Jag är ny på detta med CNC och har 3 frågor. Först en beskrivning på vad jag har så vi kommer rätt på en gång.
Win 7 32 bitars
Prog Mach 3
Smooth Stepper USB anslutning
Gecko G540 drivare
motorer 3 st Astron 23LM-C355-34V
Spänningsmattning Siemens 24 Volt 10A
Alla motorer inställda på 3600/160/140/0/0 i Mach på motor data.
Två kanaler funkar 100% och en kanal (x) funkar 5%. Vad händer? Motorn går omsom höger och ömsom Vänster då jag kör manuellt. tex trycker jag två gånger V så kan den gå en V och en H eller tvärs om eller två V/H. Via Mach 3 står den oftast och surrar. Hur jag skiftar kanler så är det alltid samma motor som strular så jag är rätt säker på att det är motorn.
Vad tror ni är orsaken till detta?
Var kan jag köpa såna motorer eller motsvarande i Europa? Har någon ett par tre liggande beg som de vill sälja?
Nema 23 motorer
Re: Nema 23 motorer
Det låter som att du har den felkopplad så att faserna är "korsade". Om du har kontaktdon på motorkabeln och "flyttar runt" motorn genom att jacka ur och jacka i kontakten så följer ju ett sådant eventuellt fel med.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Som HO föreslog, flytta den felaktiga till en som fungerar - följer felet med?
Har du någon länk till datablad på motorn?
Har du kontrollmätt så att faserna verkligen ligger rätt? Om det är surplus-motorer så KAN ju färgerna skilja även om det är osannolikt. Dvs kolla så du har kontinuitet från 6 till 7 respektive 8 till 9 på kontakten du ansluter till G540. Det får inte vara förbindelse från 6 till något annat än 7 osv.
Ska du köpa nya så är väl JB CNC (en av forumets medlemmar) ett tips. Annars AllMotion, ELFA, EBAY m.fl.
Har du kontrollmätt så att faserna verkligen ligger rätt? Om det är surplus-motorer så KAN ju färgerna skilja även om det är osannolikt. Dvs kolla så du har kontinuitet från 6 till 7 respektive 8 till 9 på kontakten du ansluter till G540. Det får inte vara förbindelse från 6 till något annat än 7 osv.
Ska du köpa nya så är väl JB CNC (en av forumets medlemmar) ett tips. Annars AllMotion, ELFA, EBAY m.fl.
TACK FÖR FÖRSLAGEN. Nu fungerar den! Felet var avbrott i en tråd i kablaget inne i sladden. Nya sladdar. Men tydligen så har Murphy varit där.