Temperatur-givare med gänga?
Temperatur-givare med gänga?
Jag letar efter en temp-givare som bara ändrar resistans med temperaturen. Termistor kanske det heter då?
Jag vill mäta luft-temperaturen i ett 50 mm rör och behöver en givare som jag kan skruva in i ett gängat hål i röret. Jag behöver inte mäta exakt utan det är en kylfläkt som ska styras för att hålla temperaturen jämn men mellan ca 20(fläkten ska stanna då) och 50 grader(fläkten bör nog gå på fullt redan runt 50 grader men givaren bör tåla att det blir ca 200 grader i röret).
Vart får jag tag på en sådan(vad ska jag söka på)?
Sen undrar jag lite om någon kan berätta vilken typ av 12v-fläkt som går att styra hastigheten på via uC?
Tex denna: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... asheet.pdf
Står ju:
Speed range +-10%
Op. Volt. 10,2 - 13,8
Går det då inte att köra den på "halvfart" genom att ge den tex 6 volt?
Jag var ju inne på att sätta en FET till fläkten och en kondensator parallellt med fläkten, sedan köra PWM till FET:en och på så vis styra hastigheten. Går det eller hur gör man annars?
Ni förstår nog hur jag vill göra, styra en 12v-fläkt utifrån temperaturen i ett rör.
Jag vill mäta luft-temperaturen i ett 50 mm rör och behöver en givare som jag kan skruva in i ett gängat hål i röret. Jag behöver inte mäta exakt utan det är en kylfläkt som ska styras för att hålla temperaturen jämn men mellan ca 20(fläkten ska stanna då) och 50 grader(fläkten bör nog gå på fullt redan runt 50 grader men givaren bör tåla att det blir ca 200 grader i röret).
Vart får jag tag på en sådan(vad ska jag söka på)?
Sen undrar jag lite om någon kan berätta vilken typ av 12v-fläkt som går att styra hastigheten på via uC?
Tex denna: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... asheet.pdf
Står ju:
Speed range +-10%
Op. Volt. 10,2 - 13,8
Går det då inte att köra den på "halvfart" genom att ge den tex 6 volt?
Jag var ju inne på att sätta en FET till fläkten och en kondensator parallellt med fläkten, sedan köra PWM till FET:en och på så vis styra hastigheten. Går det eller hur gör man annars?
Ni förstår nog hur jag vill göra, styra en 12v-fläkt utifrån temperaturen i ett rör.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Temperatur-givare med gänga?
PWM-styrning av fläkten är nog bäst. Sen gäller det vara att hitta en fläkt som det fungera bra med, men det borde gå med en PC-fläkt.
Sen en tempgivare till bil som givare, den som ger värdet till vattentempmätaren alltså. Fast har iofs ingen koll på hur den uppför sig mellan 20-50 grader, i bilen är det ju mest relevant runt 100 grader.
Sen en tempgivare till bil som givare, den som ger värdet till vattentempmätaren alltså. Fast har iofs ingen koll på hur den uppför sig mellan 20-50 grader, i bilen är det ju mest relevant runt 100 grader.
Kyvattengivare till bil? Typ från Biltema.Vart får jag tag på en sådan(vad ska jag söka på)?
Ja, en kylvattengivare kan man ju prova med! Bra tips! Annars skulle det vara intressant med någon sida där de säljs sådana givare, med olika temp-områden?
När det gäller fläkten så har jag en fråga: Behövs det någon kondensator parallellt eller kan jag bara köra PWM via en FET?
När det gäller fläkten så har jag en fråga: Behövs det någon kondensator parallellt eller kan jag bara köra PWM via en FET?
skaffa dykrör och välj givare som passar den elektronik du ska ha
Elfa har, men det beror sedan på vad du vill betala och framförallt vilken tidskonstant du behöver. Annars är en LM35 http://www.national.com/mpf/LM/LM35.html# i ett dykrör en enkel lösning.Ja, en kylvattengivare kan man ju prova med! Bra tips! Annars skulle det vara intressant med någon sida där de säljs sådana givare, med olika temp-områden?
En skruv med ett hål i och en stektermometergivare är en lösning. Om du ger mer information så får du bättre svar. Du kan inte ha en kondensator parallellt med fläkten om du kör PWM.
Okej, jag tycker att jag fått ganska bra svar. Har letat fram en temp-givare från en Volvo B20 motor och testat den lite på labb-plattan, den reagerar ganska bra runt 20-30 grader så den fungerar nog utmärkt. Sätter ett motstånd till 5 volt så att givaren blir en del i en spännings-delare. Läser sedan av volten med ADC:n på en AVR.
Jasså? Man ska INTE ha en kondensator. Bör man ha något annat som jämnar ut strömmen? Använder en IRF540N MOSFET.
12 V --> Drain på IRF540N
Source på IRF540N --> Fläktens plus
Fläktens minus --> Jord
Räcker det alltså(ja det gör det eftersom det fungerar, men bör man sätta något som skyddar mot spännings-spikar vid pulsningen)?
Jasså? Man ska INTE ha en kondensator. Bör man ha något annat som jämnar ut strömmen? Använder en IRF540N MOSFET.
12 V --> Drain på IRF540N
Source på IRF540N --> Fläktens plus
Fläktens minus --> Jord
Räcker det alltså(ja det gör det eftersom det fungerar, men bör man sätta något som skyddar mot spännings-spikar vid pulsningen)?
Hittade en väldigt fin tempgivare på Biltema, i hyllan med mätare fanns den. Den finns inte i katalogen men det var en väldigt fin liten givare med två sladdar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.