jag behöver hjälp med:
1. Mina funderingar är just nu att sätta in ett par blå dioder och dra fiberoptik från dessa ut till positionerna där själva ljusen sitter i verkligheten. Tanken är att montera ihop "knippen" av fiber till ungefär samma storlek som dioden, och "försegla" ihop det hela med krympslang. Någon som har erfarenhet av detta, om det blir bra eller dåligt?
2. Blåljusen samt bilens blinkers vill jag ju ha blinkande, vad har jag för alternativ här för att få till blinkeffekten?
3. Finns det något enkelt sätt att få blåljusen att blinka mönster? Programmerbar krets av nåt slag, kanske?
4. Det kommer ju bli en del dioder av detta, vad rekommenderar ni för strömkälla? Batteripacke av 1,5V-batterier, eller kanske ett 9V-batteri?
5. Vad blir bästa sättet att koppla dioderna på, serie eller parallellt?
Det finns utrymme i bilen där jag tänkt lägga installationen, sen får jag se om jag lägger batteripacket under i en platta, eller om det också får plats i bilen.
Det var de frågor jag hade än så länge, men fler dyker säkert upp när jag får lite svar..

Tack för all hjälp!!
Mvh,
Niklas