Projekt: LED Klocka

Berätta om dina pågående projekt.
Mortlin
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 september 2005, 03:19:38
Ort: Haninge, Stockholm
Kontakt:

Projekt: LED Klocka

Inlägg av Mortlin »

Tjena!
Dags för min första post i forumet.
Jag fick en idé för ett tag sen om en klocka byggd med 132 LEDs.
Jag har läst digitalkunskap i skolan så jag har en lite grund men jag är inte 100% på allt men jag lär mig gärna nya grejer.
Saker är den iaf att jag vill bygga min klocka men vet inte hur jag ska gå tillväga.
Klockan ska ha 3 cirklar.
Första (den yttrecirkeln) skall vara timmar det ska va 12st LEDs (en för varje timme)
Innanför den har du cirkel nummer 2 och det ska va minuter och bestå av 60st LEDs (precis som timmarna fast minuter. En LED för varje minut)
Och innanför den (den innersta cirkeln) 60st LEDs som ska vara sekunder.
Jag har klurat lite och googlat lite och hittar inte nått direkt liknande.
Jag hitta en beskrivning på en med timmar och minuter men jag vill verkligen ha en med sekunder och jag fatta inte riktigt hur den andra skulle byggas.
Nu vänder jag mig till alla er skillade människor.
Hur ska jag gå tillväga?
Ska jag försöka programmera en AVR för detta? Hur gör jag det på bästa sätt? Eller ska man bygga nån konstruktion med massa 555or?
Alla med bra tips får gärna skriva dom och har ni kopplingscheman att bjuda på så blir jag glad :)
Tack för svar på förhand
//Mortlin
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

En AVR är en bra utgångspunkt. Första problemet när du har 132 dioder är att du inte kan koppla en på varje pinne, finns inte tillräckligt många. Någon slags matris är ett måste. Kanske med några decoder/demultiplexer-kretsar? Annars är det ju kul med många dioder :D
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jag skulle nog använt räknare som tex 4017. Längesen jag använde dem, men är det inte så att man kan kaskadkoppla dem? 10 led's per 4017, blir 6 kretsar som räknar från 0 till 59 med en klockpuls.
Edit: http://ourworld.compuserve.com/homepage ... 4017-7.gif
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Kaskadkoppling är en annan sak, det innebär en 4017 räknar upp ett steg när "child-4017:an" har räknat igenom alla sina 10 steg. Ett antal 74164 skulle däremot antaligen funka bra. skulle behövas 18 st. Kolla på futurlec, där kostar det inte alls mycket för några dussin.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag ville definitivt använda en MCU av något slag. Sen ville jag koppla dit en RTC-krets med batteri-backup, det medför att man inte ska ställa klockan om det blir strömavbrott.

Den lösning medför att man måste ha en demultiplexer, det kan göras på många sätt, t.ex. med 4514/4515 kretsar, 4 st. räcker lätt till 60 dioder (faktisk 64...)

Vid att scanna i snabb följd Timme-Minut-Sekund-Timme-Minut-Sekund... kan man nöja sig med 4 kretsar och sen en MOSFET per ring, alltså 3 st MOSFET.

Det ger ett behov av 11 portpinnar, 4 data + 4 enable + 3 MOSFET-styrning.

Sen ett par knapper som man kan ställa tiden på (timme+, minut+, sekund+).

Om du är seriöst allvarlig kan du inhandla en radiostyrd klocka och ta mottagaremodulet och lägga in, då har du alltid helt rätt tid men det kan vara lite överkurs fast ett kul påbyggnadsmodul så att säga.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan vara en bre ide att bygga den runt räknare. För det bygget har han kunskapen som behövs. Men visst det blir fler kretsar. Lycka till.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Hej!

"Exakt" en sån klocka "byggde" jag för typ 10år sen.
Jag kom inte längre än att hela klockan var klar på labb platta.

Min klocka hade 60 lysdioder för sekund, 60 lysdioder*2 för minuter och 72 lysdioder*2 för timmar (totalt 324 st).

Sekunderna var matriskopplade 10*6 (2 st 4017)
Minuterna var matriskopplade 10*6 (2 st 4017)
Timmarna var matriskopplade 12*6 (3 st 4017)

4017 kretsarna fick driva lysdioderna direkt och på sänk-sidan hade jag transistor-arrayer.

Klockbasen var baserad på 50Hz nätspänning men jag rekomenderar inte det.

Det stora hästjobbet var att göra mösterkortet (därför blev det inget men jag lärde mig mycket).

Om du vill veta mer så fråga!


(Jag tog körkort idag så jag är lite uppåt om man säger så :) )
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Chribbe76

GRATTIS TILL STYRLAPPEN
Skriv svar