Kopparrör vid kraftledningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TaxFree

Kopparrör vid kraftledningar

Inlägg av TaxFree »

Min kompis berättade för ett tag sen hur en man som bodde i skogen la ut en massa kopparledningar under eller vid en kraftlednings-sträcka så kopparn skulle på nått sätt
"absorbera" överflöds energin så han stal el, men ändå inte. Hur går det till att göra?

Jag har inga som helst kunskaper när det kommer till Elektronik, så ni får ta in fråga med en nypa salt, jag kanske berättar felaktigt, men hur som helst så skulle jag
väldigt tacksam om nån kunde förklara hur det går till, får man tillräckligt mycket el för att försörja ett mindre hus, te.x

Skulle uppskatta länkar till info om detta, helst på svenska då jag tycker el är krångligt som det är ... hehe, eng går väl an om det inte finns på swe.

Ps. Jag har inga planer på att göra detta då mannen som min kompis berätta om åkte fast, jag är bara nyfiken hur den trådlösa överförningen av elen går till.

Mvh / Taxfree
Fortran
EF Sponsor

Re: Kopparrör vid kraftledningar

Inlägg av Fortran »

Det borde väl funka som en vanlig ringkärne-trafo.
Dock får du nog inte ut mer än ett par millivolt på sin höjd, så jag tror nog du tjänar betydligt mer på att sälja kopparen än vad du får ut i "gratis energi".
TaxFree

Inlägg av TaxFree »

hörde också att det var väldigt lite man fick ut, men det bör väl bero på längden på kopparledningen, hur lång ska den behöva vara för att få "måttligt" med el.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

För 45 år sedan talade vår lärare i installationsteknik om att en person hade hängt upp en ledning parallellt med en högspänningsledning. Ledningslängden var lagom anpassad för att generera ström till belysningen i hans stuga. För detta tilltag blev han dömd till böter för stöld. :)
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Borde man inte behöva vara oroväckande nära nämda högspänningsledning hållandes en förbannat lång antenn för att lyckas installera nått sådant?
Låter som sluten anstalt borde funka bättre än böter :wink:
mjv

Inlägg av mjv »

Hehe, kreativt. :)

I byn där jag är född häktade dom på krokar på ledningarna och kopplade till en såg. Vet ej om de hade nån transing eller om det var så låg spänning i det nätet.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Då var det säkert 400v på trästoplar :)
Klättra upp i en kraftpylon är väl kanske inte riktigt nått man lyckas med och överlever.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fortran skrev:Då var det säkert 400v på trästoplar :)
Klättra upp i en kraftpylon är väl kanske inte riktigt nått man lyckas med och överlever.

Hemma i min by så gjorde man så med både vedkapen och tröskverket men man hade elmätare på kap och verk så kunde man betala till belysningsföreningen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Åker man med Silja så kan man ha med en vindsnurra och köra kaffebryggaren på.
Eller hänga ett turbinhjul på släp.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

är det avsiktligt är det olaga kraftavledning, och straffbart

man rullar ut en kabel längs med en högspänningsledning och det funkar som en kondensator där ena plattan är kraftledningen och den andra kablen

prova med ett lysrör under en 400kv ledning, jorda ena sidan av lysröret och ha en kabel på andra och håll upp

det finns ett stort aber med detta, att om man inte har något anslutet på kablen blir spänningen hög, dödligt hög
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

I Barcelona var jag inneboende hos en kille som hade byggt sitt hem mellan två fabriker. "hemmet" bestod i princip av plåttak och betongväggar. Det fanns en vedkamin och en rejäl elvärmare som var direktansluten till fabriks-elen på något vis. Han hade alltid "gratis" el. Dock räckte inte effekten på värmaren, så vi var ute och samlade ved på kvällarna (jo, det finns gott om ved i Barcelona - lastpallar och trälådor, mest, men även möbler - man ställer ut allt man inte vill ha på gatan på kvällen - kl 04.00 kommer sopgubbarna och hämtar det som finns kvar efter att antikvitetshandlare och andra gjort sina raider ) :)
sorry

Inlägg av sorry »

På den tiden som strömmen kom i blankledning och inte alla i byn hade ström till sina hus så var det ändå vanligt att haka upp sig för vissa arbeten som krävde ström tex vedkapning , tröskning etc .
Man hade då kablar med krokar på och lyfte upp dessa på kopparledarna . Sedan var det bara att koppla in den maskin de villa ha igång .

Men nu med enkla ledare och bra isolering så går ju inte detta längre .

Inget svar på frågan men .
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vid tillfällen med starka utbrott på solen har det ju tydligen
påverkat elnätet så pass mycket att det blivit fel. Men det
kanske beror på att det rör sig om så långa sträckor som utsätts
för påverkan?
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Solutbrotten kan ha mycket dystra följder för elnätet, med brända transformatorer. Även oljepipelines får tydligen problem under dessa omständigheter. http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagneti ... ctric_grid Det har hänt ett par gånger i histoien, senast 1989 i canada.

//Alexander
Skriv svar